Business Internaţional

Canalul Suez: poarta Europei către pieţele asiatice

Autor: Gabriel Razi

02.02.2011, 23:45 332

Economia Egiptului este în mare măsură dependentă de turism,exporturi, veniturile trimise în ţară de muncitorii din străinătateşi taxele generate de traficul maritim prin Canalul Suez.

Acum, în timpul turbulenţelor ce continuă de mai bine de osăptămână, Canalul Suez, care leagă Marea Mediterană de MareaRoşie, este una dintre puţinele activităţi economice cefuncţionează normal. Totuşi, analiştii se tem, că în condiţiile încare turbulenţele vor continua, tranzitul prin canal ar putea fiperturbat, un astfel de eveniment având consecinţe semnificativepentru economia mondială.

Anual în jur de 15.000 de vase tranzitează Canalul Suez pentru aevita ruta ce ocoleşte Capul Bunei Speranţe din Africa de Sud,aceasta fiind cu 6.000 de mile (9.600 km) mai lungă. În fiecare an8% din totalul bunurilor transportate pe mare sunt îmbarcate învase ce tranzitează Canalul Suez, în timp ce în fiecare zipetrolierele transportă 2,5 milioane de barili de petrol,aproximativ 5,5% din totalul la nivel mondial.

Veniturile generate de taxele pe care le impun autorităţileegiptene vaselor ce tranzitează canalul s-au ridicat anul trecut la4,8 miliarde de dolari, în creştere cu 11% faţă de 2009, creştereafiind impulsionată de accelerarea traficului maritim comercialodată cu ieşirea treptată din recesiune a tot mai multor economii.Taxele impuse de autorităţile de la Cairo totalizează aproximativ3,5% din PIB-ul Egiptului.

Închiderea Canalului Suez ar pune presiune suplimentară pecotaţia petrolului, care a depăşit 100 de dolari la New York încontextul prelungirii crizei din Egipt.

Ocolirea continentului african ar prelungi termenele de livrarecu două săptămâni atât pentru produsele petroliere, cât şi pentrucelelalte produse transportate pe mare. Între 1967 şi 1975tranzitarea Canalului Suez a fost interzisă ca urmare aconflictului arabo-israelian în consecinţă intensitatea comerţuluiinternaţional s-a înscris pe un trend descendent în aceaperioadă.

Analiştii precizează că în opt ani în care canalul nu a fosttranzitat cel mai mult au avut de suferit pieţele din Asia.

Suez În cifre

5.000 de vase tranzitează anual Canalul Suez.
8% din bunurile transportate pe mare trec anual prin Suez.
În fiecare zi pe aici trec vase încărcate cu 2,5 mil. barili depetrol.
Taxele de tranzit contribuie cu 3,5% la PIB-ul Egiptului.
Taxele se ridică la aproape 5 mld. dolari anual.
Ruta alternativă, care ocoleşte Africa, este cu 9.600 km mailungă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels