Business Internaţional

DaimlerChrysler isi vede profiturile sfartecate in batalia preturilor

25.02.2003, 00:00 15

Razboiul aprig al preturilor pe piata auto din Statele Unite incetineste relansarea DaimlerChrysler. Rezultatele fianciare detaliate pentru 2002, raportate la sfarsitul saptamanii trecute de producatorul germano-american de autoturisme semnaleaza o redresare spectaculoasa a diviziei americane a grupului, Chrysler, care a raportat obtinerea unui profit operational ajustat (dupa excluderea unor cheltuieli de restructurare) de 1,3 miliarde euro in 2002, de la pierderea de 2,1 miliarde euro, in 2001.
Insa intensitatea competitiei pe piata din Statele Unite, deprecierea dolarului si stagnarea profitului diviziei Mercedes ar putea diminua sperantele grupului de a-si atinge obiectivul de profit operational ajustat de 8,5 miliarde euro in 2003, a confirmat un purtator de cuvant din partea companiei. Directorul executiv Jurgen Schrempp estimeaza ca doar vanzarile si profitul vor creste putin, daca economia globala ramane stabila: "Incertitudinile economice si politice sunt enorme si de aceea nu putem da estimari exacte".
Piesa de rezistenta este ramura americana, Chrysler, deoarece Schrempp prevede stagnarea profitului si vanzarile diviziei Mercedes si doar cresteri moderate ale castigurilor la unitatile de autoturisme comerciale si de servicii.
Cresterea spectaculoasa a profitabilitatii de la Chrysler a fost mult peste asteptarile analistilor si au depasit chiar planurile de redresare ale companiei. Ca urmare, angajatii ramurii americane vor primi bonusuri din profitul obtinut, in medie de circa 428 euro, primele bonusuri acordate din 2000. Colegii lor din Germania vor primi insa 1.200 euro din profiturile inregistrate de Mercedes.
Chrysler isi mentine obiectivul de crestere a profitului operational ajustat la 2 miliarde de euro anul acesta, in ciuda mediului economic incert. Divizia americana se bazeaza pe ameliorarea productivitatii pentru a reduce in continuare costurile si pe modele noi distinctive pentru cresterea vanzarilor.
La Mercedes vanzarile au crescut la 12,9 miliarde euro, de la 12,4 miliarde euro cu un an in urma, iar profitul operational a crescut la 730 milioane euro, de la 654 milioane euro. Vanzarile de autoturisme comerciale au totalizat 7,7 miliarde euro, in crestere de la 7,5 miliarde. Aceasta divizie a avut profituri operationale de 86 milioane euro, fata de 44 milioane in 2001.
Pe ansamblul grupului DaimlerChrysler, vanzarile ultimului trimestru au scazut la 37 miliarde euro, de la 39 miliarde euro. Incluzand provizioanele pentru cheltuieli de restructurare si rezultatele din activitati exceptionale, profitul net a fost de 168 milioane euro, de la o pierdere de 39 milioane euro anul trecut.
Profitul operational de la Chrysler s-a deteriorat semnificativ in a doua jumatate a anului, ca urmare a cresterii discounturilor oferite si a ofertelor speciale in incercarea de a concura cu ofertele extrem de atractive lansate pe piata de rivalii General Motors si Ford Motors. In ultimele trei luni ale anului trecut Chrysler a obtinut doar un profit operational de circa 125 de euro pentru fiecare masina produsa, fata de o medie de 505 euro in trimestrul al treilea si de 985 euro in trimestrul al doilea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO