Business Internaţional

Gazprom a obtinut venituri de 37,2 mld. dolari din exporturi in 2006

19.01.2007, 16:47 14

Gazprom, controversatul monopol energetic de stat din Rusia, a anuntat o crestere cu 43% a veniturilor obtinute din exporturi in 2006, pana la cifra de 37,2 miliarde de dolari (28,8 mld. euro) , scrie BBC News.
Compania, care acopera un sfert din necesarul de gaze naturale al Europei, a beneficiat de cresterea preturilor la gaze de anul trecut. In perspectiva, Gazprom a declarat ca se asteapta sa inregistreze noi venituri record in acest an.
Recent, Gazprom a anuntat ca intentioneaza sa lanseze o campanie de marketing in valoare de mai multe milioane de dolari in Europa si SUA pentru a-si explica planurile de expansiune peste hotare, considerate de unii analisti drept o incercare a autoritatilor de la Kremlin de a-si extinde influenta.
"Avem o politica agresiva, in cel mai pozitiv sens al cuvantului, si este evident ca nu toata lumea poate accepta acest lucru", a declarat Serghei Kuprianov, purtator de cuvant al Gazprom. "Dorim ca oamenii pur si simplu sa ne inteleaga polticile", a adaugat el.
Comentariile au fost facute dupa ce cotidianul economic Kommersant a anuntat ca gigantul rus va semna in curand un acord de 11 milioane de dolari pe trei ani cu un grup de importante firme de relatii publice, printre care Hill & Knowlton; Penn, Schoen and Berland si PBN Company.
Kuprianov a confirmat ca Gazprom poarta discutii cu un numar de companii si ca un acord in valoare de mai multe milioane de dolari ar putea fi semnat in curand. Ziarul scria ca Gazprom doreste sa-si imbunatateasca imaginea care a avut de suferit anul trecut cand compania a intrerupt furnizarile de gaze catre Ucraina in urma unei dispute legate de preturi, decizia afectand si furnizarile catre clientii din vestul Europei.
Dupa acest incident, vicepresedintele american Dick Cheney a acuzat autoritatile de la Moscova ca au transformat resursele energetice intr-un mijloc de intimidare si mituire a tarilor vecine mai mici. Desi autoritatile de la Moscova au respins acuzatiile, Europa a inceput sa se intrebe daca poate conta pe Rusia ca principal furnizor de energie.
In acelasi timp, Gazprom este criticata si pentru actiunile sale din interiorul Rusiei. OCDE s-a declarat in luna noiembrie a anului trecut ingrijorata in legatura cu ritmul in care Gazprom achizitioneaza firme locale private de energie.
Kommersant a citat surse din cadrul industriei spunand ca Gazprom doreste sa schimbe perceptia Occidentului conform careia compania este o arma politica in mainile presedintelui rus Vladimir Putin.
Putin a respins in repetate randuri zvonurile conform carora va deveni urmatorul sef al Gazprom dupa ce se va retrage in martie 2008 la expirarea celui de-al doilea si ultimului sau mandat de presedinte.
"Ne intarim influenta pe pietele globale de energie. Acest lucru nu va fi pe placul tuturor. Gazprom va intra in noi aliante internationale, se va implica in noi fuziuni si achizitii", a declarat Kuprianov.
Putin a aratat ca Europa ar trebui sa se deschida la randul sau in fata investitiilor din Rusia si sa nu blocheze achizitiile Gazprom.
Conform Financial Times, Gazprom va face primul sau pas important in sectorul tranzactionarii autorizatiilor legate de emiterea de dioxid de carbon prin infiintarea unui joint-venture cu Dresdner Bank, care ar putea da nastere unei piete de peste 15 mld. euro. Joint-venture-ul dintre Gazprombank, parte a Gazprom Group, si Dresdner Kleinwort va investi in proiecte legate de generarea de "credite" de poluare, in conformitate cu protocolul de la Kyoto, in special in Rusia si Europa de Est.
In conformitate cu Tratatul de la Kyoto, companiile care investesc in proiecte de reducere a emisiilor de gaze in fostele tari sovietice primesc un credit pentru fiecare tona de dioxid de carbon redusa. Creditele pot fi vandute in tari ca Japonia, Canada si statele membre UE.

Gazprom are planuri mari in Europa
Crestere de 43% a veniturilor din exporturi in 2006, pana la un nivel record de 37,2 miliarde de dolari.
Se asteapta la rezultate si mai bune in acest an.
Va lansa o campanie de marketing de ordinul mai multor milioane de dolari in Europa si SUA pentru a-si explica strategia de extindere peste hotare.
Ar putea semna un contract de 11 mil. dolari pe trei ani cu un grup de importante companii de relatii publice.
Doreste sa-si refaca imaginea afectata anul trecut in momentul intreruperii furnizarilor de gaze catre Ucraina.
Vrea sa raspunda criticilor conform carora firma este o arma politica in mainile presedintelui rus.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels