Business Internaţional

Grecii sunt increzatori in succesul afacerii Jocurile Olimpice

20.11.2002, 00:00 12

Interesul major acordat de cele mai mari orase din lume gazduirii Jocurilor Olimpice (de iarna sau de vara) este un indiciu privind convingerea ca organizarea unui asemenea eveniment are efecte pozitive atat pe termen scurt cat si pe termen lung. Pentru Olimpiade este ales ca gazda un oras  si nu o tara, astfel incat beneficiile economice sunt concentrate intr-o anumita zona geografica, si nu sunt dispersate pe cuprinsul mai multor orase, cum este cazul altor evenimente sportive globale, cum este Campionatul Mondial de Fotbal.
Avantajele pe termen scurt includ creearea de noi locuri de munca si obtinerea unor venituri importante. Efectele pe termen lung sunt legate de atragerea investitiilor straine pentru refacerea urbanistica, ameliorarea infrastructurii, cresterea potentialului turistic si a celui de afaceri. In termeni turistici, Jocurile Olimpice s-au dovedit a fi un important stimulent pe termen lung reprezentand, pentru imaginea orasului gazda, o imensa campanie de marketing global, cu accente pe imbunatatirea infrastructurii transporturilor, dezvoltarea industriei hoteliere si creearea unor noi centre de afaceri in urma alocarii unor fonduri guvernamentale si a atragerii investitiilor private.
Amploarea beneficiilor este direct corelata cu nevoile orasului gazda si sunt mai mult decat evidente in cazul Atenei, orasul ales pentru a organiza Olimpiada din 2004. Metamorfoza capitalei grecesti este intr-adevar spectaculoasa. Guvernul si comitetul de organizare, desi au fost aspru criticati pentru taraganarea lucrarilor, au valorificat oportunitatea de a imbunatati imaginea si notorietatea orasului asumandu-si proiecte strategice cum sunt scaderea gradului de poluare al atmosferei, ameliorarea circulatiei urbane si a mijloacelor de transport in comun, alaturi de renovarea bazelor hoteliere. Atena a suferit schimbari esentiale, in ceea ce priveste transportul public, noul sistem de metrou, noul aeroport si soseaua de centrura, un pasaj care conecteaza partea de est a orasului cu cea de vest si autostrada /ntre regiunea de nord si cea de sud.
Ce pot insa astepta atenienii in urma eforturilor lor olimpiene? Experienta demonstreaza ca, in ciuda scaderii numarului de evenimente organizate in anii olimpici, de multe ori s-a observat o crestere a intalnirilor si seminariilor de afaceri atat in anul care precede cat si in cel care urmeaza Jocurilor Olimpice. Aceasta tendinta s-a confirmat in cazul fostelor orase gazda Atlanta, Barcelona, Sydney si Seul. Biroul australian pentru statistica a semnalat ca in 2000 au vizitat tara cu 11% mai multe persoane, majoritatea venind la Sydney in urmatoarele trei luni dupa incheierea Jocurilor Olimpice.
Exista un potential major de dezvoltare a centrelor de afaceri in Atena, acest segment fiind subdezvoltat in prezent, comparativ cu nivelul celorlalte mari capitale ale lumii, si reprezentand doar 3% din totalul camerelor ocupate la hotelurile ateniene si 14% din camerele de lux. Problema locurilor de cazare a fost intens disputata cu ocazia candidaturii Atenei, in 1997, deoarece orasul are nevoie de 23.000 de camere pentru familiile sportivilor care vor participa la Olimpiada, oficiali si personal aditional, din care 19.000 de locuri trebuie sa fie localizate in hoteluri de cel putin trei stele. Pana acum, comitetul de organizare a asigurat 13.000 de locuri si intentioneaza sa faca rost de diferenta pe seama navelor de croaziera ancorate in portul Pireus.
Beneficiile pe termen lung din cresterea bazei hoteliere au fost evidente in cazul Barcelonei care, dupa ce a crescut numarul de camere disponibile cu 30% pe an, intre 1990 si 1992, a trecut printr-o faza de scadere a ratei de ocupare atingand nivelul minim de 50% in 1993, dar a crescut continuu in urmatorii patru ani ajungand la 75-80%, rata care se mentine si in prezent, datorita noii popularitati a capitalei spaniole, in urma Jocurilor Olimpice.
Acoperirea internationala de care se bucura acest eveniment este un premiu ravnit de cele mai mari orase ale lumii, competitia pentru organizarea editiei din 2012 fiind aprig disputata. Printre principalele candidate se numara  Paris, Toronto si Istanbul, care au pierdut cursa pentru 2008 in favoarea Beijingului,  Londra, New York, Moscova si Rio de Janeiro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO