Business Internaţional

In Statele Unite, retailerii de imbracaminte pentru tineri se maturizeaza

02.10.2006, 15:35 37

In urma cu doua decenii bebelusii purtau hainute din colectia pentru copii a Gap. Ca adolescenti au purtat omniprezentele tricouri cu emblema Abercrombie & Fitch pe piept.
Acum ca cei mai in varsta membri ai generatiei Y (cei nascuti in anii '80) au peste 20 de ani si termina colegiul ori incep prima lor slujba, cine ii va imbraca in continuare?
Companiile de imbracaminte gandesc in perspectiva si deschid noi magazine cu marfuri atragatoare pentru tinerii adulti. Conform firmei de consultanta Twentysomething din Philadelphia, in SUA exista 38 de milioane de oameni cu varsta intre 11 si 19 ani.
Orv Madden, director executiv la Metropark, un lant de imbracaminte deschis in 2004 in Glendale, California, spune ca a inceput sa se gandeasca la noi modalitati de a vinde imbracaminte in urma cu cinci ani, dupa ce a observat comportamentul tinerilor consumatori si s-a intrebat "unde vor merge toti acesti oameni dupa ce se vor satura sa cumpere din raioanele pentru adolescenti?"
Nu era singurul care-si punea aceasta intrebare. Abercrombie & Fitch a deschis in 2004 un nou magazin, Ruehl No. 925, care tinteste consumatorii intre 20 si 35 de ani. Are acum zece magazine de acest fel in orase precum Tampa, Columbus, Ohio si San Diego. La magazinul din Manhattan, scumpele genti de piele si tricourile elegante sunt vandute intr-un spatiu care pare o incrucisare intre o casa newyorkeza din piatra si un butic elegant de hotel.
Jimmy'Z, detinut de Aeropostale, vinde jeansi cu strasuri si tricouri ce au desenate pe spate logouri pentru cei intre 18 si 25 de ani la preturi care sunt mult mai mari decat cele din lantul de magazine pentru adolescenti. Pentru a realiza cele 14 magazine, in locuri precum Riverside, California, Houston si St. Louis, directori s-au inspirat din aspectul unei case contemporane de plaja din California, cu mult spatiu liber si lumina.
Pacific Sunwear of California, gigantul retailer pentru tineri, spune ca a avut succes cu magazinul exclusivist de incaltaminte pentru tinerii adulti, denumit One Thousand Steps. Si American Eagle Outfitters va lansa in aceasta toamna un magazin ce se va numi Martin & Osa si care se va adresa consumatorilor intre 25 si 40 de ani.
Ramane de vazut daca acesti consumatori se vor orienta spre noile magazine. Nisa este aglomerata cu retaileri precum Banana Republic, o divizie a Gap, Urban Outfitters si Bebe Stores, care deja produc pentru tinerii adulti.
Retailerii orientati catre tineri incearca sa determine gusturile in materie de imbracaminte ale tinerilor adulti care jongleaza cu un amestec intre imbracamintea comoda si cea pentru birou si preturi mai mari decat sunt obisnuiti. Acest lucru poate da ceva bataie de cap.
Ruehl comercializa la inceput imbracaminte ceva mai sofisticata la preturi cu 30% mai mari decat Abercrombie. Ruehl a reorientat acum conceptul spre imbracaminte mai comoda si comuna, preluand o nuanta din mult mai de succesul Abercrombie si coborand preturile la un nivel cu 12% mai mare decat brandul-mama, cu toate ca produsele Ruehl sunt fabricate din materiale mult mai scumpe precum casmirul.
Compania spune ca a cheltuit 20 de milioane de dolari pentru a dezvolta noul lant si se asteapta sa inregistreze profit de abia in 2007.
Vanzarile magazinelor specializate pentru tineri s-au triplat fata de cele din 2000, ajungand anul trecut la 11 miliarde de dolari, impulsionate de reduceri masive de preturi si de expansiunea rapida a companiilor de retail, dupa spusele lui Jeff Klinefelter, analist la Piper Jaffray. Aceasta crestere incetineste acum in parte din cauza ca companiile influentate de stilul surf si skate precum Pacific Sunwear ating apogeul cu 1.000 de locatii. Klinefelter se asteapta ca odata cu cresterea numarului de metri patrati de magazine noi sa incetineasca de la 43% pentru ultimii cinci ani la 13% pentru urmatorii patru ani.
Aceasta inseamna ca retailerii de imbracaminte urmaresc evolutia celor de douazeci si ceva de ani. "Retailerii ce nu se vor repozitiona risca sa piarda cota de piata, vanzarile si productivitatea", a spus Klinefelter.
Pentru a face acest demers, retailerii pentru tineri trebuie sa construiasca o noua nisa pentru a atrage clientii. Pentru magazinele Jimmy'Z, directori Aeropostale au decis sa nu se inspire din stilul Coastei de Est care sta la baza brandului original. De asemenea au identificat un trend - clienti care idolatrizeaza tinerii actori de la Hollywood si cauta in magazine imbracaminte asemanatoare costumelor din filme.
Asa ca Jimmy'Z este plin de jeansi cu strasuri si tricouri cu logouri pe spate care seamana cu cele din marcile de lux, dar nu sunt la fel de scumpe.
Metropark, care detine acum 17 magazine pe tot cuprinsul tarii, urmareste sa creeze o atmosfera antrenata prin angajarea DJ-ilor precum Zach Sciacca, cunoscut sub numele de scena de DJ Z-Trip, care sa mixeze muzica house. Asa ca Metropark se autodefineste drept "parte club, parte magazin monden". Fiecare magazin are o cabina de DJ in fata si o zona de relaxare in spate mobilata cu canapele, rafturi cu produse si un raion cu bauturi energizante.
Insa in ciuda eforturilor retailerilor de a atrage clienti de douazeci si ceva de ani, unele magazine ar putea da gres si ar putea atrage clienti mult mai tineri decat segmentul urmarit.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels