Business Internaţional

Made in China: 2.300 de kilometri în opt ore, cea mai lungă cale ferată de mare viteză din lume

 Made in China: 2.300 de kilometri în opt ore, cea mai lungă cale ferată de mare viteză din lume
20.01.2013, 19:09 4790

Cu o lungime de 2.298 de kilometri, cea mai lungă cale ferată de mare viteză din lume face legătura în opt ore între nordul şi sudul Chinei, trecând prin aproximativ 20 din marile oraşe ale ţării, printre care capitala Beijing.

Costurile totale ale investiţiei sunt estimate la 250 miliarde yuani (30 miliarde euro), scrie Les Echos. Proiectul nu este finalizat, deoarece autorităţile chineze se gândesc să prelungească linia în sud din Guangzhou până în Hong Kong în următorii doi ani. Primele călătorii-test au fost efectuate la sfârşitul anului trecut şi marchează revenirea ambiţiilor Beijingului de a mări infrastructura de cale ferată de mare viteză. Proiectele în acest sens au fost aproape îngheţate după coliziunea din iulie 2011 a două trenuri de mare viteză, accident în urma căruia şi-au pierdut viaţa aproximativ 40 de persoane. Anterior accidentului, în China au fost construiţi peste 7.000 de kilometri de cale ferată de mare viteză în doar câţiva ani, ceea ce a pus sub semnul îndoielii siguranţa lucrărilor. După evenimentul din iulie, Beijingul a ordonat verificarea infrastructurilor. Auditul a găsit un nivel îngrijorător de îndatorare a ministerului căilor ferate. La sfârşitul lunii septembrie a anului trecut, datoria se cifra la 2.210 miliarde yuani (257 miliarde de euro), o cifră atât de mare - echivalentul a 5% din PIB - încât dă emoţii analiştilor care încearcă să calculeze la cât se ridică datoriile totale ale statului chinez.

Dar lucrurile s-au schimbat. Confruntate cu o încetinire a economiei pe care n-au anticipat-o, autorităţile chineze au acţionat începând cu mijlocul anului trecut finanţând investiţiile în marile şantiere pentru a susţine activitatea. Proiectele feroviare sunt marii beneficiari ai planului de relansare. Beijingul intenţionează să investească anul acesta în construirea de căi ferate până la 73 de miliarde de euro, din care 60% au ca destinaţie liniile de mare viteză. În 2013 ar urma să fie achiziţionate 350-400 de trenuri de mare viteză, comparativ cu doar 50 în 2010 şi 40 în 2011. Până în 2015, reţeaua de linii de mare viteză va ajunge, conform obiectivului autorităţilor, la 18.000 de kilometri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO