Business Internaţional

Prabusirea Alitalia ar putea creste competitivitatea pietei transporturilor aeriene din Peninsula

23.09.2008, 19:11 24

Nu toti italienii sunt insa suparati din cauza unui posibil faliment al companiei nationale de transport, scrie The Wall Street Journal.

Desi ar putea duce la izbucnirea unor greve si la numeroase ingerinte politice, iesirea de pe piata a operatorului italian de zbor inseamna si o piata deschisa competitiei intre mai multe companii aeriene.
Alitalia a avut in ultima vreme probleme serioase, operatorul italian acumuland pierderi intre 1 si 2 milioane de euro pe zi si fiind pus in situatia de a-si epuiza si ultimele rezerve.
Comisarul guvernamental care se ocupa cu administrarea falimentului Alitalia a declarat ca fondurile companiei italiene vor fi folosite pentru acoperirea datoriilor din aceasta saptamana, iar ofertele de cumparare mai pot fi adresate operatorului italian pana marti.
Guvernul de la Roma, care a incercat sa vanda cele 49,9% din actiunile Alitalia, a declarat ca nu va contribui financiar pentru redresarea situatiei, deoarece regulile Uniunii Europene exclud un astfel de ajutor, iar pilotii si restul echipajului de zbor s-au opus unei asemenea operatiuni. Oficialul guvernamental desemnat sa se ocupe de vanzarea Alitalia a incercat sa obtina o serie de oferte de cumparare, insa pana acum nu a avut succes cu nici o companie straina.
Purtatorul de cuvant al primului-ministru italian Silvio Berlusconi, Paolo Bonaiuti, a declarat ca "majoritatea cumparatorilor nu se grabesc sa preia Alitalia". Cea mai recenta oferta pe care a avut-o operatorul italian de zbor a venit din partea Compagnia Aerea Italiana (CAI), un consortiu de oameni de afaceri din Peninsula pe care Berlusconi i-a reunit pentru a cumpara Alitalia. Compania de zbor urma sa fuzioneze cu cel de-al doilea mare operator aerian din tara, Air One.
Trei dintre cele noua sindicate ale Alitalia au aprobat planul guvernului italian, care prevedea ca diviziile neprofitabile ale companiei sa fie desfiintate. In urma preluarii, 3.200 dintre cei 19.000 de angajati ai operatorului de zbor urmau sa isi piarda locurile de munca, in timp ce numarul orelor de lucru ar fi crescut pentru restul angajatilor, acestia fiind platiti mai putin, in concordanta cu normele din industria europeana.
Insa pilotii si celelalte sindicate nu au fost de acord cu noul plan, ghidandu-se dupa strategia potrivit careia lipsa unui salariu este mai buna decat un salariu mic, iar acum se afla in pericol de a-si pierde locurile de munca. Ei au refuzat chiar plata a 80% din salariul pe urmatorii opt ani pentru fiecare angajat disponibilizat.
Sindicatele italiene s-au luptat multa vreme cu neregulile de pe piata muncii care faceau ca o persoana sa isi gaseasca mai usor un loc de munca, renuntand in schimb la alte servicii.
La inceputul anului Air France-KLM a facut o oferta operatorului Alitalia, evaluand compania la 139 mil. euro. In acest moment exista insa sperante slabe ca Alitalia va mai primi vreo oferta de cumparare.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels