Fumatul în spaţiile publice şi publicitatea la ţigări vor fi interzise începând cu 1 iunie în Rusia, a doua piaţă de ţigarete ca mărime la nivel mondial după China, conform unei legi promulgate de preşedintele ţării Vladimir Putin. Guvernanţii încearcă astfel să înlăture viciul a 40% din ruşi, scrie The Wal Street Journal.
Legea interzice fumatul în majoritatea locurilor publice, inclusiv în clădiri guvernamentale, şcoli, spitale, restaurante, gări şi în apropierea staţiilor de metrou. De asemenea, reclamele pentru ţigări vor fi complet interzise, magazinele nu vor avea voie să expună produse din tutun în vitrine, iar pachetele de ţigări vor fi etichetate cu avertismente.
Legea a trecut rapid de parlament, fiind aprobată atât de camera deputaţilor, cât şi de senat în doar două luni, cu toate că cele mai mari patru companii de tutun din lume, care controlează 90% din piaţa rusă, s-au opus vehement.
Ministerul sănătăţii a elaborat şi susţinut legea şi se aşteaptă ca noile reglementări să reducă la jumătate numărul deceselor provocate de fumat în Rusia în următorii 10-15 ani. În fiecare an se înregistrează aproximativ 400.000 de decese în rândul ruşilor din cauza fumatului. Piaţa de tutun din Rusia, estimată la 15,77 miliarde euro în 2011 de Euromonitor International, este esenţială pentru cei mai mari producători de tutun din lume - Japan Tobacco, British American Tobacco (BAT), Philip Morris International şi Imperial Tobacco Group. Aproximativ 11% din profitul global al companiei Japan Tobacco provin de pe piaţa rusă. În cazul celorlalţi trei giganţi câştigurile echivalează cu 9%, 8%, respectiv 5% din profiturile totale.
O parte din reprezentanţii industriei tutunului nu sunt convinşi că legea va avea efectele scontate.
"Încă mai credem că legea are o serie de prevederi controversate. Experienţele de pe alte pieţe unde au fost deja implementate astfel de măsuri arată că acestea nu ajută întotdeauna la reducerea consumului de tutun", a spus Alexander Lioutyi, director în cadrul BAT Rusia.
Un purtător de cuvânt al companiei Philip Morris a menţionat că "potrivit experienţelelor din celelalte ţări, reglementările extreme, precum interzicerea afişării produselor din tutun în vitrinele magazinelor, nu reduc consumul de tutun, ci afectează competiţia, retailerii şi favorizează traficul ilicit de ţigarete".
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels