Business Internaţional

Scandalul Volkswagen se propagă în Europa

Foto: AFP

Foto: AFP

Autor: Bogdan Cojocaru

11.11.2015, 00:05 871

Uzina VW Autoeuropa este unul dintre cei mai mari angajatori din Portugalia, una dintre principalele surse de valută ale acestei ţări şi cu siguranţă cel mai important furnizor de locuri de muncă de calitate pentru oraşul Palmela. Autoeuropa este unul dintre cele mai puternice motoare ale economiei portugheze.

Fabrica ar trebui să se extindă mulţumită unor investiţii guvernamentale, însă acum viitorul ei este nesigur din cauza scandalului emisiilor poluante în care se scufundă producătorul auto german, scrie Deutsche Welle.

António Chora ar prefera să facă orice altceva: să asambleze maşini, de exemplu, sau să negocieze cu calm noile salarii ale colegilor săi cu şefii, aşa cum ar fi trebuit de altfel să facă. În schimb, pre­şedintele consiliului fabricii VW este nevoit să apere reputaţia angajatorului său de ironiile prietenilor săi. „Nu avem nimic de-a face cu scandalul, pen­tru care de vină este cineva din Germania“, spune el.

Colegii săi au montat motoare diesel conţinând software-ul „mincinos“ pe mii de maşini Scirocco, Eos şi Sharan. Toate aceste modele sunt produse la uzina portugheză şi exportate peste tot în lume. „Însă motoarele vin la noi deja asamblate, nu ştiam nimic de acest software“, asigură Chora. VW a devenit un exemplu de cum să nu faci afaceri în Portugalia.

Fabrica din Palmela reprezintă 1% din economia Portugaliei. Are aproape 3.500 de angajaţi, 1.000 de furnizori, mulţi dintre ei locali, şi este al treilea exportator şi a treia sursă de monedă străină.

Când lucrurile merg bine cu Autoeuropa, guvernul este mulţumit. Când vremurile sunt grele, nu-i este bine nici premierului. Din acest motiv VW a impus în Portugalia un blocaj total pentru ştiri. Cu toate acestea, sunt uşor de observat pagubele deja produse.

VW a promis recent investiţii de 670 milioane euro pentru Portugalia. O parte din aceşti bani s-ar duce pe extinderea şi modernizarea fabricii în anul care vine. Însă acum nimeni nu ştie ce modele vor fi produse după retragerea modelelor vechi Sharan şi Eos, sau cât de multe.

„În prezent uzina nu este utilizată la capacitate maximă. De fapt, anul acesta ar fi trebuit să înceapă asamblarea unor modele noi“, explică Chora.

VW asigură că se ţine de plan, spun cei de la ministerul economiei. Mai multe informaţii nu sunt făcute publice.

În ceea ce priveşte scandalul emisiilor poluante, mesajul este clar: orice cerere adiţională de taxe va fi luată în considerare.

Subvenţii şi alte feluri de ajutoare financiare din partea Portugaliei au curs din abundenţă pentru VW. Timp de de zece ani compania, înfiinţată în 1991, nu a plătit taxe. Nota de plată pentru infrastructură costisitoare precum o linie de cale ferată spre portul de încărcare a fost onorată cu banii contribuabililor sau cu fonduri europene. Fabrica s-a extins şi portul trebuie extins şi el. „Investim trei milioane de euro şi avem contract separate cu Autoeuropa“, spune Vitor Caldeirinha, directorul portului respectiv. „Desigur, VW dictează regulile jocului din cauza puterii sale pe care o are asupra economiei“, notează João Duque, professor la Şcoala de Ştiinţe economice din Lisabona.

Beneficiile aduse de această uzină economiei ţării sunt mai mari decât subvenţiile de la buget şi decât scutirile de taxe. Ceea ce îl îngrijorează pe Duque este aparenta supremaţie a VW. „Portugalia are nevoie de mai mult de o singură Autoeuropa. Atunci negocierile ar fi mai uşoare“.

Guvernul a promis VW noi scutiri de taxe, de milioane de euro, în schimbul extinderii uzinei. Protestele faţă de acest plan s-au rezumat la spectrul de stânga al scenei politice.

„Când companii aşa de mari nu obţin ceea ce vor, pleacă pur şi simplu în altă parte“, explică Duque. Astfel de veşti ar fi oribile pentru Palmela. Înainte de venirea nemţilor, şomajul era ridicat iar sărăcia la ea acasă, îşi aminteşte Chora, preşedintele consiliului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO