Business Internaţional

Urmează Gala ZF 25 de ani, joi, 23 noiembrie. Lionel Barber, invitatul special al Galei: Avem nevoie de o viziune comună pentru un capitalism cu adevărat sustenabil. A venit vremea ca toţi liderii de business să privească în jurul lor. Actualul context cere acţiune. Din fericire, soluţia este clară

Lionel Barber, jurnalist britanic: A venit vremea ca toţi liderii de business să privească în jurul lor. Actualul context cere acţiune. Din fericire, soluţia este clară.

Lionel Barber, jurnalist britanic: A venit vremea ca toţi liderii de business să privească în jurul lor. Actualul context cere acţiune. Din fericire, soluţia este clară.

Autor: Catalina Apostoiu

06.11.2023, 00:05 205

„Dacă credem, după cum eu cred, că cel mai bun principiu de organizare pentru societăţile libere este capitalismul democratic, atunci trebuie să acţionăm pentru a ne reforma sistemul economic pentru ca acesta să poată supravieţui şi prospera. Avem nevoie de o viziune comună pentru un capitalism cu adevărat sustenabil“, declara Lionel Barber, editor al Financial Times timp de 14 ani, într-un discurs rostit la British Academy, în 2019.

Trebuie să existe o schimbare fundamentală a modului în care com­paniile se gândesc la propriile obiec­tive, susţine Barber. Acest lucru nu înseamnă abandonarea obiectivului de profit. Lăcomia este necesară, dar nu suficientă pentru un sistem ca­pitalist de succes.

Testul suprem al unei corporaţii este dacă aceasta poate genera valoa­re. Însă definiţia valorii ca o simplă remunerare a acţionarilor este una li­mi­tată. O companie care plăteşte divi­dende prin exploatarea angaja­ţilor proprii, prin presiuni nedrepte asupra furnizorilor, afectarea mediu­lui natu­ral şi ignorarea comunităţii sale nu generează cu adevărat valoare.

O companie cu adevărat genera­toare de valoare este una de pe urma căreia toată lumea poate beneficia. Este vorba de un management res­ponsabil pe termen lung.

Ţelul sectorului de business este să soluţioneze problemele oamenilor şi planetei într-un mod profitabil, şi nu să profite de pe urma provocării de probleme. Cum poate fi tradusă aceasta în realitate?

CEO-ul trebuie să fie acum şeful responsabilităţii corporate.

Se vorbeşte în prezent foarte mult despre schimbările climatice. Fără îndoială climatul de business s-a schimbat de asemenea. Există mai multe elemente în spatele acestui context nou.

Mai întâi, există mişcările împo­triva globalizării. Mai apoi, există o realitate dură: urgenţa crizei de mediu. Schimbările climatice nu sunt doar inevitabile, ci au început deja. Asistăm la perturbări economice extrem de costisitoare şi la începutul unor proteste sociale. În al treilea rând, criza financiară a creat o criză de încredere în capitalismul liberal peste care nu am trecut încă.

Vedem acest lucru reflectat în percepţiile publice. Două treimi din americani cred că economia favori­zează pe nedrept interese puternice, în timp ce încrederea în democraţie este în scădere la nivel mondial.

A venit vremea ca toţi liderii de business să privească în jurul lor. Actualul context cere acţiune, consideră Lionel Barber.

Din fericire, soluţia este clară. Angajaţii, furnizorii, clienţii, mediul şi comunităţile trebuie privite nu ca obstacole în calea profitului, ci ca acţionari ale căror interese trebuie luate în seamă.

Investitorii au de asemenea un rol de jucat în responsabilizarea executivilor. Aceştia ar trebui să nu mai vorbească despre „investiţiile etice“ ca despre un sector de nişă şi să facă din investiţiile responsabile o practică standard, în opinia invitatului special al Galei ZF.