Cifra de afaceri în consumul cu amănuntul – cel mai important indicator pentru consum – a crescut în serie brută cu 8,7% în februarie faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Avansul a fost susţinut atât de vânzările de alimente (5,7%) şi de carburanţi (5%), dar mai ales de vânzările de mobilă, electrocasnice, cosmetice şi haine (13,2%).
——————————————————————————————————————————————————————
Citiţi şi:
Jucătorii din retail şi analiştii: Consumul va creşte în 2014, însă mediul politic va dicta cu cât
——————————————————————————————————————————————————————
La nivelul anului trecut consumul a avansat timid cu 0,4%, salvat “pe ultima sută de metri” de evoluţia din luna decembrie când românii şi-au redeschis portofelele pentru a cumpăra electrocasnice, mobilă şi haine. De altfel, avansul consumului a început în toamna anului trecut,după un declin în lunile de vară până la 5%.
Per ansamblu, în perioada 2009-2013 consumul a scăzut cumulat cu peste 15%, românii fiind tot mai precauţi în achiziţii şi preferând să facă cumpărături de valoare mare – frigidere, maşini de spălat – doar în caz de nevoie. Şi în cazul alimentelor comportamentul de consum s-a schimbat, cumpărătorii preferând să achiziţioneze tot mai multe produse de la primul nivel de preţ sau mărci private.
Pentru acest an jucătorii din piaţă sunt prudenţi, şi deşi pariază pe o creştere, ei spun că cifrele sunt la mâna politicului, anul electoral şi eventualele tensiuni putând fie să ridice fie să tragă în jos apetitul românilor pentru cumpărături.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels