Companii

Cesarom cam aluneca pe piata placilor ceramice anul acesta

22.11.2001, 00:00 62



Vanzarile de placi ceramice (faianta si gresie) pe piata interna au trecut de 50 mil.$ in primele noua luni, fiind pe un trend constant comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

Producatorii romani insa rasufla din greu, pe o piata din ce in ce mai concurentiala. Cesarom Bucuresti, cel de-al doilea jucator din piata, are o conducere noua, dupa ce actionarul majoritar strain - Zalakeramia (Ungaria) a realizat venituri "sub asteptari", tocmai datorita slabelor performante ale unitatii din Romania.

Piata placilor ceramice, estimata de unii specialisti la 70 - 75 mil. $ anual, este controlata de producatorii interni in proportie de 80%, restul cererii fiind acoperit din importurile de faianta si gresie, in special din Italia si Spania.

Vanzarile de faianta reprezinta peste 60% din vanzarile totale de placi ceramice din Romania, in conditiile in care pretul mediu al acesteia este de 4,5 $/mp, atat pentru cea din import, cat si pentru cea indigena.

In topul producatorilor de faianta si gresie din Romania conduce Sanex Cluj (productie in 2000 - 5,2 mil. mp), secondata de Cesarom Bucuresti (4,5 mil. mp) si Mondial Lugoj (1,9 mil. mp), cei trei fiind si singurii exportatori de placi ceramice din Romania. Primii trei jucatori din piata controleaza peste 95% din productia interna si acopera trei sferturi din cerere.

Pe langa cei mentionati, mai detin capacitati de productie Lazar SRL Reghin si Romceram Chitila, ambele avand impreuna o productie de 500.000 mp anual.

Exporturile de placi ceramice ale Romaniei vor inregistra o usoara crestere, estimeaza surse din piata. La ora actuala, ele reprezinta mai putin de 3% din productia interna, destinatiile acestora fiind Franta, Republica Ceha, Grecia, Ucraina si Rusia.

Cu toate acestea, nivelul exporturilor de faianta si gresie a scazut dramatic fata de perioada anterioara anului 1989, odata cu pierderea pietelor traditionale - tarile fostului CAER (Consiliul pentru Ajutor Economic Reciproc) si unele state africane.

La acel moment, mai mult de jumatate din productia interna de placi ceramice era destinata exportului catre pietele mentionate.

"Boom-ul" vanzarilor de placi ceramice pe piata interna s-a inregistrat in 1998, cand acestea s-au situat la 14 - 15 mil. mp, fata de 12 mil. mp in anul anterior. In ultimii ani, piata s-a stabilizat, cererea avand o rata de crestere destul de redusa." Piata a devenit stabila, nu mai sunt surprize in ceea ce priveste ierarhia", au mai spus sursele citate.

Pe piata materialelor pentru pardoseli, placile ceramice (care fac parte din categoria pardoselilor reci), concureaza cu dalele mozaicate, linoleumul, placile ornamentale (marmura si granit) si parchetul (lamelar sau obisnuit).

In aceste conditii s-ar parea ca piata, in ansamblu, "merge" in ritmul din 2000. Dar nu toata lumea este multumita.

Astfel, cel de-al doilea jucator din piata - Cesarom Bucuresti are o noua conducere: in functia de director general al societatii este numit proaspat Geza Fordos, in locul Tudorei Lupa.

Dealtfel, producatorul maghiar de placi ceramice Zalakeramia, actionar majoritar la Cesarom a inregistrat venituri sub asteptari, tocmai datorita "performantelor Cesarom", dupa cum informeaza Budapest Business Journal.

Contactati de Ziarul Financiar, oficialii Cesarom nu au oferit detalii asupra rezutatelor financiare obtinute in primele noua luni ale anului.

In primele noua luni din acest an, Zalakeramia a raportat un profit net in valoare de 1,76 mld. forinti (6,27 mil.$), fata de 106 mil. forinti (0,370 mil.$) anul trecut.

In timp ce veniturile unitatilor detinute de Zalakeramia in Ungaria si Croatia au realizat cresteri ale veniturilor cu 7,4%, respectiv 8,4%, Cesarom Bucuresti se confrunta cu o scadere cu 16,6% a veniturilor in conditiile "cresterii competitiei din Romania", dupa cum sustine publicatia maghiara.

Zalakeramia a vandut in 2000 peste 10,35 mil.mp de placi ceramice.Compania detine unitati de productie in Ungaria, Romania (prin Cesarom) si Croatia (prin Inker) si exporta in Austria, Germania, Belgia, Olanda si Luxemburg.

Anul trecut, Cesarom a raportat o cifra de afaceri de 602 mld. lei (27,74 mil. $) si un profit brut de 173,3 mld. lei (8 mil. $), liderul pietei interne fiind Sanex Cluj Napoca cu o cifra de afaceri in valoare de 25 mil. $ si un profit net de 8,4 mil.$ anul trecut.

Pentru 2001, conducerea companiei estimeaza venituri de peste 32 mil. $.

In ultimii cinci ani, Cesarom a investit peste 20 milioane de dolari in infrastructura si in achizitionarea a doua noi linii de productie pentru placi si una pentru obiecte sanitare. In prezent, Cesarom dispune de doua linii de fabricatie a gresiei, doua pentru obiecte sanitare si una pentru faianta.

Structura actionariatului companiei este urmatoarea: Zalakeramia RT cu 53%, Hussar Holding AG cu 44,9% si persoane fizice cu 2,1%.



Piata placilor ceramice 9 luni 2001:

Productie interna: 8,89 mil.mp

Import: 1,6-2 mil.mp

Export: 0,2 mil.mp

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels