Companii

Cresterea Panasonic s-a bazat in primul rand pe vanzarile de televizoare

Autor: Ionut Bonoiu

23.05.2005, 15:19 33

Compania Panasonic Romania, detinuta de gigantul japonez dindomeniul produselor electronice Matsushita, a realizat in anulfiscal care s-a incheiat la sfarsitul lunii martie a acestui an ocifra de afaceri de peste 37 de milioane de euro, in crestere cu12% fata de aproximativ 33 de milioane in anul fiscalanterior.

Cresterea este usor superioara estimarilor pe care directorulgeneral al companiei, Catalin Savulescu, le facea la inceputulanului fiscal si care vizau un ritm de crestere de 10%.

"Televizorul reprezinta produsul care are cea mai mare pondere invanzarile noastre", apreciaza Catalin Savulescu. El precizeaza catelevizoarele reprezinta aproximativ 40% din totalul afacerilor pecare compania le-a realizat la nivelul anului fiscal incheiat lasfarsitul lunii martie 2005.

"O evolutie peste asteptari au avut-o insa produsele din categoriaentertainment (divertisment - n. red.) si mai ales carentertainment", apreciaza Savulescu. Vanzarile de monitoare cucristale lichide pentru masina, playerele DVD sau sistemele denavigatie confirma de altfel interesul tot mai mare al clientilorpentru masini si mai ales pentru confortul din interiorulmasinilor. Potrivit statisticilor din domeniu, vanzarile de masiniau crescut in primele patru luni ale acestui an cu aproximativ 65%,ajungand la o valoare ce se apropie de un miliard de euro.

Echipamentele audio si video detin la randul lor o pondereimportanta in vanzarile Panasonic din Romania, potrivit luiSavulescu, cele doua marci Panasonic si Tehnics avand un grad derecunoastere (brand awareness) foarte ridicat.

Produsele Panasonic sunt prezente oficial pe piata romaneasca dinanul 1991, cand a aparut compania Electronica International, cadistribuitor al produselor Matsushita. Rezultatele obtinute deaceasta companie au determinat gigantul japonez sa-si infiinteze,in anul 1996, propria companie, Panasonic Romania, care a preluatreprezentarea pe piata locala a celor doua marci cu care esteprezent - Panasonic si Tehnics.

Strategia Panasonic difera din acest punct de vedere de cea pe carea adoptat-o principalul concurent direct - Sony. Acesta a optatpentru infiintarea in tarile din Europa Centrala si de Est a unorbirouri de reprezentanta (Sony Overseas) implicate doar inactivitatea de promovare a marcii, nu si in importul si distributiaefectiva a produselor.

Cele doua grupuri japoneze au insa strategii asemanatoare cand vinevorba de canalele de distributie utilizate. Atat produsele Sony,cat si cele Panasonic se vand atat in retele de magazinespecializate (Altex, Cosmo, Domo, Flanco), cat si in magazine aleunor comercianti internationali (Carrefour, Metro). Strategiilecelor doua grupuri japoneze se aseamana si in ceea ce privestemagazinele exclusive (Sony Center si respectiv shop@Panasonic),care reprezinta "o chestiune de imagine. Avem zece magazineexclusive in toata tara, insa acestea nu sunt operate de PanasonicRomania, ci de unul dintre partenerii nostri", completeazaSavulescu.

Matsushita Electric Industrial, cu sediul in Osaka, Japonia esteuna dintre cele mai importante corporatii din domeniul produselorelectronice, fiind fondata in anul 1918 de catre KonosukeMatsushita. Acesta a inceput activitatea cu trei angajati, iar inprezent s-a ajuns la aproape trei sute de mii de angajati in peste200 de companii din toata lumea. Cifra de afaceri a companiei afost in anul fiscal incheiat la 31 martie 2004 de aproape 72 demiliarde de dolari. Actiunile Matsushita sunt listate la burseledin Tokio, Osaka, Nagoya, New York, Euronext Amsterdam siFrankfurt. In prezent Matsushita include pe langa marci cunoscutein Romania precum Panasonic si Tehnics si alte marci precumNational, Ramsa sau Quasar. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO