Companii

Cum castiga adultii dintr-o joaca de copil

30.05.2001, 00:00 26



Piata romaneasca de jucarii se afla intr-o permanenta dezvoltare, ritmul de crestere fiind estimat la circa 20-30% pe de catre producatorii si comerciantii din domeniu.

Pentru vanzarile totale nu exista date foarte clare, piata fiind estimata la cateva zeci de milioane $. Importurile de jucarii, jocuri si articole de divertisment au fost pe primele doua luni de aproape 5 mil. $, cu 27% mai mult fata de perioada similara a anului trecut.

Desi majoritatea jucariilor din comert sunt adresate persoanelor cu venituri medii si peste medii, pentru cei cu buget mai restrans se gasesc "jucarii accesibile ca pret, dar de calitate mai proasta", dupa cum spun producatorii si comerciantii din domeniu. Cert este ca tot mai multa lume cumpara jucarii.

Gulliver Toys Romania, companie care importa si distribuie papusi, masinute si alte tipuri de jocuri, a inregistrat in 2000 o cifra de afaceri de circa 5 miliarde de lei, cu 30% mai mult decat in 1999.

"In prima parte a acestui an vanzarile noastre au crescut cu 10% fata de perioada similara a anului trecut. Consideram ca in acest domeniu afacerile vor avea un mare viitor si de aceea planurile noastre de investitii pentru acest an sunt in valoare de peste 1 miliard de lei.

Cea mai importanta investitie este deschiderea, in maxim 30 de zile, a unui magazin propriu in Bucuresti", a spus Dénes Ferencz, director de vanzari Gulliver Toys Romania.

Gulliver Toys distribuie jocuri si jucarii in toata tara, clientii principali fiind librariile, retele de comercializare a combustibililor si marile retele de magazine, gen Billa, Metro, Carrefour (catre care a livrat deja o comanda, desi magazinul nu a fost deschis oficial).

O alta firma care actioneaza in acelasi domeniu - importul si comercializarea jucariilor cu marci cunoscute in acest domeniu - este Toptoy International, firma care a avut in 2000 o cifra de afaceri de 785.000$, de sapte ori mai mare decat in 1999, cand a functionat, este adevarat, doar sase luni.

"In prima parte a acestui an vanzarile noastre au fost cam cu 30% mai mari decat in primul trimestru din 2000. Cred ca piata de jucarii din Romania se dezvolta din ce in ce mai mult", sustine Diana Danila, director executiv Toptoy International.

La Salonul Copilului Pinocchio, cea mai mare expozitie din Bucuresti specializata in articole pentru copii, care se desfasoara in perioada 26 mai - 3 iunie, sunt prezenti anul acesta 30 de expozanti. Salonul se afla acum la a opta editie.

"La prima editie, in 1994 am avut 26 de expozanti, iar acum sunt 30 de expozanti. Numarul firmelor care activeaza pe aceasta piata nu s-a marit considerabil, dar cu totii s-au dezvoltat foarte mult de atunci.

Multi dintre cei prezenti au acum ateliere proprii de productie pentru jucarii sau alte articole adresate copiilor. Unele firme din domeniu sunt specializate pentru producerea de articole destinate integral exportului, ceea ce ma face sa cred ca e un domeniu bun pentru afaceri", explica Monica Bozenita, director executiv Ralcom Exhibitions, firma organizatoare a Salonului.

Casa Retro, una dintre putinele firme romanesti producatoare de jucarii, se ocupa cu producerea si comercializarea de material educational (de ex. "Maini indemanatice") si jocuri logice. Produsele sunt realizate intr-un mini atelier si proprietarii colaboreaza cu gradinite si scoli din toata tara.

"Vrem sa le oferim copiilor sansa de a-si descoperi o anumita inclinatie. Pana acum, la noi nu s-a pus mare accent pe aptitudini si noi incercam sa schimbam putin lucrurile", spune Nicolae Tataranu, proprietar Casa Retro.

La Salon sunt prezente firme care expun jucarii, imbracaminte si incaltaminte pentru copii, dulciuri.

In cadrul salonului a fost organizat si forumul de informare "In toamna imi dau copilul la scoala" , aflat la prima editie, care a reunit reprezentantii a peste 150 de scoli si gradinite de stat si private.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels