Companii

Cum s-au evaporat 2 mld. euro din piaţa de FMCG

Cum s-au evaporat 2 mld. euro din piaţa de FMCG

Autor: Roxana Petrescu

24.11.2010, 23:57 73

Piaţa bunurilor de larg consum ar putea ajunge anul acesta la 20de miliarde de euro, în scădere cu 10% comparativ cu anul trecut,coşul de cumpărături al unui român fiind cu 93 de euro mai mic.

Astfel, dacă în 2009, un român cheltuia în medie 1.023 de europe bunuri de larg consum, tăierea salariilor şi concedierile autăiat din acest coş circa 10%, rămânând un buget de aproape 930 deeuro.

Valoarea acestei pieţe este calculată pornind de la vânzările deproduse care se realizează în lanţurile de supermarketuri,hipermarketuri, în magazinele de discount sau cash and carry. Maisunt incluse şi magazinele alimentare mai mici sau mai mari, dar şichioşcurile din cartiere, vânzările de produse realizate înbenzinării, magazine generale, farmacii, parfumerii, magazine deanimale şi chimicale, precum şi cele realizate în sectorul HoReCa(hoteluri, reastaurante, cafenele - n. red.).

Scăderile accentuate din 2010 vin în contextul în care la nivelguvernamental au fost luate mai multe măsuri care au avut un impactdirect asupra consumului. Astfel, tăierea salariilor şiconcedierile din sectorul bugetar corelate cu creşterea TVA-uluicare a dus la scumpirea alimentelor au dus în final la slăbireaputerii de cumpărare. "Evoluţia pe întreg anul va depinde de modulîn care vor merge vânzările în luna decembrie, în perioadaCrăciunului. Estimările mele sunt mai pesimiste, aşa că în cazul încare coşul va fi mai sărac faţă de anul trecut, declinul total alpieţei în 2010 ar putea ajunge la 10% faţă de 2009. Dacă totuşi vomavea un Crăciun bun, cred că la final de an vom avea o scăderetotală de 5-7%, confirmând evoluţia înregistrată în primele optluni ale anului", a spus Marius Căluian, directorul general alcompaniei de cercetare a pieţei MEMRB România & RepublicaMoldova.

El a evitat să facă estimări în legătură cu modul în care vaevolua piaţa anul viitor, dar a precizat că prima parte a anului vaspune foarte multe despre modul în care va merge segmentulbunurilor de larg consum în tot anul 2011. "Prima jumătate de an vafi un barometru pentru întreg anul 2011".

Potrivit datelor MEMRB, categoria de produse alimentare aînregistrat un declin de 7,7% în primele opt luni, cea de produsenealimentare s-a comprimat cu 7,8%, în timp ce segmentul de băuturia avut o evoluţie negativă de 10,4%. Toate procentele reprezintăevoluţia în valoare.

Singurul segment care a consemnat o creştere în valoare a fostcel de ţigări explicaţia fiind doar scumpirea acestui produs,volumele comercializate neavând o evoluţie pozitivă.

Creşteri prea mici

În cadrul categoriei de bunuri alimentare, piaţa de produselactate are o pondere de circa 12% în valoare, achiziţiile de iaurtînregistrând o creştere de 5,6 puncte procentuale în primele optluni ale anului, comparativ cu 2009. În ciuda acestei creşteri,conform datelor Danone, cel mai mare jucător după cifra de afaceridin piaţa locală a lactatelor, românii au cel mai scăzut consum pecap de locuitor din Europa Centrală şi de Est, de numai 3,46 dekilograme, consum care nu include însă date legate de autoconsum,un segment extrem de important în lactate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO