♦ Miza României este de a atrage producţie cu valoare adăugată mare, însă infrastructura rutieră şi feroviară trebuie îmbunătăţită pentru ca uzina Dacia de la Mioveni să atragă noi proiecte în producţie.
Industria auto are nevoie de predictibilitate, stabilitate şi infrastructură pentru a se dezvolta după o perioadă de trei ani în care a fost lovită succesiv de mai multe crize, a explicat Mihai Bordeanu, managing director la Dacia Brand South Eastern Europe & Country Head România, în cadrul conferinţei ZF Cei mai mari jucători din economie 2023. Cum distribuim dezvoltarea economică la nivel regional?
„Încă mai există o criză. Sunt crize care se suprapun. În trecut exista un model – venea o criză, identificam oportunităţi, treceam prin ea şi mergeam mai departe. Odată cu pandemia, cu criza sanitară, am început să avem un fenomen de tort de crize. Venea una, dar nu pleca cea de dinainte. A trecut criza sanitară, dar cea a semiconductorilor nu, cea de logistică nu şi este greu de găsit capacitate logistică şi şoferi; materii prime, la fel. Nu mai vorbim de criză, ci de o nouă realitate“, a spus Mihai Bordeanu.
Printre problemele cu care s-ar confrunta industria auto este şi norma de poluare Euro 7, standard ale cărui norme au fost anunţate târziu de Comisia Europeană şi care va creşte preţul maşinilor cu 2.000 de euro, într-o perioadă în care toţi constructorii auto investesc în trecerea la maşina electrică dincolo de anul 2035.
„Economia are nevoie de predictabilitate şi stabilitate. Un contraexemplu european este introducerea normelor Euro 7. Au făcut noua normativă pe genunchi, târziu, neclară, restrictivă şi anunţate foarte târziu – şi nu este doar părerea noastră. Dacă vor intra în vigoare în 2025 impactul va fi devastator. Aici vorbim şi de lipsa de logică pentru că impactul va fi unul marginal“, a spus directorul Automobile Dacia.