♦ Un antreprenor român, Iulian Nedea, a trimis o opinie la ZF prin care propune închiderea hipermarketurilor şi supermarketurilor duminica pentru a îndrepta clienţii către pieţe şi pentru a avea o pauză pentru angajaţii magazinelor ♦ În unele ţări precum Spania, Germania sau Franţa, supermarketurile şi hipermarketurile au program scurt în zilele de duminică ♦ În Spania, lanţurile Mercadona şi Eroski au magazinele închise duminică de duminică, în rest marile lanţuri îşi fac programul în funcţie de vad, anotimp şi sărbători.
În contextul în care în ţări din vestul Europei, precum Spania, Germania, Franţa şi Marea Britanie hipermarketurile, supermarketurile sau magazinele de proximitate sunt închise în zilele de duminică sau au un program redus, ZF a făcut un exerciţiu şi a întrebat mai mulţi actori din comerţul modern şi din producţia de alimente dacă România ar putea urma exemplul ţărilor din vest şi să încurajeze în acest fel fie consumul din restaurante, fie din pieţe, fie din târguri cu produse tradiţionale, unde sunt prezenţi mai mulţi producători români.
„Sincer nu ştiu dacă o să aibă un impact semnificativ asupra vânzărilor pe care le facem. Personal, nu cred că o să fie o mare diferenţă, deoarece românul a devenit un consumator foarte comod, care preferă să îşi ia cam tot ce are nevoie cât mai grupat şi într-un timp foarte scurt şi o să se adapteze noului program şi nu cred că o să aibă un mare impact“, crede Ionuţ Oancea, proprietarul Amilact, un producător de lactate de capră din Tulcea, care livrează lactate în băcănii şi în câteva magazine Carrefour din Capitală. El crede că încurajarea consumului de produse româneşti s-ar putea face dacă producătorii vor fi mai mult prezenţi în pieţe. Pe de altă parte, el consideră că nu s-ar produce „haos“ în pieţe, dar depinde foarte mult de cum vor valorifica producătorii acest lucru şi de cum o să se adapteze clientul final.