Companii

Familia Marcu a incasat 17 mil. euro din vanzarea unei participatii la MedLife, dar ramane cu pachetul de control

Familia Marcu a incasat 17 mil. euro din vanzarea unei participatii la MedLife, dar ramane cu pachetul de control

In 1996 Mihaela Cristescu cumpara un apartament pentru fiul sau Mihail Marcu, astazi presedintele MedLife, pe care insa il transforma intr-o policlinica in care lucrau patru doctori si o asistenta

17.11.2009, 00:00 768

Dupa ce a semnat o tranzactie de 20 mil. euro cu un fond deinvestitii detinut de Societe Generale, in care decisive au fostconditiile si cumparatorul, pretul contand mai putin, Mihail Marcu,presedintele MedLife, afirma ca ambitia lui pentru urmatoareaperioada este ca reteaua de clinici sa domine segmentulcorporate.

Proiectele MedLife au intrat intr-o noua etapa cand la conducere a venit Mihail Marcu, cu experienta de vicepresedinte al RoBank "Credemin acest business foarte tare, iar faptul ca ramanem majoritarieste si o garantie pentru investitorii din MedLife. Studiemposibilitatea ca dupa un interval de timp, trei - cinci ani, totiactionarii sa iasa", a spus Mihail Marcu, care pastreaza alaturi demama sa, Mihaela Cristescu, si fratele sau Nicolae Marcu 51% dinactiunile firmei.

Demarate in aprilie anul acesta, negocierile pentru vanzareaunui pachet minoritar au intrat in linie dreapta la inceputultoamnei, cand noua firme au facut due-dilligence (audit inainteavanzarii).

Dintre acestea, consultantii au selectat cinci institutii cucare discutiile au avansat. "Au fost foarte multi cei interesati,firme de private equity prezente in Romania, dar si firme pentrucare aceasta ar fi fost prima investitie", a spus Ioana Filipescu,managing director al Raiffeisen Investment, banca de investitiicare a consiliat vanzatorul.

Negocieri pe timp de criza, pentru o companie de 60 mil.euro

Vanzarea pachetului de 36,25% din MedLife reprezinta cea maimare tranzactie din domeniul serviciilor medicale, compania fiindevaluata la circa 60 mil. euro. Pe masa actionarilor au stat sioferte mai mari, insa au contat "conditiile si partenerul mai multdecat pretul".

"In momentul in care vrei sa te dezvolti si sa-ti pastrezi cotade piata, trebuie sa ai suportul strategic si de viziune al unuipartener. Va conta foarte mult sa avem partea de consultanta. Anulacesta vom semna cu o firma de consultanta din afara cu sprijinulSociete Generale. Trebuie sa avem o abordare strategica diferita",mai spune Marcu.

In 2006, familia Marcu a parafat primul exit din firma, cand avandut 20% catre International Finance Corporation (IFC), diviziade investitii a Bancii Mondiale. Saptamana trecuta,actionarii, atat fondatorii, cat si IFC, au vandut 36,25% dinoperatorul de servicii medicale pentru mai bine de 20 mil. eurocatre SGAM Eastern Europe, fondul privat de investitii al SocieteGenerale Asset Management, subsidiara a Grupului SocieteGenerale.

"Au fost negocieri mai dificile nu din punctul de vedere altranzactiei, ci al contextului general. Cumparatorii nu se maireped sa plateasca costuri de due-dilligence inainte ca tranzactiasa avanseze. Ei tind sa-si amane cheltuiala si prefera sa se uitede mai multe ori inainte", mai spune Ioana Filipescu. Eaadauga faptul ca in acest fel timpul pana la incheierea unui dealse mareste, iar in anii trecuti nu se intampla asa. In urmatranzactiei, familia Marcu ramane cu 51% (dupa ce a vandut 29%),iar IFC cu 12,75% (dupa ce a vandut 7,25%).

Potrivit unor informatii ale ZF, cu SGAM s-a agreat un multiplude 11,5 al profitului EBITDA din acest an, suma exacta care vaintra in conturile actionarilor urmand sa fie stabilita dupaauditarea rezultatelor din 2009.

Planul MedLife este sa atace "extrem de agresiv" segmentulcorporate (clienti companii), astfel ca intr-un an si jumatate saajunga la o cota de piata de peste 50%, fata de 20-30% acum.

"Piata de servicii medicale nu a crescut cu mai mult de 15% anulacesta, iar noi credem ca vom avea un avans de 25-27%", a mai spusel.

Caparte a acestui program agresiv de extindere, MedLife va investi inpatru clinici de mari dimensiuni, trei in Bucuresti si una in Cluj.Aceste noi unitati care necesita fiecare o investitie de peste 0,5mil. euro vor aduce operatorului inca 2.000 de clienti noi infiecare zi, astfel ca firma va ajunge la 4.500 de clienti pe zi.Aceste noi unitati care vor depasi 8.000 mp ar putea ca din 2011 saaiba fiecare in componenta zone spitalicesti.

In prezent MedLife opereaza 4 clinici de mari dimensiuni, cincilaboratoare si 28 de centre medicale. In primele noua luni aleacestui an a avut o cifra de afaceri de 79 mil. lei (19 mil. euro),in crestere cu 44% fata de perioada similara a anului trecut.Pentru intregul an, compania estimeaza afaceri de 26 mil. euro.

Banii din aceasta vanzare se intorc in conturile actionarilorcare mai detin businessul de ambarcatiuni NauticLife, dar au siinvestitii imobiliare. Ei detin, spre exemplu, de circa doi ani unhotel in Bulgaria pe care urmeaza sa-l finalizeze cu investitii depeste 0,5 mil. euro. "Hotelul are o puternica tenta de training",afirma Marcu.

Istoria MedLife incepe intr-un apartament

In 1996 Mihaela Cristescu cumpara un apartament pentru fiul sauMihail Marcu, astazi presedintele MedLife, pe care insa iltransforma intr-o policlinica in care lucrau patru doctori si oasistenta. Medic pediatru de profesie, ea a dezvoltat clinica faraun plan de business, iar proiectele au intrat intr-o noua etapacand la conducere a venit Mihail Marcu, cu experienta devicepresedinte al RoBank.

Primul pas pe care l-a gandit pentru dezvoltarea companiei afost gasirea unei cladiri in care sa mute structura existenta panala acea data, iar experienta din banca si relatiile personale i-aupermis sa contracteze creditul de care avea nevoie pentru a faceacest lucru.

Cu acesti bani a cumparat cladirea din Calea Grivitei in careastazi opereaza cea mai mare clinica din retea si spitalul LifeMemorial Hospital.

Noua clinica a inceput sa functioneze in 2005, iar lucrarile deconstructie au fost facute de o firma specializata din grupNauticLife. Astazi NauticLife se ocupa si de importul deambarcatiuni, dar si cu businessuri in imobiliare.

Pentru a merge mai departe cu extinderea, actionarii au decis samearga pe mana unui consultant si au contactat IFC Advisory.Sfatuiti de acestia ei au atras in actionariat IFC printr-omajorare de capital de 5 mil. euro si un imprumut ce aveau sasustina dezvoltarea viitoare a firmei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO