• Leu / EUR4.9366
  • Leu / GBP5.6319
  • Leu / USD4.9920
Companii

Gen Z. Tribe lifestyle. Cum a ajuns un concept din Suedia să-şi găsească publicul într-o cafenea din Iaşi? Cu o investiţie iniţială de aproximativ 60.000 de euro, Andrei Gheorghiţă a creat un adevărat concept în comunitatea ieşeană şi un reper în materie de cafea de specialitate

Gen Z. Tribe lifestyle. Cum a ajuns un concept din Suedia să-şi găsească publicul într-o cafenea din Iaşi? Cu o investiţie iniţială de aproximativ 60.000 de euro, Andrei Gheorghiţă a creat un adevărat concept în comunitatea ieşeană şi un reper în materie de cafea de specialitate

Pentru amenajarea spaţiului, Andrei Gheorghiţă a apelat la studioul de arhitectură E-zeppelin din Bucureşti, ai cărui specialişti au venit cu soluţii arhitecturale astfel încât să ofere spaţiului gol vibe-ul pe care şi-l dorea fondatorul Fika.

Autor: Alina-Elena Vasiliu

18.08.2022, 00:06 971

În 2016, Andrei Gheorghiţă deschidea în Iaşi ceea ce era, la acel moment, prima cafenea de specialitate din oraş. A pornit de la o idee, un concept văzut şi trăit în Suedia, acolo unde „fika“ „ numele pe care a ales să-l dea cafenelei - este o adevărată stare de spirit.

„Fika înseamnă socializare cu oameni dragi în jurul unei cafele bune, o prăjitură sau o gustare sănătoasă, ceea ce se rezumă de fapt la timp de calitate. Este cadoul pe care fiecare dintre noi şi-l poate oferi ca să se simtă bine, să-şi acorde o scurtă pauză în agitaţia din fiecare zi.“

După ce se îndrăgostise de această idee în călătoriile sale, Andrei a vrut să aducă şi acasă acelaşi sentiment, aşa că a luat decizia, în urmă cu şase ani, să deschidă în Iaşi cafeneaua Fika, nu departe de Palatul Culturii din oraş. Absolvent al Facultăţii de Economie şi Administrarea Afacerilor, specializarea management, Andrei Gheorghiţă a lucrat ceva vreme într-o corporaţie înainte de a deveni antreprenor. Acolo a luat primul contact cu principiile de conducere, de organizare şi a învăţat câteva aspecte esenţiale în comunicarea cu clienţii şi colegii.

Însă majoritatea experienţei vine din practică, spune el, din construirea conceptului şi a cafenelei de la zero. Asta a implicat plan de afaceri, arhitecţi, furnizori, promovare, lucrul cu oamenii. „Şcoala principală a fost pe teren, văzând şi făcând.“

Cu o investiţie iniţială de aproximativ 60.000 de euro, Andrei a creat un adevărat concept în comunitatea ieşeană şi un reper în materie de cafea de specialitate. În decurs de şase ani, a continuat să investească permanent, în aprovizionare, pregătirea personalului, ambalaje eco-friendly, reciclare şi dotări, aparatură.

„Dincolo de Fika, am muncit foarte mult pentru a avea mereu o cafea de specialitate corectă, pentru care clienţii noştri să se întoarcă. De asemenea, produsele dulci pe care le avem sunt tot specifice culturii suedeze, fabricate însă local, din ingrediente proaspete şi mereu de calitate.“

Pentru amenajarea spaţiului, Andrei Gheorghiţă a apelat la studioul de arhitectură E-zeppelin din Bucureşti, ai cărui specialişti au venit cu soluţii arhitecturale astfel încât să pună în practică ideile lui, oferind spaţiului gol vibe-ul pe care şi-l dorea. Anii următori au fost o călătorie continuă alături de noua generaţie de cafenele care a luat naştere în oraş.

„În momentul în care am deschis noi, în 2016, eram singura cafenea cu cafea de specialitate cu locuri la interior din Iaşi. Astfel, am putut să observăm cine, unde, ce a amenajat, să fim la curent cu noutăţile. Piaţa a crescut, au apărut locuri noi, cafenele, prăjitorii de cafea şi asta ne bucură. Dezvoltarea a avut loc treptat şi este un lucru benefic pentru o comunitate. Oamenii au posibilitatea de a alege, de a compara şi de a reveni.“

Acum, că Fika şi-a găsit deja locul în Iaşi, Andrei Gheorghiţă are în plan o investiţie nouă în modernizare, pentru a da un suflu nou spaţiului.

„Ne dorim foarte mult ca, până la final de an, să reuşim o renovare completă a cafenelei, sperând ca în iarnă să putem primi oaspeţii noştri într-un loc nou. În planul de investiţie avem şi achiziţia de echipamente noi, mai performante, pentru a fi la zi cu noutatea din piaţă, însă şi pentru optimizarea costurilor care, după cum ştim cu toţii, au crescut în toate domeniile.“

 

Ce rol joacă sustenabilitatea în businessul vostru?

Suntem conştienţi de impactul pe care îl avem în jurul nostru, inclusiv asupra mediului înconjurător, şi luăm constant măsuri în consecinţă. Folosim recipente prietenoase cu mediul pentru comenzile to go, aparatura folosită are un consum foarte redus de energie şi resurse naturale şi ne focusăm investiţiile viitoare pe resurse cât mai prietenoase cu mediul.

 

Cum credeţi că se poate distinge o cafenea nouă într-o piaţă deja aglomerată cu astfel de localuri?

În piaţă există şi va exista loc pentru orice business care livrează un serviciu corect la un preţ corect. Singura diferenţă pe care o pot face unii sau alţii constă în implicare şi credinţa că poţi reuşi. Poate nu toate lucrurile sunt predictibile şi uşoare, însă odată ce reuşeşti să fii convins că munca şi ideea ta este una corectă, nu ai de ce să nu reuşeşti. Odată ce crezi în ceva cu adevărat, vei transpune şi în ceea ce faci această credinţă, iar acest lucru va fi simţit de clienţi şi îi va determina să revină.

 
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - astăzi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9366
Diferență: -0,1072
Ieri: 4.9419
Azi: 4.9920
Diferență: 0,2309
Ieri: 4.9805
Azi: 5.6319
Diferență: -0,6755
Ieri: 5.6702
Azi: 5.0780
Diferență: 0,4014
Ieri: 5.0577