Companii

Grupul petrolier MOL a facut profit mai mare ca in vremurile bune, cu toate ca afacerile au scazut cu 23%

15.02.2010, 23:17 29

MOL Romania, filiala locala a grupului petrolier ungar MOL, unuldintre cei mai importanti jucatori din piata distributiei decarburanti din Romania, a inregistrat anul trecut un profit increstere cu peste 45% comparativ cu 2008, in ciuda unor afaceri maimici cu aproape 25%.

MOL detine pe piata locala o retea de benzinarii formata din 126de puncte de alimentare.

Principalii factori care au dus la scaderea afacerilor companieiin euro anul trecut fata de 2008 au fost pe de o parte deprecierealeului in raport cu moneda europeana, precum si regresulinregistrat de volumele de carburanti vandute de companie.

Din cauza crizei economice, cantitatile de benzina si demotorina vandute la nivel de piata au scazut cu circa 5-10%, celmai mare regres fiind inregistrat de segmentul de vanzarireprezentat de clientii corporate, adica de marile companii cum arfi cele din transporturi, de exemplu.

"In pofida mediului economic dificil, cota de piata a MOLRomania s-a mentinut in 2009 la acelasi nivel comparativ cu 2008,respectiv 11%. In acelasi timp, vanzarile de carburanti in litri auscazut cu 5%. Cifra de afaceri a companiei a fost de aproximativ450 de milioane de euro, in scadere cu 23% fata de cea inregistratain 2008. Aceasta dinamica s-a datorat in special deprecieriimonedei nationale fata de euro, dar si declinului general de pepiata carburantilor din Romania. In 2009, vanzarile de carburantcatre companii (segmentul corporate) au fost cele mai afectate derecesiunea economica. Acestea au fost cu peste 10% mai mici decatin 2008, procente care se incadreaza in tendinta generala a pieteide referinta", explica reprezentantii MOL Romania.

Magazinele din benzinarii au vandut la fel debine

Desi vanzarile de carburanti au scazut anul trecut, au existatsi anumite segmente pe care s-au inregistrat cresteri cum ar ficele de lubrifianti sau de produse petrochimice.

"Vanzarile magazinelor s-au mentinut aproximativ la acelasinivel din 2008, peste media pietei de retail a bunurilor de largconsum din Romania", mai spun reprezentantii companiei.

La nivel de piata, vanzarile din magazinele din benzinarii ajungsa reprezinte chiar si peste 30% din cifra de afaceri a unuidistribuitor de produse petroliere, acest segment capatand oimportanta mai mare pe fondul scaderii vanzarilor decarburanti.

Profit mai mare decat intr-un an de boom

In ciuda scaderii cifrei de afaceri, MOL Romania a reusit sainregistreze un profit cu peste 45% mai mare comparativ cu cel din2008, considerat a fi un an extrem de bun pentru majoritateacompaniilor, indiferent de domeniul in care au activat.

Astfel, compania a castigat 17 milioane de euro in primul ancomplet de criza care a afectat economia locala, comparativ cuprofitul de 11,6 milioane de euro raportat in 2008.

"Desi conditiile economice au fost mai putin favorabile,compania a continuat programele de investitii", spun reprezentantiiMOL Romania. Printre aceste investitii se numara patru noibenzinarii si modernizarea unui depozit de carburanti. Totodata,MOL a demarat un program de investitii prin care intentioneaza samodernizeze pana la sfarsitul acestui an 50 de benzinarii,respectivele unitati urmand sa aiba o noua infatisare.

Cu ochii spre 2015

Reprezentantii MOL Romania spun ca au in lucru o strategie petermen lung gandita pentru urmatorii cinci ani care ia in calcul siposibilitatea extinderii portofoliului de activitati.

"Pregatim o strategie pe termen mediu pentru filiala noastra,valabila pana in 2015, luand in considerare oportunitati eficiente,generatoare de valoare adaugata pe piata locala. Studiem siposibilitatea extinderii portofoliului de activitati", a spusSzabolcs Ferencz, MOL Romania Country Chairman, fara a da detaliisuplimentare.

Ferencz a preluat conducerea MOL Romania anul trecut,inlocuindu-l din functie pe Zsolt Szalay.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO