Companii

În plin sezon estival piaţa auto a primit o gură de oxigen: vânzări mai mari cu 12% în iunie. Ce urmează?

În plin sezon estival piaţa auto a primit o gură de oxigen: vânzări mai mari cu 12% în iunie. Ce urmează?

Dacia este cel mai vândut brand auto din România, cu o cotă de piaţă de peste 30%

11.07.2010, 23:29 25

Anunţul creşterii taxei pe valoarea adăugată în ultima săptămânădin iunie a reprezentat pentru dealerii auto o adevărată "gură deoxigen" din punctul de vedere al vânzărilor de maşini, care auajuns la peste 14.000 de autoturisme în iunie, potrivit datelorgrupului Renault.
"La nivelul lunii iunie s-a înregistrat o creştere a vânzărilor demaşini de 12%. A fost prima lună din ultimii doi ani în care s-aînregistrat un astfel de avans pe piaţa românească, dar discutămdespre o creştere artificială, determinată de aprecierea TVA-ului",a spus Fabrice Cambolive, directorul comercial al Dacia.
Anunţul legat de scumpire a determinat în ultima săptămână diniunie o triplare a traficului din showroomurile auto, în timp ceclienţii care ar fi achiziţionat cash un automobil în iulie sauaugust s-au grăbit să achite maşina şi să profite astfel de TVA-ulde 19%.
Pe de altă parte, săptămâna trecută, prima în care maşinile s-auvândut cu noua taxă de 24%, a afectat serios traficul dinshowroomuri, potrivit dealerilor auto. "Traficul din showroom ascăzut semnificativ în prima săptămână din iulie. Putem spune căsituaţia s-a inversat. S-a manifestat un interes mai puternicpentru vehiculele comerciale aflate la promoţie decât pentruautoturisme. Acum am vândut autovehicule către cei care aveau cuadevărat nevoie de ele", a spus Adrian Mărăşescu, directorul PlusAuto, dealer Ford din Craiova.

După furtună urmează liniştea
Creşterea din luna iunie va face însă ca situaţia din piaţă îniulie şi august să fie mult mai dramatică, luni în care Renault România nu se aşteaptă la cifre mai mari de 9.000 de maşini în iulieşi 6.500 în august.
"Iulie şi au gust vor fi cu aproxi mativ 13% sub volu mul estimatini ţial, înainte de majorarea taxei pe va loarea adău gată", aspus Fabrice Cambolive.
Astfel, vânzările de maşini ar putea înregistra luna aceasta undeclin de 26%, iar în august o scădere de peste 41%, cea de-a treiacea mai mare din acest an, după cele din februarie şi ianuarie,potrivit calculelor ZF.
"Lunile următoare vor fi dificile nu numai pentru piaţa autodeoarece majorarea TVA are un efect emoţional puternic în contextulîn care nu doar maşinile se scumpesc. Pe de altă parte, programulREMAT va compensa această creştere de preţ", a spusCambolive.
În opinia şefului direcţiei comerciale Dacia-Renault, un boom alvânzărilor ar mai putea exista în lunile septembrie şi octombrie,atunci când se va apropia finalul programului "Rabla", iar cei caredeţin tichete le vor vinde pentru a le valorifica.

50.000 de vouchere "Rabla" pe piaţă
În cadrul programului "Rabla", de la demararea acestuia la finelelunii februarie şi până la începutul lunii iulie s-au vândut peste28.600 de autoturisme, utilizându-se aproape 84.900 de vouchere, înmedie 2,96 tichete per maşină, potrivit statisticilorAdministraţiei Fondului pentru Mediu.
Dintre acestea, 13.500 reprezintă modele Dacia, procentul dinvânzări totale fiind în continuare de aproximativ 50% din totalvânzări în cadrul programului. Pe locul doi se clasează dealeriiOpel/Chevrolet cu 4.400 de maşini, urmaţi de Renault cu aproape3.100 de unităţi şi Skoda cu circa 1.850 de autoturisme.
În total de la demararea programului "Rabla" s-au casat 133.118maşini mai vechi de zece ani. Astfel, în condiţiile în care s-auutilizat doar 84.900 de tichete, pe piaţă mai se regăsesc înprezent mai mult de 48.000 de vouchere care ar putea fi utilizatela achiziţia a peste 16.000 de autoturisme, echivalentul a aproapedouă luni de vânzări "normale" din această perioadă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels