Companii

Low-costul Wizz Air: Cu 13% din traficul de la nivel global, Bucureştiul aduce mai mulţi pasageri decât Budapesta

Low-costul Wizz Air: Cu 13% din traficul de la nivel global, Bucureştiul aduce mai mulţi pasageri decât Budapesta

Jozsef Varadi, unul dintre fondatorii Wizz Air şi CEO al companiei

Autor: Mirabela Tiron

11.11.2011, 00:04 1065

La aproape cinci ani de la intrarea pe piaţa românească low-costul ungar Wizz Air a ajuns să transporte mai mulţi pasageri pe aeroportul Băneasa din Capitală decât pe aeroporturile din Budapesta sau Varşovia.

Traficul Wizz Air pe Băneasa este estimat la 1,48 mil. pasageri, ceea ce înseamnă 13,4% din numărul total la nivel global al com­paniei un­gare.

"Bucureştiul a devenit baza pe care avem cel mai mult business, care prin avansul în trafic de anul acesta a depăşit chiar şi baza din Bu­dapesta", susţine Jozsef Varadi, unul dintre fon­datorii companiei aeriene Wizz Air. El a pus bazele acestui business alături de alte şase per­soane cu experienţă în industria aeriană în 2003.

Din vara anului viitor Wizz Air va zbura spre 20 de destinaţii externe din Bucureşti. De la 260.000 de pasageri pe care Wizz Air i-a transportat din şi înspre Bucureşti în 2007, ope­ra­torul aerian susţine că a ajuns la un milion de pasa­geri anul trecut şi estimează o creştere cu 39% anul acesta. Avansul acesta nu va fi înre­gis­trat şi pe aeroportul din Budapesta, pe care low-costul a transportat anul trecut circa 1,2 mil. pasageri.

Low-costul ungar a intrat pe piaţa din România în iulie 2006, stabilind prima bază opera­ţională în Bucureşti. Ulterior compania a mai deschis baze în Cluj-Napoca, Timişoara şi Târgu-Mureş. "Businessul nostru a fost pe creş­tere chiar şi în perioadă de criză pentru că ne-am adaptat la condiţiile din piaţă. Cei care nu au schimbat modelul de business au avut declin", a spus Jozsef Varadi.

Cum arată modelul de business care asigură creşterea Wizz Air

CEO-ul Wizz Air a precizat că modelul de business care a asigurat creşterea companiei a inclus operarea pe aeroporturile secundare pen­tru păstrarea costurilor la un nivel minim şi practi­carea unor tarife atractive, distribuirea bile­telor de avion doar pe internet pentru redu­cerea costurilor cu angajaţii. Dacă după primul an de funcţionare compania transporta la nivel global 1,4 milioane de pasageri, anul trecut a ajuns la 9,6 milioane de pasageri cu ajutorul celor 15 baze dezvoltate în opt ţări din Europa Cen­trală şi de Est. Oficialii Wizz Air nu au vrut să transmită care este structura acţionariatului com­paniei în prezent, însă, potrivit datelor din piaţă, Wizz Air, cu sediul în Ungaria, este sus­ţinută de firma americană de private equity Indigo Partners.

Low-costul a avut o evoluţie accelerată nu doar la nivel global, ci şi pe piaţa românească. Wizz Air a ajuns de la 17.000 de pasageri trans­portaţi în 2006 în România la un trafic de 2,1 milioane de pasageri anul tre­cut şi aşteaptă 2,76 milioane de pasageri anul acesta. Pe piaţa aeriană low-cost mai operează com­pania cu capital românesc Blue Air, con­trolată de Nelu Iordache, şi GermanWings, care are zboruri spre Germania.

Recent easyJet a anunţat că din ianuarie anul viitor se va retrage de pe piaţa ro­mâ­nească, după ce My Air şi Sky Europe au ieşit de pe piaţă în urma problemelor financiare.

"Plănuim să continuăm expansiunea pe piaţa românească şi din iunie anul viitor vom aduce a şasea aeronavă pe baza din Bucureşti. Mai mult, vom introduce de trei ori pe săp­tă­mână curse spre Verona, o destinaţie nouă", spune Varadi. Pe nouă destinaţii operate din România compania va creşte frecvenţa de zbor săptămânală din vara anului viitor.

Varadi susţine că în România Wizz Air a ajuns anul acesta la o cotă de piaţă de 25,6% după capacitatea de zbor disponibilă, faţă de 21,4% Tarom, 12,8% Blue Air, 7,5% Lufthansa, 5,8% Carpatair. Acestea sunt datele estimate de Wizz Air pe piaţa locală.

"Am calculat această cotă după ce am luat în considerare reducerea capacităţii de zbor a Blue Air şi a Tarom, faţă de creşterea ca­pacităţii de zbor pe care am avut-o noi pe piaţa locală", a explicat el.

Probleme la Timişoara

În urma unei plângeri depuse la Comisia Euro­peană de compania aeriană Carpatair a fost deschisă o anchetă cu privire la relaţia con­trac­tuală dintre aeroportul din Timişoara şi ope­ratorul low-cost. Mai exact, obiectul in­vesti­gaţiei l-a făcut un contract de marketing în­cheiat în 2008 şi neplata unor taxe de aeroport în valoare de 2,6 milioane de euro, precum şi re­duceri suplimentare de 72% până la 85% la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de mare capacitate.

În septembrie anul acesta Comisia Euro­peană a transmis că tarifele preferenţiale acordate companiei Wizz Air de către Aeroportul Timişoara reprezintă ajutor de stat, care ar putea prejudicia concurentul Carpatair. Oficialii Wizz Air au susţinut că nu primesc ajutor de stat pe niciun aeroport din România şi că au făcut recurs la acuzaţiile care li s-au adus.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO