Companii

Marius Dragne, Xella: Traversăm o perioadă dificilă, dar rămânem optimişti cu privire la viitorul construcţiilor în România

Marius Dragne, Xella: Traversăm o perioadă dificilă, dar rămânem optimişti cu privire la viitorul construcţiilor în România

Marius Dragne, directorul comercial al Xella Ro: Marile provocări pe care le-am avut în ultimii ani sunt legate de cererea scăzută de materiale de construcţii, focusul pe preţ în detrimentul calităţii, creşterile de preţ la materii prime şi energie, nivelul extrem de scăzut al creditărilor.

Autor: Andreea Neferu

24.09.2012, 00:06 583

Xella Ro, divizia locală a grupului german producător de beton celular autoclavizat (BCA) Xella, care activează pe piaţa locală prin brandul Ytong, a vândut anul trecut circa 200.000 de metri cubi de BCA şi şi-a bugetat pentru anul acesta o creştere a volumului livrat de circa 7-10%.

"Un trend pozitiv observăm în ponderea vânzărilor de produse Ytong către segmentul de case multifamiliale. Sigur, volumul nu poate fi comparat cu perioada de boom, însă mergem în direcţia cea bună", afirmă Marius Dragne, directorul comercial al Xella Ro, pentru revista Business Construct. Deşi începutul anului a fost unul dificil pentru industria în care activează compania, ulterior piaţa s-a deblocat datorită reluării unor proiecte.

"Începutul de an 2012 a fost unul foarte dificil, în primul rând ca urmare a condiţiilor meteo nefavorabile, care s-au adăugat peste sezonalitatea construcţiilor şi recesiunea economică. Astfel, la început de an multe dintre proiectele care se aflau în fază de execuţie au fost oprite în principal din cauza vremii nefavorabile", spune Dragne.

Ulterior, pe măsură ce vremea s-a îndreptat, proiectele existente au fost reluate şi, mai important, au început să apară proiecte noi, fapt ce a reprezentat o adevărată gură de oxigen pentru întreaga industrie. "Pe lângă acestea rămân totuşi marile provocări pe care le avem în ultimii ani legate de cererea scăzută de materiale de construcţii, focusul pe preţ în detrimentul calităţii, creşterile de preţ la materii prime şi energie, nivelul extrem de scăzut al creditărilor", afirmă Dragne.

Reprezentantul Xella adaugă că războiul preţurilor continuă în sectorul în care compania activează, în condiţiile în care există diferenţe mari între oferta existentă pe piaţă şi cererea de materiale de zidărie, iar mulţi consumatori intră în capacana "preţului cel mai mic", fără a ţine seama de calitatea produselor. "Indiferent de nevoile pe care consumatorul român le are, este important să se aibă în vedere eficienţa construcţiei, durabilitatea şi performanţa energetică a acesteia", explică Dragne.

Fabrică în plină criză

Xella Ro a inaugurat în urmă cu doi ani o fabrică cu o capacitate de producţie de 350-400.000 de metri cubi de BCA pe an la Păuleşti, judeţul Prahova, în urma unei investiţii de circa 32 de milioane de euro. Anul trecut fabrica a lucrat la o capacitate de 60-65%. Deşi unitatea de producţie din Prahova realizează BCA în special pentru piaţa locală, compania realizează şi exporturi către Republica Moldova, circa 5-7% din producţia de anul acesta urmând să meargă către această ţară.

De ce au ales nemţii de la Xella să ridice de la zero o fabrică în România tocmai în plină recesiune, când cea mai mare parte a investiţiilor, fie în construcţii, fie în alte domenii, au fost stopate?

"Şi acum, ca şi atunci, credem în potenţialul pieţei şi în nevoia consumatorului român de a avea acces la produse moderne şi eficiente energetic. Suntem conştienţi că traversăm o perioadă dificilă, dar rămânem optimişti cu privire la viitorul construcţiilor în România", afirmă reprezentantul companiei germane.

Cu toate acestea, Dragne consideră că cel puţin până acum semnalele cu privire la evoluţia con­strucţiilor de case sau de proiecte rezidenţiale sunt de cele mai multe ori contradictorii şi nu întotdeauna pozitive.

"Estimările noastre, bazate pe dezvoltarea de până acum şi pornind de la datele oficiale pe care le avem de la Institutul Naţional de Statistică ne arată că piaţa este încă la un nivel scăzut", spune Dragne.

Primele şapte luni ale acestui an au adus o scădere de circa 3% a numărului de autorizaţii de construire pentru clădiri rezidenţiale, arată datele de la Statistică. "În primul semestru din 2012 au fost finalizate aproximativ 16.000 de locuinţe, în scădere cu 10% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Astfel, oamenii sunt încă rezervaţi (în a începe noi construcţii - n.red.)".

Chiar şi aşa, pe un ton optimist, repre­zentantul Xella consideră că, per ansamblu, anul 2012 va aduce o stabilizare a pieţei construcţiilor, cu condiţia ca derapajele eco­nomice să fie evitate.

În ciuda faptului că piaţa construcţiilor nu va mai avea parte de scăderi puternice, Dragne avertizează că în următoarea perioadă ar putea apărea o nouă provocare în acest sector, în contextul în care cel puţin preţurile mate­rialelor de zidărie ar urma să înregistreze o creştere, pe fondul unor costuri mai mari cu materiile prime şi energia.

Compania nu a oferit informaţii detaliate privind evoluţia cifrei de afaceri în primele şase luni ale acestui an, însă Dragne spune că Xella Ro a înregistrat un avans comparativ cu aceeaşi perioadă a anului. "Cel mai probabil vom termina 2012 cu un avans faţă de anul 2011", afirmă Dragne.

Compania a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de circa 31 de milioane de lei (circa 7,3 milioane de euro), potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor, iar în prima parte a anului estima că va consemna o creştere de 5-10% a vânzărilor în valoare în 2012 comparativ cu anul precedent.

Piaţă de 1,9 mil. metri cubi

Piaţa de BCA s-a ridicat anul trecut la circa 1,9 milioane de metri cubi, potrivit estimărilor anterioare ale Xella, iar în cel mai optimist scenariu va stagna anul acesta la un nivel similar celui din 2011.

Pe plan local, BCA-ul deţine o pondere de circa 50% din totalul pieţei de zidările, iar reprezentantul Xella spune că această cotă ar putea creşte în anii următori.

În ultimii ani, ponderea BCA şi a cărămizii în piaţa de zidărie a fluctuat permanent, cele două produse împărţindu-şi prima poziţie în topul preferinţelor constructorilor. În mare însă, valoarea celor două este aproape egală.

Citiţi mai multe în numărul de octombrie al Business Construct (www.zfcorporate.ro/business-construct)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO