Companii

MEMRB: Retailul modern scade cu 7,6%, micile magazine au rate de declin de două ori mai mari

MEMRB: Retailul modern scade cu 7,6%, micile magazine au rate de declin de două ori mai mari
18.07.2010, 23:29 70

Anul 2010 a început cu scăderi pe linie în comerţul cu bunuri delarg consum: magazinele tradiţionale, precum buticurile,chioşcurile şi minimarketurile, au pierdut în primele patru luniaproape 15% din vânzările realizate în aceeaşi perioadă din 2009,în timp ce lanţurile de magazine au avut scăderi ale rulajelor pemetru pătrat de 7,6%, arată un studiu al companiei de cercetare apieţei MEMRB România & Republica Moldova.
Piaţa de profil continuă să se contracte în acest an, însă cu unritm mai aceelerat: dacă în 2009 declinul volumelor de vânzări erade 11% faţă de 2008, în primele patru luni din 2010 ritmul descădere a ajuns la 16,5%.
Cele mai mari segmente de piaţă - ţigările, carnea procesată şisucurile carbonatate - sunt încă pe un trend descendent, cea maiabruptă scădere fiind înregistrată la nivelul vânzărilor de produsedin tutun (-30% în volum) al căror preţ a fost majorat cu circa 50%în ultimul an pentru a fi acoperită creşterea accizelor.
Studiul MEMRB a luat în calcul 61 de categorii de produse de largconsum (FMCG) şi surprinde dinamica vânzărilor în canaluloff-premise, fiind incluse magazinele tradiţionale,hipermarketurile, supermarketurile, magazinele cu cosmetice şi celecu chimicale, precum şi farmaciile.
"Noi am spus încă de la începutul anului că în 2010 se vor accentuascăderile de vânzări pe piaţa alimentară. Din datele pe care ledeţin, eu estimez scăderea pieţei alimentare la 18% în volum înprimele patru luni ale anului faţă de aceeaşi perioadă din 2009. Nuvăd un declin al consumului per ansamblu, ci al consumuluifiscalizat, iar acest lucru se întâmplă încă din primul semestru alanului trecut, când devalorizarea leului a generat creşterea pieţeinegre", a comentat Sorin Minea, preşedintele Romalimenta (FederaţiaPatronală Română din Industria Alimentară).
Segmentul alimentar a avut un declin brusc anul trecut: a trecut dela creşteri de 8% în prima jumătate din 2009 la scăderi de 4% lanivelul celor 12 luni, deşi marii producători de talieinternaţională pariau pe rezistenţa acestuia în faţa crizei.
Piaţa de profil este estimată la circa 10 miliarde de euro.

Fără expansiune, nici retailul modern nu maicreşte
"Din analiza vânzărilor pe metru pătrat în comerţul modern areieşit o scădere de 7,6% în valoare în primele patru luni dinacest an faţă de perioada similară din 2009. Practic, creştereavânzărilor în comerţul modern (plus 11,5% - n. red.) s-a datoratdeschiderilor de magazine", afirmă Marius Caluian, directorulgeneral al MEMRB România & Republica Moldova.
O analiză publicată recent de ZF arată că în 2009 hipermarketurile- magazine care deţin aproape jumătate din retailul modern cudominantă alimentară - şi-au diminuat vânzările pe metru pătrat îneuro cu 16% faţă de 2008. Dinamica în lei poate fi estimată la ovaloare pozitivă, de circa 1-2%, însă euro este moneda în careraportează toţi jucătorii mari din comerţ.

Criza loveşte mai tare în buticuri
Anul trecut, producătorii şi retailerii au forţat redresareaconsumului prin reduceri de preţuri sub formă de promoţii, iar acummizează pe aceeaşi strategie.
Magazinele mici de cartier, majoritatea deţinute de antreprenorilocali, au pierdut în primele patru luni peste un sfert dinvolumele de vânzări din perioada similară a lui 2009, pe o piaţăcare s-a contractat cu circa 16% în acelaşi interval, mai aratăstudiul MEMRB.
În tabăra lanţurilor mari de magazine, scăderile în termenicomparabili (fără expansiune) au fost de circa două ori mai mici,ceea ce arată că retailerii străini şi-au majorat cota de piaţă îndetrimentul micilor magazine lovite atât de contracţia consumului,cât şi de lipsa finanţărilor pentru supravieţuire într-o perioadăcu probleme mari de lichidităţi.
Cel mai mare atu al supermarketurilor şi hipermarketurilor esteînsă puterea de negociere mai mare decât cea a micilor comercianţi,care le permite să fie active pe piaţă cu preţuri reduse cu până la30% faţă de un chioşc sau o alimentară.

Vânzările Carrefour o iau din nou la vale: -5,8% înT2

Carrefour România, cel mai mare operator de hipermarketuri de pepiaţă, a revenit pe un trend descendent al vânzărilor în trimestrulal doilea al anului, după creşterea de 7% raportată pe primele treiluni faţă de perioada similară din 2009, potrivit rapoartelorfinanciare ale companiei franceze.
Subsidiara locală, care operează 22 de hipermarketuri şi 29 desupermarketuri în prezent, a realizat vânzări de 265 mil. euro(incluzând TVA) în T2, în scădere cu 5,8% faţă de perioadaaprilie-iunie 2009, declinul în lei fiind de 6,1%. Rulajele înmagazinele mai vechi de un an s-au redus cu 7,2% în euro înintervalul menţionat, în timp ce expansiunea i-a adus un avans dedoar 1% - ritm ce poate fi pus pe seama frânării extinderii laprimele semnale de declin al consumului. Cu toate acestea,retailerul şi-a menţinut vânzările la semestru la nivelul din S1din 2009, de circa 534 mil. euro.
Reţeaua franceză este primul mare retailer din sectorul alimentarcare comunică date despre vânzările din prima jumătate aanului.
Reprezentanţii Carrefour România nu au dorit însă să transmităcomentarii la aceste raportări. Anul trecut, retailerul a avut ocifră de afaceri de 1.027 mil. euro şi un profit net de 20,8 mil.euro la nivel local, rezultatele fiind similare ca valoare celorraportate pe 2008, potrivit datelor de la RegistrulComerţului.
Compania franceză a frânat brusc investiţiile în expansiunea pepiaţa hipermarketurilor în 2009, după ce cu doar un an înainteinaugura 11 unităţi de acest gen şi anunţa planuri de extindere cu7 magazine noi pe an până în 2012. Schimbarea de strategie a permiscelor mai mari competitori ai săi, Real şi Kaufland, să diminuezedistanţa faţă de liderul pieţei hipermarketurilor.
Cel mai mare pariu pe extindere al Carrefour în acest an este piaţasupermarketurilor din Capitală, unde a deschis deja primele salepatru magazine Carrefour Market.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO