Companii

Piata berii, la a saptea luna consecutiva de scadere

Piata berii, la a saptea luna consecutiva de scadere
16.07.2009, 19:49 35

Luna mai a fost cea de-a saptea luna consecutiva in care vanzarile de bere au scazut raportat la aceeasi perioada din 2008, cresterea temperaturilor influentand foarte putin cifrele acestei industrii, asa cum se intampla in anii precedenti.
Astfel, in primele cinci luni ale acestui an, productia de bere a fost mai mica cu aproximativ un milion de hectolitri fata de aceeasi perioada din 2008, potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS).
In conditiile in care preturile ar fi ramas constante, pierderile inregistrate la nivelul intregii industrii ar fi fost la sfarsitul lunii mai de aproximativ 90 de milioane de euro, la pret de raft.
Cei mai mari jucatori au majorat insa preturile in ultimul an (mai 2008-mai 2009) cu cel putin 5-6%, nivelul inflatiei inregistrate anul trecut in Romania.
Astfel, valoarea pietei este in prezent de aproape 600 de milioane de euro, cu doar aproximativ 20 de milioane de euro mai mica decat cea realizata in primele cinci luni ale anului trecut.
Doar vremea mai poate salva ceva
Din februarie anul acesta pana in mai inclusiv, productia de bere a scazut timp de patru luni consecutiv cu procente intre 12 si 17%.
Mai mult, scaderea vanzarilor de bere din trimestrul doi al acestui an se anunta cu mult mai puternica decat cea inregistrata in primele trei luni ale anului.
Dupa ce in aprilie, vanzarile de bere de pe plan local au scazut cu 21% fata de aceeasi perioada a anului precedent, iar productia de bere s-a diminuat la nivelul pietei cu 17%, si in luna mai scaderea a fost de peste 10%.
Astfel, companiile din aceasta industrie au produs 1,8 milioane de hectolitri de bere in mai, potrivit INS, cu 14% mai putin decat in aceeasi perioada a anului precedent, in timp ce vanzarile realizate pe plan local au scazut cu aproape 16% fata de cele din mai 2008.
Reprezentantii celor mai mari producatori de bere sustin ca scaderea reala a pietei berii a fost in prima jumatate a acestui an intre 8 si 9% fata de aceeasi perioada din 2008, mentionand ca raportarile INS se refera doar la vanzarile realizate de producatori catre distribuitori si lanturile de magazine din retailul modern.
De aceea, berarii inca mai spera ca vor putea recupera pierderea din prima parte a acestui an in lunile de vara, perioada a anului cand pot realiza pana la 50% din vanzarile anuale. „Daca luam in calcul o vreme favorabila, fara ploi, si faptul ca urmeaza perioada concediilor, perioada in care romanii sunt dispusi sa iasa mai mult la terase alaturi de prieteni, chiar si in conditiile unui consum de bere responsabil putem miza pe o recuperare a pierderii din primul semestru si pe ajungerea la un volum apropiat de cel din 2008", a declarat Constantin Bratu, directorul general al Asociatiei Berarii Romaniei.

Sub estimari
Piata berii a depasit la finalul anului trecut vanzari de aproximativ 1,6 miliarde de euro si 20,2 milioane de hectolitri, inregistrand o crestere in volum de 4,1% fata de rezultatele obtinute in anul precedent, potrivit datelor Asociatiei Berarii Romaniei.
Aproximativ 85% din aceste vanzari sunt realizate de filialele multinationalelor din industria berii - Heineken Romania (Heineken), InBev Romania(AB InBev), United Romanian Breweries Bereprod (Carlsberg) si Ursus Breweries (SABMiller).
Reprezentantii producatorilor estimau la inceputul anului o crestere a pietei locale a berii intre 0 si 3% pentru anul acesta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels