Retail&Agrobusiness

Marea ciocnire: Inflaţia întinde la maximum coarda relaţiilor dintre marii retaileri şi producători. Creşterile de preţ sunt mărul discordiei. Producătorii de bunuri de larg consum afirmă că retailerii nu acceptă majorări de preţuri în concordanţă cu realitatea din piaţă

Marea ciocnire: Inflaţia întinde la maximum coarda...

Autor: Cristina Roşca

11.07.2022, 00:08 1892

Retailerii spun că duc negocieri strânse pentru că în final consumatorul nu poate susţine creşteri pe bandă rulantă Chiar şi aşa, la raft, preţurile la carne, patiserie, lactate sau alimente de bază sunt cu 25-30% mai mari versus acum un an.

Inflaţia galopantă, ajunsă la 14,5% în luna mai, pune presiune pe relaţia dintre producătorii de bunuri de larg consum şi marii retaileri alimentari, cele două părţi purtând discuţii aprinse privind creşterile de preţuri.

Mai exact, producători invocă faptul că nu pot majora preţurile de vânzare către jucătorii din comerţul modern pe cât ar avea nevoie pentru a acoperi măcar şi în bună parte creşterile venite de la furnizori.

„Marii retaileri, care reprezintă principalul canal de vânzare pentru produsele Farmec, cu o cotă de peste 60% din business, nu ne permit să operăm majorări de preţ mai mari de 5%. Iar în acest context, nici pe celelalte canale nu putem creşte cu mult mai mult“, spunea recent Mircea Turdean, executivul care conduce producătorul de cosmetice şi bunuri de curăţenie Farmec din Cluj-Napoca. Spre comparaţie, adăuga el, preţul materiilor prime avea după primele cinci luni din an un plus de 30-40%, iar la energie avansul înainte de plafonare era de 300-400%.

„Noi suntem un consumator industrial de energie şi acest cost are o pondere mare în structura noastră de costuri. Totuşi, nu am transmis aceste creşteri în preţuri, am tăiat din profit pentru asta. Mulţi alţii nu şi-ar fi putut permite o astfel de mutare, dar noi da.“

De partea cealaltă, retailerii afirmă că înţeleg situaţia dificilă din piaţă, dar nu pot sălta dintr-un foc preţurile cu prea mult pentru că un astfel de şoc nu ar putea fi suportat de consumatorul ale cărui venituri nu au crescut nici pe departe la fel de mult sau la fel de repede.

„Contractele cu furnizorii se semnează anual şi există un preţ de listă pe care îl stabilim. Orice modificări ulterioare ale acestui preţ de listă pot fi sau nu acceptate.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO