La începutul lunii august Statistica a anunţat că cifra de afaceri din comerţul cu alimente, băuturi şi tutun, o piaţă de 47 mld. lei (10,7 mld. euro), a crescut cu 7,7% în primul semestru din acest an faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Ce spun rezultatele companiilor?
Vânzârile Coca-Cola HBC, cel mai mare jucător din industria băuturilor, au scăzut cu aproape 10% în prima jumătate a anului faţă de aceeaşi perioadă din 2013, Heineken (al doilea mare producător de bere) anunţă tot scădere în acelaşi interval, iar Romaqua, cel mai mare grup românesc din industria băuturilor, a înregistrat un minus de 8% în primul semestru.
În rapoartele multinaţionalelor apar din ce în ce mai des referiri la „situaţia economică dificială“, la presiunile pe preţ, dar şi la vremea nefavorabilă care a dat peste cap bugetele companiilor din industria băuturilor.
ZF a analizat dinamica vânzărilor în primul semestru pentru şase din cele mai mari 20 de companii din industria bunurilor de consum, respectiv Coca-Cola, Heineken, Romaqua, Transavia, Albalact şi Agricola Buzău – firme care au comunicat până în prezent date despre dinamica vânzărilor de la începutul anului. Cele şase companii au împreună afaceri de 4,7 mld. lei (1,07 mld. euro) – 10% din piaţa totală - şi peste 8.000 de angajaţi.