Companii

Shell merge bine pe GPL: profit dublu, afaceri in crestere cu 25%

15.05.2006, 00:00 31

Compania Shell Gas Romania, detinuta in proportie de 55% de catre gigantul petrolier anglo-olandez Shell, a obtinut anul trecut un profit net de 4,3 mil. euro, in crestere cu 80% fata de rezultatul inregistrat in 2004.

De asemenea, cifra de afaceri a firmei s-a majorat cu 25%, pana la 63,7 mil. euro. Reprezentantii companiei nu au putut fi contactati pana la inchiderea editiei pentru a comenta rezultatele financiare. Shell, a treia corporatie petroliera a lumii, a ramas activa in Romania de la finele lui 2004 numai cu operatiuni pe piata de gaz petrolier lichefiat (GPL). Gigantul anglo-olandez a vandut in doua transe afacerea de pe piata benzinariilor, Shell Romania SRL, catre grupul ungar MOL.

Piata de profil autohtona este estimata la aproape 200 mil. euro anual, pozitiile dominante fiind ocupate de catre Petrom, cea mai mare companie romaneasca intrata in portofoliul grupului petrolier austriac OMV, si de catre Shell Gas Romania.

Printre jucatorii importanti de pe piata de profil se afla si Butan Gas Romania sau Crimbo Gas. Afacerile cu GPL au crescut mult in ultimii ani, avand in vedere ca in perioada 2002 - 2003, piata de profil era estimata la vanzari totale de 125 - 130 mil. euro. Piata de GPL cuprinde trei segmente - aragaz (butelii), micul vrac si autogaz (GPL auto).

Piata de GPL este integral liberalizata de ani de zile, spre deosebire de cea a gazelor naturale, care este prevazuta sa atinga acest prag in 2007. "Mascarea" pretului adevarat al gazului natural a avut impact asupra jucatorilor de pe piata de GPL. Insa, in ultimii ani, pretul gazului natural este pe un puternic trend de crestere in vederea alinierii la nivelul celor practicate in Europa.

Shell Gas Romania este un joint-venture in care Petrom detine o participatie de 45%, restul fiind detinut de Shell.

Potrivit ultimelor estimari disponibile, Petrom si Shell Gas Romania detin cote apropiate de piata, in jurul a 29 - 30%. Butan Gas, cu o cifra de afaceri de 43,5 mil. euro in 2005, detine o cota de piata de aproximativ 21%, conform propriilor estimari.

Anul trecut, filiala locala a grupului international, condus de omul de afaceri roman Iosif Constantin Dragan, a raportat un profit de 4,03 milioane de lei (1,11 milioane de euro), dupa ce in 2004 compania avea pierderi de 2,43 milioane de lei (0,7 milioane de euro).

Shell si-a facut intrarea pe piata autohtoma de profil la inceputul anilor ?"90 cu operatiuni pe zona distributiei de carburanti si, in paralel, in sectorul de explorare.

Shell a intrat in forta pe ambele segmente, dar strategia s-a dovedit a fi una perdanta, in conditiile in care extinderea rapida a avut loc pe o piata neliberalizata, in care multinationalele si Petrom inregistrau deopotriva pierderi. Investitiile masive in explorare si distributie nerecuperate de catre Shell au fost o povara cu atat mai grea cu cat compania inregistra pierderi aproape in fiecare an de activitate.

Shell a fost ani de zile "in coasta" Petrom, liderul pietei (pe atunci companie de stat), in speranta mult asteptatei liberalizari a preturilor la carburanti. Gigantul a inregistrat o pierdere grea si in explorarile din Transilvania, unde a investit peste 70 mil. $, fara sa recupereze nici un ban.

In final, Shell a luat decizia strategica in 2003 de a-si vinde afacerea de pe piata benzinariilor si de a ramane numai pe GPL.

Shell a facut in 2003 prima vanzare catre MOL cu un lot de 23 de statii, iar in noiembrie 2004 a vandut restul retelei, de 59 de statii, precum si afacerile cu lubrifianti si din domeniul alimentarii cu combustibili pentru avioane. Potrivit unor estimari, Shell a obtinut din vanzarea Shell Romania SRL in doua transe aproximativ 90 mil. $ (72 - 73 mil. euro). Prea putin, comparativ cu investitiile de peste 200 mil. euro in Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels