Companii

Tampiza, Lukoil: Ma tem de un curs de 4,5 lei pe euro si ma tem pentru dolarul american

Tampiza, Lukoil: Ma tem de un curs de 4,5 lei pe euro si ma tem pentru dolarul american

Constantin Tampiza, directorul general al Lukoil Romania: Romania cumpara valuta, se imprumuta la FMI, dar banii nu sunt directionati spre investitii, ci spre consum

28.10.2009, 23:30 31

Intre timp insa, afacerile companiei au scazut aproape lajumatate in primele noua luni ale anului comparativ cu perioadasimilara a anului trecut, Tampiza spunand ca una dintre cele maimari temeri personale este evolutia cursului de schimb.

"Situatia economica si-a pus amprenta asupra afacerilor noastre.In primele noua luni am comercializat cu 10% mai putin carburant,pe partea de retail (vanzarile prin benzinarii), scaderea fiind de5%. Barilul de petrol a fost insa de doua ori mai ieftin fata deanul trecut, media primelor noua luni fiind de circa 57 de dolari.Anul trecut a fost de 111 dolari pe baril. Astfel, afacerilenoastre au fost de 932 de milioane de dolari fata de 1,7 miliardede dolari cat am avut in primele noua luni ale anului trecut",spune Tampiza.

Potrivit acestuia, compania a inregistrat un profit operationalde 47,4 mil. $ in primele noua luni ale anului, mai mic cu 23,5%fata de perioada similara din 2009.

"Neingrijoreaza cursul valutar. Din cauza cursului am pierdut 22 demilioane de dolari in primele noua luni. Ma tem de un curs de 4,5lei pe euro pentru sfarsitul anului si ma mai tem de situatiadolarului american. Romania cumpara valuta, se imprumuta la FMI,dar banii nu sunt directionati spre investitii, ci spre consum",spune Tampiza. Potrivit acestuia, la nivelul companiei au fostaplicate masuri drastice de reducere a costurilor, care au exclusinsa diminuarile de salarii si concedierile de personal, dar careau dus la salvarea unor fonduri de 5 mil. dolari.

Investitii de 2,5 mil. $ pentru un noucarburant

Lukoil Romania a lansat recent pe piata locala un nou tip decarburant, Ecto, destinat segmentului premium al pietei.Investitiile au fost de circa 2,5 mil. $, suma care exclude insabugetele de publicitate. "Azi, rafinariile din Romania prelucreazade doua ori mai mult decat plaseaza pe piata locala, iar ceea ce setrimite la export costa mai mult. Asa ca toata lumea se straduiestesa vanda cat mai mult aici, de unde rezulta si lansarile deproduse. De un an si jumatate suntem intr-un declin economic sifiecare agent isi porpune diferite masuri pentru micsorareapresiunii asupra rezultatelor. Lansarea de produse este o astfel demasura", explica Tampiza.

Noul sortiment de carburant este deja disponibil in circa 70 destatii Lukoil, urmand ca in perioada urmatoare acesta sa ajunga incirca 250 de statii.

Sisteme de securitate mai bune decatbancile

Tampiza spune ca pe fondul crizei a crescut numarulinfractiunilor din statii, ceea ce a obligat compania sainvesteasca in sisteme de securitate.

"Nivelul infractional a crescut de circa 2,5 ori, iar in unelejudete au crescut chiar de cinci ori", a spus Tampiza care adeclarat ca acum sistemele de securitate din benzinariile Lukoilsunt mai bune decat cele din banci. Directorul Lukoil spune ca ceamai dura perioada in ceea ce priveste scaderea vanzarilor a fostprimul trimestru al anului, luni in care oricum consumul scade pefondul incetinirii unor activitati cum sunt constructiile. Pe dealta parte insa, ultimele trei luni au adus o revenire avanzarilor. "Am ajuns sa vindem cat ne-am propus in planul initialcare tinea cont de criza, dar acest lucru s-a datorat si faptuluica ne-am extins reteaua de benzinarii prin luarea cu chirie a 18statii", spune Tampiza.

Directorul Lukoil Romania a mai precizat ca pentru anul viitorcompania si-a bugetat investitii de 8,6 mi. $. In ceea ce privesterafinarie Petrotel - Lukoil, aflata tot in posesia grupului rus,investitiile vor fi de 36 mil. $.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels