Companii

Un eşec al unei multinaţionale într-un sector aparent de viitor: mâncarea sănătoasă. Unilever închide fabrica de alimente sănătoase din Bucureşti, a doua fabrică unde trage obloanele în câteva luni

Un eşec al unei multinaţionale într-un sector aparent...

Autor: Cristina Roşca

17.01.2024, 00:08 27158

Grupul anglo-olandez, unul dintre cei mai mari actori din industria FMCG din lume, cu afaceri anuale de 60 mld. euro, s-a împiedicat de un business românesc de nici 10 mil. euro.

Unilever, un grup cu prezenţă mondială, renunţă la businessul românesc Frufru şi Urban Monkey după cinci ani marcaţi de pande­mie şi inflaţie record, perioadă în care vânzările au fost anemice, iar profitul s-a lăsat aşteptat.

Astfel, dacă în 2019 gigantul anglo-olandez cumpăra o mică afacere româ­nească activă pe zona de hrană sănătoasă, cu ţinta de a o transforma într-un business regional, astăzi, cinci ani mai târziu, închide unitatea de producţie şi returnează (vinde înapoi) brandurile fondatorului.

Renunţarea la acest business reprezintă o dovadă a modelului de lucru al marilor multinaţionale, care caută profitul, fără să ţină cont de soarta unor branduri sau a unor fabrici. Recent, Unilever a anunţat că închide şi fabrica de detergent de la Ploieşti.

Gigantul anglo-olandez este prezent pe piaţa locală cu operaţiuni de import şi distri­buţie (prin intermediul companiei Unilever South Central Europe) pe de-o parte şi cu producţie pe de alta. Grupul are fabrici în Suceava – unde se realizează îngheţată –, Ploieşti – condimente – şi Bucureşti – alimente. Acestea sunt operate separat. Fabricile din Suceava şi Bucureşti sunt cele pe care grupul le-a preluat odată cu Betty Ice, respectiv FruFru/Urban Monkey. Aceasta din urmă se închide.

Exitul din Frufru vine după ce grupul a avut mai multe încercări de eficientizare fără succes a businessului, spun sursele ZF.

Gigantul a cumpărat businessul într-o perioadă de creştere economică, în care zona de hrană sănătoasă - cu preţuri peste medie - era în plin avânt. Iar Unilever nu avea acest segment în portofoliu.

În 2019, compania Good People, care administrează Frufru şi Urban Monkey, avea afaceri de 39 mil. lei. Apoi, în primul an de pandemie şi primul din era Unilever, vânzările au scăzut la 24 mil. lei.

Acesta este ultimul an pentru care sunt publice date financiare.

Conform datelor ZF, în pandemie, businessul Frufru a scăzut puternic pentru că modelul de business era construit pe cererea venită de la oamenii care mergeau la muncă şi care îşi cumpărau hrană pentru la birou. În 2022, deşi volumele au început din nou să crească, ele nu au mai ajuns la nivelul anterior, iar asta din două motive. Pe de-o parte salariaţii au revenit doar parţial la birou (2-3 zile pe săptămână, nu cinci), iar pe de alta, inflaţia a schimbat comportamentul de consum. Astfel, Unilever a ajuns în poziţia de a vinde brandurile după doar cinci ani şi de a închide fabrica din Bucureşti.

În total, businessul grupului sare de 1,5 mld. lei anual în România. Cea mai mare parte e adusă de divizia de import şi distribuţie, cu afaceri anuale de 1,1 mld. lei. Restul e reprezentat de producţia autohtonă.

 

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro