Companii

ZF a calculat cât ar aduce în vistieria statului taxarea autostrăzii Bucureşti-Piteşti. Vedeţi aici autostrăzile neterminate taxate de stat

ZF a calculat cât ar aduce în vistieria statului taxarea autostrăzii Bucureşti-Piteşti. Vedeţi aici autostrăzile neterminate taxate de stat

Autor: Andreea Mioara Neferu

12.06.2011, 12:44 2776

Autostrada Bucureşti-Piteşti, prima şosea de acest felconstruită în România (a fost finalizată în 1972) şi principalarută care leagă Bucureştiul de vestul Europei, este tranzitatăzilnic de circa 20.000-30.000 de vehicule, potrivit unor informaţiitransmise ZF de către CNADNR. Astfel, dacă la ieşirea din Bucureştispre autostrada A1 se înregistrează un trafic de aproape 30.700 devehicule în 24 de ore, la capătul de vest al autostrăzii, laintrarea în Piteşti, traficul se diminuează cu o treime, până la20.500 de vehicule, potrivit datelor pe 2009 transmise de CNADNR.Din totalul vehiculelor, între 16.000 şi 19.000 sunt autoturisme,microbuze sau autocamionete.

Banii obţinuţi prin taxare ar fi suficienţi pentruîntreţinerea şi reparaţiile curente ale autostrăzii, având învedere că anul trecut Compania Naţională de Autostrăzi şi DrumuriNaţionale (CNADNR) a atribuit un contract consorţiului Romstrade -Delta ACM 93 - Straco Grup pentru întreţinerea acestei autostrăzişi a centurii Piteşti pentru suma de 23,6 milioane deeuro.


Dacă luăm în considerare un trafic zilnic de circa 20.000 devehicule şi pe celelalte două tronsoane de autostrăzi pe care secirculă în prezent în România, respectiv Bucureşti-Cernavodă (151de kilometri) şi Câmpia Turzii-Gilău (52 de kilometri), ar însemnacă în total, statul ar mai putea obţine din taxarea autostrăzilorîncă 29,6 milioane de euro, potrivit calculelor ZF.


Directorul general al CNADNR Daniela Drăghia a declarat marţi căîntreaga reţea de autostrăzi din România, inclusiv cele dejaconstruite, vor fi taxate.


Deocamdată CNADNR nu a stabilit nici valoarea, nici modul cum sevor colecta banii, însă a anunţat că modalitatea prin care taxa vafi aplicată va fi prin puncte de colectare sau cu ajutorulsateliţilor prin Programul Galileo al Uniunii Europene (sistemeuropean de radionavigaţie, care permite utilizatorilor să îşicunoască poziţionarea în orice moment).


Aceasta nu este însă prima încercare a MinisteruluiTransporturilor de a strânge bani din taxarea autostrăzilor. Fostulministru al transporturilor Radu Berceanu declara în urmă cuaproape un an că începând din vara anului 2011, şoferii ar putea săplătească taxe pentru a circula pe autostrăzi, care să fie folositestrict pentru întreţinere şi reparaţii, potrivit unei decizii aComisiei Europene.Taxavehiculată la acea vreme era de 3-4 euro pe 100 de kilometri, însăpână acum nu a fost pusă în aplicare.

Cu toate acestea, aplicarea unei taxe pentrucirculaţia pe autostrăzi este privită cu reticenţă de către români,deşi aceasta este o normalitate în ţări dezvoltate precum Italiasau Franţa. "Există şi varianta ca traficul pe aceste autostrăzi săscadă dacă se introduce taxa, pentru că românii se uită la bani.Dacă au rute alternative mai puţin costisitoare prin care potajunge la destinaţie fără a intra pe autostrăzile taxate, vor faceaceste lucru", este de părere Răzvan Niculescu-Aron,prim-vicepreşedinte al Patronatului Societăţilor din Construcţii."Se caută din nou fel de fel de soluţii pentru a scoate bani de lapopulaţie, fără a da însă ceva concret în schimb. Nu este normal săpui o taxă pe autostrăzile care deja sunt construite, mai ales dacăne gândim când au fost construite (înainte de '89 - n. red.)", maispune Niculescu-Aron.


Pe lângă cei 314 kilometri de autostrăzi pe care se circulă deja,în prezent există opt tronsoane de autostrăzi aflate înconstrucţie, cu o lungime cumulată de aproape 250 de kilometri, lacare se adaugă încă 20 km (tronsonul Cernavodă-Medgidia) pentrucare însă lucrările stagnează momentan din cauza faptului că CNADNRa reziliat contractul cu constructorul, şi anume compania francezăColas. La acestea ar urma să se adauge începând din această varăşantierele pentru cei 183 de kilometri de autostrăzi de peCoridorul IV paneuropean, pentru care Ministerul Transporturilor asemnat recent contractele.

Dacă directorul general al CNADNR a spus că taxa se va aplicapentru întreaga reţea de autostrăzi din România, ministrulTransporturilor şi Infrastructurii Anca Boagiu a declarat anteriorcă doar utilizarea autostrăzilor de pe Coridorul IV paneuropean vafi taxată. Ieri, CNADNR a precizat: "în prezent, se află înderulare, împreună cu experţii JASPERS, studiul privind nivelul detaxare aplicabil pentru accesul pe autostrăzi în România". Deasemenea, reprezentanţii CNADNR au mai spus că introducerea unuisistem de taxare a accesului la autostrăzile din Coridorul IV se vaaplica începând cu darea în exploatare, adică cel mai probabil din2013, când se estimează că vor fi gata acestea.

AFACERI DE LA ZERO