♦ Printre oraşele unde apar noi parcuri de retail în acest an se numără Vaslui, Moşniţa (lângă Timişoara), Giurgiu, Turda, Sibiu, Lugoj, Slobozia şi Cisnădie.
Reţelele de magazine moderne acoperă 33 de localităţi din România, cu un total de 4,24 milioane mp şi vor ajunge în alte cinci oraşe noi, în următorii doi ani, pe primele trei locuri fiind Bucureşti (1,24 milioane mp), Timişoara (234.799 mp) şi Cluj-Napoca (194.709 mp), potrivit declaraţiilor lui Nicolae Ciobanu, managing partner - head of advisory la Fortim Trusted Advisors, în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! Un proiect ZF & CEC Bank.
„Într-un context efervescent pe piaţa de retail, în S2 şi 2024, urmează dezvoltări semnificative - un exemplu concret este mallul din Alba Iulia - mallul Carolina dezvoltat de Prime Kapital, 29.000 mp suprafaţă şi o investiţie semnificativă care contribuie la îmbunătăţirea experienţelor comunităţii locale. Mai avem un exemplu în Promenada Craiova a NEPI-Rockcastle, cel mai mare centru comercial deschis în România în ultimii 13 ani, o investiţie de peste 125 mil. euro“, a spus Nicolae Ciobanu.
Tot în 2023 vom vedea diverse parcuri de retail dezvoltate în oraşe precum Vaslui, Giurgiu, Turda, Sibiu, Slobozia, Cisnădie, care vor contribui la creşterea infrastructurii comerciale şi la dezvoltarea opţiunilor de cumpărare. „În 2023 în total vom avea cinci malluri şi 17 parcuri de retail. În ultimii ani, din 2019 şi 2023, în 2019 aveam 69.000 mp livraţi iar acum 220.000 mp. În 2024 ritmul se va mai diminua puţin, dar vom avea Era Shopping Center din Iaşi, extins cu peste 50.000 mp şi Argeş Mall din Piteşti dezvoltat de Prime Kapital“, a spus Consultantul.
Din această toamnă însă în topul celor 5 oraşe din afara Capitalei cu cele mai multe spaţii de shopping va intra şi Craiova, unde se va da în folosinţă cel mai mare centru comercial livrat în ultimii 13 ani, Promenada Mall, cu o suprafaţă totală de 78.500 mp.
Astfel, Craiova va ajunge în luna octombrie la un stoc de 160.900 mp spaţii moderne de shopping şi va depăşi oraşul Braşov.
„2023 este un an de expansiune, estimăm că se vor deschide 17 parcuri noi de retail şi cinci noi mall-uri, în România, cu o suprafaţă totală de peste 300.000 mp. Cele mai multe magazine noi, prezente în viitoarele retail parcuri, sunt din reţelele Lidl, Pepco, CCC, Jysk, C&A, Fressnapf, Kik şi Dr. Max. Există însă şi branduri noi de magazine, care intră pentru prima dată în România. Cel mai aşteptat este Lefties, cu articole de îmbrăcăminte la preţuri reduse, care face parte din reţeaua Inditex, ce deţine brandurile Zara, Bershka, Pull&Bear şi Stradivarius. Primul magazin Lefties se va deschide în Promenada Craiova şi are cel mai mare potenţial de extindere“, a subliniat Nicolae Ciobanu.
Un alt brand nou, tot cu preţuri reduse, este HalfPrice, din Polonia, care va avea primul magazin în AFI Cotroceni.
Cel de-al treilea brand nou este Jimmy Key, din Turcia, tot cu produse de îmbrăcăminte, care a inaugurat în august primul său magazin, în ParkLake Shopping Center, şi care intenţionează să ajungă la un lanţ de 10 magazine în următorii ani.
În 2023, dezvoltatorii anunţă că vor livra în ritm alert parcuri de retail, cu un total de 220.584 mp, în oraşe cu populaţie redusă, sub 10.000 locuitori, dar şi în zone de suburbie, de pe lângă marile oraşe, în cartiere noi de locuinţe. Câteva din parcurile de retail anunţate pentru anul trecut au fost amânate pentru acest an, astfel încât în 2023 s-a mărit suprafaţa totală şi ar urma să fie un an record în livrări.
Printre oraşele unde apar noi parcuri de retail în acest an se numără Vaslui, Moşniţa (lângă Timişoara), Giurgiu, Turda, Sibiu, Lugoj, Slobozia şi Cisnădie.
De asemenea, parcuri de retail noi sau extinderi de parcuri existente sunt aşteptate în ansamblurile rezidenţiale Cosmopolis (Cosmopolis Plaza, faza a doua, 13.600 mp) şi Greenfield Plaza, amândouă aflate în partea de nord a Capitalei.