Constructii & Imobiliare

ZF Economia verde. Mihaela Puşnava, fondatoare a Agorapolis, o companie care transformă oraşele în smart cities: Spaţiile verzi trebuie să ocupe 30-50% dintr-un proiect în funcţie de vecinătăţi şi de context

Autor: Alina-Elena Vasiliu

18.05.2022, 00:07 583

Compania lucrează cu oraşele Constanţa, Sibiu, Baia Mare, Satu Mare, va începe o colaborare cu Timişoara, a lucrat în trecut şi cu Râmnicu Vâlcea şi doar puţin cu Bucureştiul.

Agorapolis, un business care contribuie la dezvoltarea oraşelor smart (inteligente) prin proiectare urbană, realizează planuri urbanis­tice zonale şi generale pentru mari localităţi din ţară şi vrea să-şi consolideze prezenţa şi în Bucureşti, unde a avut până acum un număr redus de proiecte.

„Încercăm să avem o viziune integrată a modului în care proiectăm anumite zone în oraş. Planificarea urbană presupune strategie, management financiar al oraşului, admi­nistraţie publică, iar partea de proiectare urbană include PUZ (plan urbanistic zonal - n. red.), PUG (plan urbanistic general - n. red.). Noi am stat mai aproape de zona de proiectare urbană de detaliu, aşa că Agorapolis realizează

PUZ-uri pentru municipii reşedinţă de judeţ şi pentru dezvoltatori“, a spus Mihaela Puşnava, fondatoarea Agorapolis, la emisiunea online ZF Economia verde.

Compania lucrează cu oraşele  Constanţa, Sibiu, Baia Mare, Satu Mare, va începe o colaborare cu Timişoara, a lucrat în trecut şi cu Râmnicu Vâlcea şi doar puţin cu Bucureştiul. „Plecăm de la tema de proiectare, verificăm topografic zona, vedem care sunt vecinătăţile şi în funcţie de asta conturăm nişte scenarii. E un proces de doi-trei ani, ne consultăm, apoi trebuie să primim avize de la instituţiile implicate. Spaţiile verzi trebuie să ocupe 30-40-50% dintr-un proiect, în funcţie de vecinătăţi, de context, fiecare tip de proiect cere o abordare punctuală. Contează să avem spaţii verzi pentru sănătatea noastră, este un element vital, care trebuie să apară mereu.“

Agorapolis este un business care a fost fondat în 2015 de Mihaela Puşnava, de profesie urbanist, absolventă a Universităţii de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu din Bucureşti. Dezvoltarea afacerii a început din 2017 mai alert, scopul companiei fiind dezvoltarea sustenabilă a oraşelor.

„Acum avem în lucru o documentaţie pentru urbanism în municipiul Constanţa, este vorba de o suprafaţă de 300 de hectare care este inclusă în intravilanul oraşului, o lucrare pe care am câştigat-o în urma organizării unei licitaţii. Ne uităm la ce tipuri de funcţiuni vrem să aducem acolo, cum organizăm circulaţia, ceea ce influenţează consumul de combustibili fosili. Pe lângă dezvoltarea sustenabilă, ne uităm şi la creşterea calităţii vieţii în oraşe.“

În trecut, Agorapolis a lucrat punctual în proiecte pentru Bucureşti, însă ulterior a ales să se concentreze pe oraşele din provincie. Recent, totuşi, compania s-a înscris la o licitaţie pentru sectorul 1, unde sunt în discuţie cinci PUZ-uri, iar Agorapolis a licitat pentru patru dintre ele, din dorinţa de a reveni cu proiecte în Capitală.

„Cred că prima problemă de rezolvat în Bucureşti este mentalitatea locuitorilor, e greu de luptat cu dependenţa de maşină. Apoi, ne-ar plăcea să ne implicăm în spaţii publice de calitate, ceea ce înseamnă elemente diferite, precum umbră, zonă pietonală largă, mobilier urban de calitate, finisaje, arhitectură, mixitate funcţională. Nu totdeauna este însă disponibilă finanţarea necesară“, a mai spus Mihaela Puşnava.

Din punctul ei de vedere, smart city, adică un oraş inteligent, înseamnă un oraş care ştie să-şi eficientizeze interacţiunile, care gestionează eficient mobilitatea, care se consultă mai des cu cetăţenii.

„Oraşele din zona Transilvaniei se mişcă puţin mai bine din punctul acesta de vedere. Sibiul lucrează foarte bine, deşi sunt şi acolo pro­bleme de capacitate administrativă. Oradea, Cluj-Napoca sunt alte exemple po­zitive“, a mai spus fondatoarea Agorapolis.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO