Eveniment

Berceanu: Nu putem face mai nimic anul acesta. Tinta de 100 km de autostrada nu poate fi atinsa

Berceanu: Nu putem face mai nimic anul acesta. Tinta de 100 km de autostrada nu poate fi atinsa
25.01.2010, 23:20 32

Ministerul Transporturilor va avea anul acesta doar 380 mil.euro de la buget pentru autostrazi, dintr-un buget total de 10,6miliarde de lei (2,5 mld. euro), suma insuficienta pentru a realizapropunerile de la inceputul anului ale lui Radu Berceanu - 101 kmde autostrada finalizati si alti 508 km in constructie.

"Cu actualul buget pentru Ministerul Transporturilor nu putemface mai nimic. Planul pe care il aveam inaintea inceperii celuide-al doilea mandat era realizat in functie de ceea ce putemfinaliza din punct de vedere tehnic intr-un an de zile. Daca cinevane-ar fi cerut sa facem 150 km de exemplu, oricat de multi bani amfi avut nu am fi putut face mai mult", sustine Berceanu.

El nu a stabilit insa care vor fi tronsoanele de autostradadintre cele anuntate la inceputul anului care vor primi bani anulacesta. In plan pentru anul acesta era constructia Turda-Gilau (9,4km), Dolea-Sarsig, jud. Bihor -din sectorul 3C al AutostraziiTransilvania (18 km), centura ocolitoare Sibiu (17,56 km), MoaraVlasiei-Ploiesti (42,5 km), Bucuresti-Moara Vlasiei (12 km) siviaductul de 2 km de la Suplacu de Barcau. Berceanu afirma lainceputul anului ca ar avea nevoie de 19 miliarde de lei,echivalentul a 3,5% din PIB, pentru a aduce infrastructura lanivelul european.

"Sub 100 de kilometri de autostrada putem realiza in 2010 infunctie de cati bani vom primi", spune ministrul.

N-ar fi inceput proiectele PPP cuComarnic-Brasov

Berceanu afirma ca ar fi inceput derularea contractelor deinfrastructura in parteneriat public-privat cu Pitesti-Sibiu sicentura la nivel de autostrada in jurul Bucurestiului, pentru ca seaflau pe coridorul IV pan-european si erau singurele tronsoane carenu aveau finantare de la UE.

"Eu n-as fi inceput cu Comarnic-Brasov proiectele PPP. Chiarm-au intrebat cei de la Comisia Europeana de ce am inceput cu acesttronson si n-am avut ce sa le raspund pentru ca licitatia a fostinceputa de Ludovic Orban. As fi atacat mai intai Pitesti-Sibiu siringul Bucurestiului, pentru ca oricum se aflau pe coridorul IVeuropean", explica Berceanu.

El considera ca daca nu erau alegerile de la sfarsitul anului2008, contractul ar fi fost semnat de atunci de Orban. "Ulteriordupa ce am venit eu in perioada ianuarie-mai am mai purtat nistediscutii si in mai a fost anuntat castigatorul", spune ministrul,care afirma ca pretul este acelasi care a fost prezentat in ofertade la licitatie, cand ministru era Orban.

De ce spune ca Autostrada Zapezii nu estescumpa

Pentru autostrada Comarnic-Brasov statul va trebui sa plateasca4,8 mld. euro, suma pe care atat constructorii, cat si unii dintrepoliticieni o considera ridicata.

Berceanu afirma ca Vinci, care este cel mai mare constructor dinlume, nu ar fi putut sa iasa castigator daca avea pretul cel maimare.

"La aceasta licitatie au participat 12 consortii formate dincele mai mari companii de constructii din lume. Nu aveau cum saiasa castigatori dintr-o astfel de licitatie daca nu aveau cel maibun pret. La nivelul asta nu merge cu «Hai domne' las-o asa»",afirma Berceanu, care a respins acuzatiile primite de la uniipoliticieni ca ar fi primit spaga pentru acest contract.

Care ar fi fost costurile daca era facuta cu bani de la bugetsau daca se imprumuta statul direct de la banci? "Sa presupunem caam fi putut sa luam de undeva 1,9 mld. euro pe o perioada de 30 deani, cu o perioada de gratie de patru ani in care ar fi fostderulata constructia. In acest caz, sunt multi care ar avearaspunsul, pentru ca sunt multi care

si-au facut credite ipotecare. De exemplu in 30 de ani, daca itiiei un credit de 190.000 de euro dai inapoi de cel putin doua orimai mult".

Astfel, daca ar fi luat direct statul imprumutul ar fi platit3,8 mld. euro inapoi si ar fi trebuit sa acopere si costurilepentru reparatii capitale de 1 mld. euro. "In plus, intretinereacurenta a unei astfel de autostrazi ajunge la macar 10 milioane deeuro pe an, ceea ce ar duce in 26 de ani la 260 de milioane deeuro. Daca s-ar fi imprumutat statul ar fi avut toate riscurileasumate - cel de constructie, intretinere si finantare. In cazulconcesionarii riscurile sunt impartite cu constructorul".Autostrada Comarnic-Brasov va avea tunele pe o lungime de 15 km decale (duble), deci in total 30 km de tunele simple, cel mai lungavand 3,8 km si 16 viaducte si poduri, avand o lungime de 4 km/cale(duble), deci in total 8 km de poduri si viaducte.

Costul mediu de constructie al unui kilometru de viaduct sautunel se ridica la circa 60-70 mil. euro/km, potrivit lui Berceanu,ceea ce a ridicat pretul mediu de constructie al autostraziiComarnic-Brasov la 28 mil. euro/km.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO