Eveniment

Ce trebuie să ştie firmele şi populaţia în urma reorganizării Fiscului?

Ce trebuie să ştie firmele şi populaţia în urma reorganizării Fiscului?

Sorin Blejnar, preşedintele ANAF

Autor: Claudia Medrega

19.06.2011, 23:51 2303

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) vrea să trimităacasă circa 2.000 de angajaţi, primii 1.200 în următoarele 60 dezile, şi să desfiinţeze aproximativ 150 de administraţiifinanciare, adică o treime.

În condiţiile în care rămân mai puţine administraţii fiscale şimai puţin angajaţi care să relaţioneze cu contribuabili şi sărăspundă solicitărilor lor, apar o serie de întrebări: unde şi câţikm vor merge românii să depună declaraţiile fiscale şi să plăteascăimpozitele? Vor mai sta la cozi? Şi care va fi impactulreorganizării Fiscului asupra activităţii de combatere a evaziuniifiscale?

Preşedintele ANAF, Sorin Blejnar, a dat vineri asigurări că"desfiinţarea administraţiilor fiscale nu se face haotic" şi aamintit că începând din acest an se depune declaraţia unică.

"Avantajele sunt simplificarea şi reducerea numărului dedrumuri, precum şi reducerea contactelor contribuabililor cuoamenii de la ghişeu. În scopul consolidării, desfiinţăm uneleadministraţii fiscale neperformante, cu un cost al colectăriiveniturilor peste medie şi aflate la distanţe geograficeapropiate", a declarat vineri Blejnar într-o conferinţă depresă.

Ministrul finanţelor Gheorghe Ialomiţianu a adus în discuţiefaptul că reducerea numărului de angajaţi de la Garda Financiară nupune în pericol activitatea de combatere a evaziunii fiscale încondiţiile în care funcţionează şi alte structuri de verificare cumar fi inspecţia fiscală.

Din a doua jumătate a acestui an, angajaţii Fiscului vorinteracţiona preponderent cu popu­laţia, în condiţiile în carefirmele vor depune declaraţiile pe internet şi nu vor mai sta lacozi interminabile. Toate firmele, inclusiv cele mici, suntobligate să depună, pentru obligaţiile aferente lunii iulie, doaronline declaraţiile lunare privind contribuţiile sociale şiimpozitul pe venit (112) şi declaraţia de TVA.

Procedura declaraţiei unice a intrat în vigoare de la 1 ianuarie2011, însă a fost agreată o perioadă de tranziţie de şase luni.Până 1 iulie 2011, firmele mici au avut posibilitatea să depunădeclaraţia unică fie prin internet, fie la ghişeu. Firmele mari şimijlocii au avut obligaţia să depună online aceste declaraţiifiscale începând cu 25 octombrie 2010.

Depunerea declaraţiilor într-o manieră mai facilă, adică online,şi de către persoanele fizice nu este încă la îndemâna oricui,având în vedere că este condiţionată de obţinerea unui certificatdigital, care nu e ieftin.

Conform evidenţelor fiscale, numărul total de contribuabili ceau obligaţia depunerii declaraţiei 112 este de aproape 470.000.Statisticile Fiscului indică faptul că depunerea prin internet estepreferată de firmele cu peste 1.000 de angajaţi, în timp cesocietăţile comerciale cu mai puţin de 10 angajaţi au preferatdepunerea în formă fizică, la ghişeu.

În ceea ce priveşte plata impozitelor şi taxelor locale,potrivit celor mai recente date anunţate românii au plătit cucardurile impozite în valoare de 46 mil. lei (circa 11 mil. euro)în primele patru luni din 2011, dublu faţă de aceeaşi perioadă din2010. Conform datelor organizaţiei de plată Visa Europe, numărultranzacţiilor efectuate cu cardurile pentru plata impozitelor afost de 140.000 în perioada ianuarie-aprilie, dublu faţă de acelaşiinterval din 2010. Plăţile online au reprezentat 16% din totalultranzacţiilor. Aproximativ 130 de primării din ţară acceptă platacu cardul a impozitelor, dintre care 25 de instituţii auimplementat şi sistemul de plată online.

Cum se fac disponibilizările la Fisc

Fiscul va disponibiliza aproximativ 2.000 de angajaţi, 1.200urmând să plece acasă în următoarele 60 de zile."Un număr de 4.927de posturi vor fi desfiinţate. În urmă cu câteva zile cifraangajaţilor era de 34.027. Vor rămâne 29.100 de angajaţi. Dintreposturile care vor fi desfiinţate, aproximativ 2.000 sunt ocupate.Deci, 2.000 de angajaţi ai Fiscului va trebui să plece acasă. Facemo testare să vedem care sunt acei oameni care trebuie să plece.Arpximativ 1.200 de de la Garda Financiară şi Vamă vor fidisponibilizate în următoarele 60 de zile. Disponibilizările nu vorfi realizate pe criterii sociale, ci pe criterii profesionale", aspus Blejnar.

ANAF va trimite astăzi preavize pentru majoritatea angajaţilorde la Garda Financiară, urmând ca după finalizarea testărilor să sestabilească care angajaţi vor fi disponibilizaţi sau relocaţi înalte judeţe sau departamente.

Blejnar a mai spus că vor mai fi desfiinţate şi 550 de posturide conducere, pentru pentru a se putea încadra în coeficientul de12%, respectiv cel mult 12 şefi la 100 de angajaţi. "Nu suntmulţumit în totalitate de activităţile desfăşurate de unii angajaţiai Fiscului. Sunt atât constatări personale, cât şi semnale de laoamenii de afaceri. Trebuie să facem curăţenie şi în ceea cepriveşte competenţele profesionale. O parte din personal va firedirecţionat spre direcţia Mari Contribuabili sau spre altedirecţii deficitare ca număr de personal. Vreau să dublez numărulde angajaţi de la direcţia de Mari Contribuabili, la 700".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO