Eveniment

Cea mai grea lovitura pentru companiile aeriene din istorie: 1 mld. euro pierderi directe

Cea mai grea lovitura pentru companiile aeriene din istorie: 1 mld. euro pierderi directe
19.04.2010, 00:00 151

Deocamdata pierderile sunt contabilizate de companiile detransport aerian: in jur de 200 de milioane de euro de euro zilnic.Insa facturile scadente vor veni in cateva zile si vor creste infunctie de durata crizei.

Aceasta este cea mai importanta intrerupere a traficului aeriande dupa atacurile teroriste de la 11 septembrie 2001. Atuncispatiul aerian american a fost inchis timp de trei zile, toatecursele dinspre Europa fiind anulate.

"Cu privire la inchiderea spatiului aerian, acum este mult maigrav decat in cazul atentatelor de la 11 septembrie 2001. Probabilca este cea mai mare intrerupere a zborurilor din istorie", a spusun purtator de cuvant al Autoritatii de Aviatie Civila din MareaBritanie.

Ce poate insemna aceasta criza neasteptata? Anulareaconcediilor, intarzierea livrarilor si scaderea cererii decombustibil pentru avioane.

International Air Transport Association a estimat ieri, citatade agentia britanica Reuters, ca liniile aeriene pierd 200 demilioane de dolari pe zi din cauza blocajului, care a propagat incadin primele momente situatii de haos cu mult in afara spatiuluiaerian european.

Economistiispun ca nu si-au schimbat pana acum modelele de predictie pentrucresterea economica a Europei, in speranta ca serviciile detransport aerian vor reveni la normal in aceasta saptamana.

Insa un scenariu de stres, in care se presupune ca norul decenusa ar persista deasupra continentului pentru cateva luni, arataca scaderea veniturilor din transporturi aeriene si turism ar puteareduce cresterea economica din regiune cu 1-2 puncte procentuale.Cresterea economica a Europei este estimata la 1-1,5% pentru acestan.

Cate milioane de euro pierd companiileromanesti

Inchiderea traficului aerian pentru doua zile a reprezentat olovitura puternica pentru companiile aeriene care opereaza pe piataromaneasca, dupa ce anul trecut, din cauza crizei economicefinanciare, s-au confruntat cu reducerea cererii pentru bilete deavion si implicit cu scaderea afacerilor. Anularea a circa 600 dezboruri pe piata romaneasca, in zilele de sambata si duminica, vaaduce pierderi totale estimate la cateva milioane de euro pentrucompaniile aeriene. Spre exemplu, cel mai important operator aerianlocal, compania de stat Tarom, care a incheiat anul trecut cupierderi estimate la 21 de milioane de euro, va inregistra pierderide 2 milioane de euro in urma anularii a peste 100 de zboruri inzilele de weekend.

"Potrivit unor calcule preliminare, estimam pierderile companieila aproximativ 1 milion de euro pe zi. Inca de la inceputul acesteisituatii de urgenta au fost afectati 15.600 de pasageri", audeclarat reprezentantii companiei Tarom.

Incepand cu ziua de sambata si pana luni la ora 12, toatezborurile programate pe aeroportul din Otopeni si pe aeroportul dinBaneasa sunt anulate, potrivit reprezentantilor Companiei NationaleAeroporturi Bucuresti.

Toate companiile aeriene de pe piata romaneasca, Tarom, BlueAir, Wizz Air, Air France, Air Moldova, Alitalia, AustrianAirlines, British Airways, Carpatair, easyJet, Lufthansa, Malev,Finnair si altele, si-au anulat ieri zborurile.

"Ni s-a blocat toata activitatea weekend-ul acesta, in care amanulat 44 de curse in total, adica toate zborurile ce urmau a fioperate sambata si duminica. Este prima oara cand ne confruntam cuo astfel de situatie, de cand a fost infiintata compania. Pana acumnu am facut un calcul al pierderilor pe care le vom avea", adeclarat Florentina Ivan, directorul de relatii publice alcompaniei low-cost Blue Air, cea mai mare companie cu capitalautohton, ce a rulat anul trecut o cifra de afaceri de 140 demilioane de euro si a transportat 1,7 milioane de persoane anultrecut. "Oamenii din call-center-ul nostru au lucrat non-stopzilele acestea", a spus Florentina Ivan, adaugand ca si lunicompania are 14 zboruri anulate.

Si operatorul ungar Wizz Air a anulat 88 de zboruri in cele douazile in care traficul aerian a fost inchis, ceea ce a redustraficul companiei cu aproape 13.000 de pasageri, potrivit luiDaniel Amzar, directorul de relatii publice al companiei.

60.000 de pasageri afectati

Pe cele doua aeroporturi din Bucuresti, cele mai mari din tara,au fost anulate 460 de zboruri in zilele de sambata si duminica,adica 46.000 de pasageri nu au mai urcat la bordul aeronavelor. Intotal, pe piata romaneasca au fost anulate de sambata pana duminicain jur de 600 de curse, adica peste 60.000 de pasageri au fostafectati, potrivit calculelor ZF, care iau in considerare un numarmediu de 100 de pasageri pe cursa.

"Aeroporturile din Otopeni si Baneasa au pierdut circa 550.000de euro din taxele pe pasager si taxele pe miscarile aeronavelor",a declarat Valentin Iordache, purtatorul de cuvant al aeroportuluiHenri Coanda (Otopeni).

Inchiderea traficului aerian aduce pierderi si in bugetulagentiilor de turism.

"Avem turisti romani care au ramas blocati in Japonia, respectivun grup de 12 persoane, dar si turisti blocati in Africa. Eitrebuiau sa se intoarca ieri, dar cel mai probabil se vor intoarcejoi saptamana aceasta. Le-am platit o noapte de cazare, restul denopti urmand a fi achitate chiar de ei", a declarat Mircea Vladu,proprietarul agentiei de turism Prestige Tours. El mai spune ca pelanga turistii romani care au ramas blocati in diferite tari, semai confrunta si cu problema turistilor straini care nu se potintoarce in tara lor.

Turistii straini blocati in Romania vor beneficia de reduceride 50% la cazare, potrivit reprezentantilor MinisteruluiDezvoltarii Regionale si Turismului.

Ce castiga hotelierii

La hotelul de patru stele Phoenicia Express, care se afla lasase kilometri distanta fata de Aeroportul Henri Coanda si careeste controlat de omul de afaceri Mohammad Murad, s-au cazatweekendul acesta mai multi turisti fata de weekend-urile obisnuite."Avem turisti spanioli in hotel inca de sambata, care si-auprelungit cazarea", a spus un reprezentant al hotelului, care a maiadaugat ca este vorba de patru camere rezervate de turistiistraini.

Si la cel mai mare hotel din Capitala, Rin Grand Hotel,controlat de fratii Negoita, s-au cazat mai multi turisti in acestweekend. "Weekend-ul acesta am avut un grad de ocupare mai mare cu30%. Pe de alta parte, ma astept ca saptamana aceasta sa avem sianulari de rezervari, daca ma gandesc la clientii straini careurmau sa ajunga in Romania", a spus Ionut Negoita.

Transportatorii: Cererea s-a dublat

Daca operatorii aerieni sunt cei mai afectati, companiilerutiere de transport international de pasageri spun ca cererea s-aintors la nivelul de acum zece ani. "La noi este ca acum zece ani.Toate autocarele pleaca pline in strainatate. Incercam sasuplimentam cursele spre Anglia, Belgia, Franta, Germania, Elvetiasi alte tari", a declarat Dragos Anastasiu, proprietarul grupuluiEurolines, care a avut anul trecut afaceri in scadere cu 26% aveniturilor inregistrate in principal din transportul internationalde persoane, dar si alte servicii turistice, pana la 26 de milioanede euro.

Anastasiu a spus ca au plecat sase autocare in plus spredestinatiile din strainatate, veniturile incasate din operarea unuiautocar cu 50 de locuri fiind de circa 6.000 de euro.

"Traficul este aproape dublu fata de o perioada obisnuita, decisi incasarile sunt mai mari", spune proprietarul Eurolines.

"Am ajuns in Bucuresti duminica dimineata de la Bruxelles, dupao calatorie de 36 de ore cu un autocar al Atlassib. Cursa Tarom cucare trebuia sa vin vineri seara a fost anulata, iar autocarul afost pus la dispozitie de Parlamentul European, unde am fost intr-ovizita de studiu impreuna cu mai multi colegi de facultate. Sincer,as fi preferat sa astept pana la deschiderea spatiului aerian decatsa stau 36 de ore intr-un autocar", a declarat Andreea M. (23 deani), studenta.

CFR a suplimentat rutele externe

Din Bucuresti pleaca in fiecare zi trenuri cu destinatie directaspre Viena, Budapesta, Istanbul sau Bulgaria.

"Pentru Budapesta, gradul de ocupare a fost de 100%, iar pentruViena ieri (sambata - n.red.) erau solicitari pentru 50%. Cu toateacestea, s-au facut suplimentari de vagoane pentru toate ruteleinternationale si pentru cele nationale din nordul tarii, unde suntaeroporturi", spun reprezentantii CFR Calatori.

Pentru Viena au fost suplimentate cu cinci vagoane de dormit sidoua cusete celor doua vagoane dormitor si doua cusete existente.Numarul calatorilor in vagonul dormitor este de 26 de persoane, iarin cuseta de circa 60 de persoane. Asta inseamna ca la un grad deocupare de 100%, vagoanele cu care a fost suplimentat trenul spreViena aduc companiei de transport feroviar 44.000 de euro, la unpret mediu al biletului de 200 de euro in vagonul dormitor si 150de euro la cuseta. Drumul Bucuresti-Viena, via Budapesta, dureaza17 ore.

Spre Budapesta si Bulgaria trenurile au fost suplimentatefiecare cu o cuseta si un vagon de dormit, iar spre Salonic a maifost adaugat un vagon de dormit celui existent.

Cele mai spectaculoase eruptii vulcanice

1815: Cea mai mare eruptie din istorie a avut loc in MunteleTambora din Indonezia, iar consecintele au fost dezastruoase pentruAmerica si Europa. Urmatorul an, 1916 a intrat in istorie drept"anul fara vara" - vara acelui an fiind foarte rece din cauzacenusii care a scazut temperatura si a provocat cea mai marefoamete a secolului XIX. Peste 70.000 de oameni au murit ca efectimediat al eruptiei.

1833: A avut loc eruptia vulcanului din Krakatoa, insula aflataintre Java si Sumatra, care a fost de o violenta nemaintalnita, cuo putere de 200 de megatone de TNT, de 13.000 de ori mai mare decatforta bombei care a cazut la Hiroshima. Valul de cenusa a ajuns sideasupra Europei.

1912: A erupt vulcanul Novarupta in Katmai, Alaska, regiunevulcanica cunoscuta sub numele de Valea celor zece mii de fumuri.Peste 50.000 de kilometri patrati au fost acoperiti de cenusa.

1980: Eruptia vulcanului de pe muntele Saint Helen din statulamerican Washington a fost considerata una din cele mai dramaticedin SUA, provocand 57 de morti. Vulcanul fusese inactiv in ultimasuta de ani, dar forta cu care a erupt a fost impresionanta, pentruca cenusa a fost ridicata la peste 80.000 de picioare in aer.

1983: Vulcanul Kilauea a inceput sa erupa in Hawaii si nu s-amai oprit de atunci, fiind cel mai activ vulcan din lume. Este unadin principalele atractii turistice din Hawaii, fiind "pandit" dela distanta de turisti.

1991: Peste 800 de oameni au fost ucisi de eruptia munteluiPinatubo din Filipine. Odata cu eruptia vulcanului a avut loc si ofurtuna tropicala care a intoxicat si a ucis alte zeci de oameni depe insula Luzon. Doina Anghel

Vulcanii au schimbat nu doar geografia, ci si istorialumii

Exista aproximativ 600 de vulcani activi pe Glob, iar jumatatedin acestia se afla in Cercul de Foc al Pacificului, cea maiintinsa si activa zona vulcanica de pe Pamant, explica SilviuNegut, profesor universitar in cadrul Academiei de Studii Economice(ASE) si doctor in geografie. In general, vulcanii nu au orepetabilitate a eruptiilor si nu exista o regula matematica carespune ca la un anumit interval de timp trebuie sa aiba loc oeruptie. Specialistii islandezi spun ca eruptia vulcanuluiEyjafjallajokull ar putea dura mai multe saptamani sau chiar luni."Vulcanii islandezi sunt foarte activi, nu sunt foarte inalti si nuprea ies in evidenta prin forma, sunt foarte puternici si aueruptii in urma unor acumulari foarte mari de energie. In randulvulcanilor de tip islandez te poti astepta oricand la o eruptie", aspus Negut, care a mai precizat ca, in cazul vulcanilor nu existapericolul intalnit la cutremure, de exemplu, care pot avea oreplica imediata. Totusi, este posibil ca o eruptie a unui vulcansa fi activat un alt vulcan din apropiere. "Problema la totivulcanii o reprezinta norul de cenusa care se formeaza in urmaeruptiei, care ajunge la altitudini cuprinse intre 6.000 si 10.000de metri. In Europa exista foarte putini vulcani care prezintapericol de eruptie, insa vulcanul Etna din Italia, de exemplu,erupe o data la 2-3 ani si arunca si lava. Un alt vulcan italian,Vezuviu, are eruptii foarte rare, ultima fiind in anul 79 (d. Hr.),cand a distrus tot orasul Pompei aflat in zona Napoli", amintesteNegut. Eruptia unor vulcani a condus la migrarea unor popoare.Adelina Mihai

KLM: Avioanele nu sunt afectate de cenusa

KLM, parte a companiei Air France-KLM, a anuntat ca a realizatteste de zbor la altitudinea de zece pana la 13 kilometri, in timpce grupul german Lufthansa a realizat zece zboruri intre Frankfurtsi München la altitudinea de 8 kilometri, scrie Financial Times."Nu a fost nimic neobisnuit, nici in timpul zborului, nici la primainspectie de la sol", a declarat Peter Hartman, CEO al KLM, care aluat parte la testele realizate de compania pe care o conduce."Daca expertiza tehnica confirma concluziile noastre, suntempregatiti ca maine (astazi - n. red.) sa readucem cele sapteavioane inapoi de la Düsseldorf la Amsterdam. Speram sa primim catmai repede permisiunea de a ne relua partial operatiunile."

  • Spatiul aerian din Europa Centrala si de Nord ar putea ramaneinchis pana pe 22 aprilie, in conditiile in care curentii de aerduc in continuare spre Europa cenusa emisa de vulcanul islandezEyjafjallajokull.
  • Companiile aeriene europene au anulat sambata mai mult de 77%din zboruri.
  • Daca mare parte din aeroporturile europene vor ramane inchise,aeroportul din Keflavik (Islanda) este deschis, iar avioaneledinspre America aterizeaza conform orarului.
  • Pana la reluarea zborurilor companiile aeriene nu pot decat saisi estimeze pierderile. Acestea ar putea ajunge la peste unmiliard de dolari (740 mil. euro), estimeaza Bloomberg.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO