Eveniment

„Foamea“ din construcţii se înteţeşte: cum au ajuns zeci de constructori străini să se bată între ei pentru singurul contract de autostradă scos la licitaţie în 2013

România a construit sau are în construcţie circa 234 de kilometri de autostrăzi finanţate din fonduri europene prin programul POS-Transporturi. Mediafax Foto

România a construit sau are în construcţie circa 234 de kilometri de autostrăzi finanţate din fonduri europene prin programul POS-Transporturi. Mediafax Foto

Autor: Andreea Neferu

30.10.2013, 20:54 2744

Licitaţia pentru construirea autostrăzii Sebeş-Turda (70 kilometri), singurul contract de autostradă finanţat din fonduri europene scos la licitaţie anul acesta, a suscitat interesul a 43 de consorţii, formate preponderent din firme vest-europene.

Dacă în anii anteriori numărul de firme româneşti care participau la licitaţii era aproape egal cu cel al numărului de companii străine, de data aceasta preponderenţi au fost jucătorii din alte ţări.

„Au fost foarte puţine licitaţii anul acesta, iar autostrada Sebeş-Turda este un proiect pe fonduri europene, foarte atrăgător. Dacă ne uităm pe structura tipologică a constructorilor ce au depus oferte, prezenţa companiilor vest-europene este foarte consistentă. Sunt şi câteva companii româneşti, mai mult în consorţii. Nu trebuie să ne surprindă creşterea interesului din partea constructorilor străini. În ţările lor de origine, în continuare sunt probleme“, spune Laurenţiu Plosceanu, preşedinte al Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO).

Constructori vest-europeni, aşa cum sunt Astaldi, Impregilo şi Carena (Italia), Max Boegl (Germania), Strabag (Austria), FCC Cons­truccion (Spania), Lena Engenharia (Portugalia), au depus oferte pentru construirea celor patru tronsoane din Sebeş-Turda, ce vor costa 554 de milioane de euro.

La polul opus, puţini constructori români au mai depus oferte pentru această licitaţie, însă doar în consorţiu cu firme străine.

Printre puţinele firme cu acţionariat românesc care s-au încumetat să intre în această licitaţie se numără Straco Grup (controlată de Alexandru şi Traian Horpos), Hidroconstrucţia (controlată de management şi salariaţi), Euro Construct Trading 98 (Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu) şi PA&CO International (Costel Căşuneanu).

Compania românească Spedition UMB (controlată de Dorinel Umbrărescu) nu a depus nicio ofertă pentru construcţia celor patru loturi, lucru surprinzător având în vedere că firma, extrem de activă în domeniul construcţiilor în ultimii ani, s-a înscris inclusiv în licitaţii de concesiune a unor autostrăzi. Recent însă, una dintre firmele lui Umbrărescu a anunţat că va disponibiliza peste 1.000 de angajaţi din lipsă de contracte.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a scos la licitaţie construirea autostrăzii Sebeş - Turda în luna iulie, la un cost estimat la aproape 2,5 miliarde de lei (554 milioane de euro), sau aproape 8 milioane de euro pe kilometru. Şoseaua care va face legătura între coridorul IV paneuropean, aflat în prezent în construcţie, şi Autostrada Transilvania, a cărei construcţie este momentan incertă, va fi finanţată din fonduri europene în proporţie de 85%, restul de bani urmând să vină de la bugetul de stat.

România a construit sau are în construcţie circa 234 de kilometri de autostrăzi finanţate din fonduri europene prin programul POS-Transporturi.

Valoarea cumulată a contractelor pentru construirea acestor 234 de kilometri de autostrăzi se ridică la circa 1,3 miliarde de euro, potrivit calculelor ZF.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 31.10.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO