Eveniment

Metrorex cauta 80 mil. euro pentru finantarea contractului cu Alstom

20.04.2005, 19:31 23

Metrorex a primit oferte de creditare din partea a sase banci pentru o finantare de 80 mil. euro, corespunzatoare acoperii anilor de executie II si III din contractul de mentenanta pe 15 ani incheiat cu francezii de la Alstom.

Metrorex a semnat la finele lui 2003 la Paris un contract de 240 milioane euro in vederea externalizarii catre Alstom a serviciilor de mentenanta pentru trenurile de metrou si a celor 1.248 de angajati angrenati in activitatile respective. Firma franceza s-a angajat sa asigure intretinerea intregului parc pe o perioada de 15 ani.

"BNP Paribas, consortiul format din bancile BRD Societe Generale - HVB, DF Deutsche FourFait, Raiffeisen Bank si Deutsche Bank, a depus oferte, care acum sunt in analiza noastra. Rezultatul licitatiei va fi anuntat pana la finele acestei luni. Cererea noastra de oferta vizeaza contractarea finantarii necesare in 2005 si 2006, adica anii II si III din contractul cu Alstom", afirma oficialii Metrorex.

Finantarea nu beneficiaza de garantii de stat, dar va fi insotita de o scrisoare de confort din partea Finantelor.

Oficialii Metrorex nu au precizat in cererea de oferta adresata bancilor care este perioada de gratie solicitata pentru acordarea finantarii.

In primul an de contract, Metrorex a obtinut o finantare cu o valoare totala de circa 34 milioane euro.

Finantarea pe care Metrorex Bucuresti cauta sa o contracteze este printre cele mai mari scoase pe piata in primavara acestui an, in conditiile in care statul a renuntat sa mai angajeze garantii pentru creditele contractate de companiile din subordine. Acordul cu Alstom prevede asigurarea mentenantei pentru aproximativ 251 de rame de metrou fabricate la Astra Arad si 18 trenuri noi produse de firma canadiana Bombardier.

Alstom a fost selectata pentru acest proiect in urma unei licitatii internationale, intre ofertanti numarandu-se si companiile Bombardier si Siemens, conform oficialilor Metrorex.

Sindicatele si chiar o parte dintre politicieni au contestat legalitatea contractului, sustinand ca acesta a fost incredintat direct, fara licitatie publica.

Alstom Transport Romania, companie din cadrul gigantului francez care a incheiat contractul cu Metrorex, sustine ca a respectat prevederile contractului de concesionare a serviciilor de mentenanta si ale acordului social incheiat cu sindicatele de la metrou.

Metrorex, ca si operatorii feroviari CFR Marfa si CFR Calatori au anuntat programe de modernizare a parcurilor proprii, ceea ce ofera oportunitati de afaceri foarte mari pentru furnizorii internationali de asemenea echipamente precum Siemems, Alstom sau Bombardier.

In acest context, Metrorex a dat recent o comanda de 20 de trenuri noi firmei canadiene Bombardier in baza unui contract in valoare de 110 milioane euro.

Contractul comercial a fost semnat in luna decembrie 2004, dupa obtinerea avizelor necesare din partea Bancii Europene de Investitii (BEI), care asigura circa jumatate din finantare, au spus surse apropiate afacerii. Partea romana va asigura restul finantarii.

Primele livrari sunt programate pentru 2006, fiecare din trenuri avand in componenta sa cate sase vagoane.

Compania Electroputere Craiova va realiza etapele finale ale procesului de asamblare.

Bombardier a mai incheiat in 1999 cu Metrorex un contract in valoare de 108 milioane de euro pentru livrarea a 18 trenuri si realizarea sistemului de semnalizare aferent magistralei 2.

Totodata, Bombardier a primit, in ianuarie 2003, o comanda de 10,8 milioane euro pentru realizarea unui sistem de control al traficului in reteaua Metrorex.

Metrorex Bucuresti a realizat in 2003 o cifra de afaceri in valoare de 44 milioane euro la un numar de 4.340 de angajati, potrivit ultimului bilant fiscal depus la Finante. adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24