Eveniment

Oficialii Daimler vin sa afle de la analistii BCR conditiile macroeconomice

Oficialii Daimler vin sa afle de la analistii BCR conditiile macroeconomice

Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania: Costurile fortei de munca din Cluj sunt cu mult mai mici in comparatie cu cele din Germania. Diferenta dintre costul per ora intre Romania si Germania este de pana la 35-36 de euro. Pozitionarea Clujului in apropiere de granita de vest a tarii de asemenea constituie un avantaj, facilitand exporturile.

04.02.2008, 18:33 18

Discutia va avea loc in contextul informatiilor care au aparut in ultima vreme legate de tatonarile germanilor pentru deschiderea unei unitati de productie in Romania.
Potrivit Financial Times, Daimler, compania care detine marca Mercedes-Benz, intentioneaza sa deschida o unitate de productie, optiunile fiind municipiul Cluj si localitatea poloneza Wroclaw.
Analiza pietei locale reprezinta primul pas oficial pe care il face concernul german, autoritatile statului - atat cea centrala, cat si cea locala din Cluj - infirmand existenta unor discutii cu concernul.
La finele saptamanii trecute, surse guvernamentale, citate de Mediafax, au declarat ca oficialii Daimler i-au prezentat premierului Calin Popescu - Tariceanu, intr-o discutie telefonica, intentia companiei de a deschide o uzina in Romania, seful Guvernului solicitand mai multor ministri sa pregateasca o lista cu locatiile unde ar putea fi amplasata o astfel de unitate de productie. Informatia a fost insa infirmata de purtatorul de cuvant al premierului.
La randul sau, Viorel Gavrea, directorul parcului industrial Tetarom Cluj, a declarat pentru ZF Transilvania ca are in lucru patru dosare, dintre care unul ar putea apartine Daimler, dar a sustinut ca institutia pe care o conduce nu a avut contacte directe cu oficialii de la Mercedes-Benz. Acelasi lucru a declarat si presedintele Consiliului Judetean Cluj, Marius Nicoara: "Nimeni de la Mercedes-Benz nu a avut contact cu noi".
Cu toate acestea, atat Gavrea, cat si Nicoara nu neaga posibilitatea existentei unor negocieri cu Daimler, la nivel guvernamental.
Saptamana trecuta, Consiliul Judetean Cluj a aprobat extinderea parcului industrial Tetarom 3 de la Jucu (unde se afla fabrica Nokia) cu aproximativ 200 de hectare. La randul lor, oficialii Mercedes-Benz au sustinut ca pentru noua fabrica va fi nevoie de aproximativ 200 de hectare.
"Nu eu am vrut cele 170 de hectare. Solicitarea a venit de la Prefectura Cluj, ceea ce inseamna ca sunt incepute niste discutii la nivelul Guvernului", a mai spus directorul Tetarom, Viorel Gavrea.
El a adaugat ca in momentul de fata are in lucru patru dosare, dintre care unul ar putea sa fie pentru Mercedes.
"Nici eu si nici cei de la Agentia Romana pentru Investitii Straine (ARIS), care au trimis dosarele, nu stim despre ce este vorba pentru ca nu lucram direct cu compania. In dosarul, de vreo 36 de pagini, scrie urmatoarele: 'Consultantul Deloitte solicita informatiile pentru un client a carui identitate nu poate fi inca facuta publica'", a precizat Gavrea.
"Noi suntem contactati de catre firme de consultanta care se ocupa de studierea mai multor locatii. In momentul de fata purtam negocieri cu Deloitte, PricewatherhouseCoopers si KPMG", a declarat si presedintele Consiliului Judetan Cluj. Deloitte si KPMG au legaturi stranse cu Daimler. Pe de o parte, KPMG este compania care realizeaza auditul financiar al grupului din 2004. De cealalta parte, Deloitte a fost inca din 1947 auditorul contabil si financiar al companei Chrysler. In vara anului trecut DaimlerChrysler a vandut pachetul majoritar de 80,1% din actiunile Chrysler fondului de investitii Cerberus, numele companiei fiind schimbat in Daimler.
Si oficialii ARIS spun ca Agentia nu a fost contactata direct de concernul german. "Agentia Romana pentru Investitii Straine nu a fost contactata de catre Daimler pentru o investitie la Cluj", a declarat Sorin Vasilescu, director in cadrul ARIS. Presa locala a relatat ca grupul german va realiza in cadrul Parcului Industrial Tetarom 3, investitii de 400 de milioane de euro, in construirea unei uzine de asamblare a automobilelor marca Mercedes-Benz, in cadrul careia vor lucra 4.000 de angajati si se vor produce peste 350.000 de masini anual.
Oficialii Daimler au refuzat sa ofere informatii suplimentare, certa fiind deocamdata doar intentia lor de a deschide o fabrica in Romania sau Polonia.
"In anumite circumstante analizam posibilitatea unei noi fabrici in Europa de Est pentru cresterea capacitatilor de productie pentru viitoarele generatii ale monovolumelor compacte A-Klasse si B-Klasse", a declarat recent pentru Ziarul Financiar Florian Martens, reprezentantul de comunicare globala al diviziei de autoturisme Mercedes Benz. Reprezentantii companiei nu au anuntat nicio posibila locatie pentru viitoarea uzina. "Nu comentam asupra localizarii. Regiunea este interesanta pentru grup din punctul de vedere al pietei de desfacere, dar si ca potentiala zona de productie", a adaugat Martens.
Ce i-ar putea atrage la Cluj pe investitorii germani? Principalul avantaj al unei uzine amplasate in Cluj il reprezinta forta calificata de munca ieftina, in comparatie cu Europa Occidentala, dar si amplasarea in vestul tarii, care faciliteaza exportul.
"Costurile fortei de munca din Cluj sunt cu mult mai mici in comparatie cu cele din Germania. Diferenta dintre costul per ora intre Romania si Germania este de pana la 35-36 de euro. In prezent, datorita logisticii, transportul nu mai reprezinta principala problema a companiilor, ci costurile legate de forta de munca. Pozitionarea Clujului in apropiere de granita de vest a tarii de asemenea constituie un avantaj, facilitand exporturile", a declarat Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, care mai detine si functia de vicepresedinte al Automobile Dacia, principalul constructor de autovehicule din Romania.
Potrivit Financial Times, reprezentantii Daimler au fost prudenti in a produce in estul Europei, in ciuda succesului inregistrat in Cehia cu Skoda de catre Volkswagen, cel mai mare rival "autohton" al lor. La est de Germania, Mercedes-Benz are doar o fabrica de autobuze, in Turcia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels