Eveniment

Peter Kraljic de la McKinsey: Romania trebuie sa fie mai agresiva si precisa

23.04.2004, 00:00 50



Fara o strategie economica agresiva si precisa, Romania va ramane in continuare necompetitiva pe pietele externe, a afirmat Peter Kraljic, consultant la McKinsey, cea mai mare companie de consultanta in management din lume, aflat in Romania cu ocazia unui seminar.



"Slovenia a dus o politica de exporturi mult mai agresiva decat Romania in ultimii ani. In Cehia au fost infiintate agentii cum ar fi CzechInvest - care nu facea altceva decat sa atraga investitorii straini - sau CzechTrade - care a deschis birouri de promovare a exporturilor in strainatate. Ungaria a actionat similar", a explicat Kraljic.



El crede ca problema principala este ca felul in care abordeaza Romania pietele externe este prea pasiv.



"Cate companii romanesti au propriile retele de vanzari in strainatate? Cate au magazine proprii? Cate companii romanesti iau in calcul sa faca achizitii pe pietele externe?Nu foarte multe", afirma Kraljic.



El spune ca initiativa unei strategii economice nationale nu trebuie sa fie numai responsabilitatea guvernului.



"Anul trecut in Croatia, s-a format un consiliu care a reunit principalele asociatii profesionale de pe piata, institute de cercetare si statistica, universitati, reprezentanti ai sindicatelor, patronatelor, specialisti educati in strainatate. In sase luni de zile de la infiintare, 20 de specialisti din aceast consiliu au prezentat autoritatilor un set de recomandari pe teme economice", spune el.



El sustine ca strategia trebuie sa fie cat mai detaliata.



"Stabilitatea macroeconomica si politica, obiectivele pentru inflatie si cresterea annuala a produsului intern brut, care sunt extrem de importante dealtfel, nu inseamna strategie. Trebuie analizata foarte serios economia si depistate domeniile nisa care au potential. Urmeaza pasul doi - organizarea. Ce resurse financiare sunt necesare pentru atingerea obiectivelor, ce resurse umane, de unde se obtin", a adaugat consultantul firmei McKinsey.



Kraljic subliniaza ca timpul trece in defavoarea Romaniei, care este depasita de alte state din regiune.



"Intr-un top al competitivitatii statelor lumii publicat recent, Romania se claseaza pe locul 76 din din 100 de tari. Bulgaria este pe 75, Turcia pe 67. Estonia, care cu cativa ani in urma era la acelasi nivel economic cu Romania este pe locul 21, si anul acesta va fi printre cele zece tari care vor adera la Uniunea Europeana", explica Kraljic.



"Tot la nivel macro, ar trebui stabilita o strategie de formare a managerilor. Se spune ca la 100 de persoane, este necesar un manager bun. Romania are cam 8 milioane de angajati. Exista 80.000 de manageri eficienti in tara?", a continuat el.



Kraljic mai spune ca in viitor batalia se va da pe industriile de IT, de nanotehnologie, biotehnologie, si ca Romania ar putea specula faptul ca are specialisti in acest domenii.



Sloven de origine, Kraljic a lucrat timp de 30 de ani in cadul companiei McKinsey, ajungand sa acorde consultanta unor companii cum ar fi producatorul francez de automobile Renault sau cel german Volkswagen, sau producatorului de otel Arcelor.



A fost de asemenea membru al Consiliului Economic al guvernului sloven si a participat la un proiect cu privire la atractivitatea pentru investitorii straini a tarilor din Centrul si Sudul Europei.



El sustine ca trebuie definit un concept economic pentru Romania.



"Numai printr-o coeziune a diverselor organisme care compun economia se poate defini un astfel de concept economic pentru Romania", a incheiat Kraljic.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO