Eveniment

Reportaj ZF Afterhills 2018: Inima Moldovei a pompat sute de ritmuri, mii de litri de bere şi zeci de mii de poveşti, care au pus Afterhills pe harta mondială a festivalurilor. Cum s-a văzut din mijlocul mulţimii evenimentul care a făcut Iaşiul pentru patru zile Capitala europeană a muzicii

Reportaj ZF Afterhills 2018: Inima Moldovei a pompat sute...

Autor: Alex Ciutacu

04.06.2018, 14:24 3323

Standuri, lumini, boxe, râsete, bere şi muzică - primele lucruri pe care le remarci încă de la intrare. Mai tineri, mai puţin tineri, femei, bărbaţi, chiar şi câţiva bunici cu o mână de nepoţi - sunt oamenii pe care îi vezi după câţiva paşi. Se aud discuţii în română, engleză şi chiar franceză, urmate de râsete zgomotoase. Şi ţipete. Ţipete şi urale în faţa fiecărei scene, unde câte un artist preferat al fiecăruia îşi ţine momentul.

„Public există întodeauna în Moldova şi e foarte inimos”. Un eveniment cu peste 30.000 de oameni, în fiecare dintre cele patru zile de festival, într-un oraş vânat de câţiva ani deja de companii precum Amazon. Nu este vorba despre Bucureşti, ori Cluj, ci despre ”capitala” Moldovei – Iaşi.

De la intrarea pe porţile Afterhills, peste 33 de hectare de teren sunt împânzite cu tineri, adulţi, bătrâni şi copii. Toţi roiesc în jurul celor 9 scene. De la dance, la trance, house, dubstep ori hip hop, de la Hurts, Paul Van Dyk, Tricky şi Tom Odell, şi până la CTC, Subcarpaţi sau Dubioza Kolektiv, fiecare a venit aici pentru ceva sau pentru cineva.

sursa foto: Afterhills

Cozile la bere, burgeri şi shaorma aproape le egalează pe cele la tiroliană şi cidru gratis. Peste 1.000 de voluntari te ghidează pe unde să mergi şi îţi explică cum să foloseşti brăţara de la intrare ca să poţi plăti burgerii, fripturile şi berile.

Printre tonete, standuri, reclame şi sponsori, se văd opere de artă contemporană, dar nimeni nu îşi poate lua în continuare ochii de la scene şi de la standuri. 

sursa foto: Afterhills

Aşa arată radiografia unui festival cu un buget de 2,5 milioane de euro, primul festival de amploare care îşi are sediul în „oraşul celor şapte coline”.

Ovidiu Biber, cofondator al festivalului Afterhills spune că „80% din corporatiştii Iaşiului” sunt prezenţi la eveniment.

”Din cei 25.000 de ieşeni angajaţi în corporaţii, majoritatea IT-işti, 20.000 au plecat de la birou direct la festival”, cu ochelari de soare şi borsetă la brâu şi sunt împărţiţi între scena principală şi celelalte, între burgeri şi beri. Ca la un festival. Însă unul în Moldova.

Afterhills e la a doua ediţie, şi creşte de la an la an. Exact ca Iaşiul. Evenimentul se bazează pe voluntari, în principal adolescenţi, dispuşi să stea câte şase sau mai multe ore în soare pentru diferite activităţi şi să intre în schimb gratis la festival, căci loc era – cele 33 de hectare. Iarba de pe hectarele astea a fost tăiată industrial, însă „pentru că era prea scurtă atunci şi nu a putut fi balotată” (n.red: aşa cum spune cofondatorul festivalului), acei 1.000 de voluntari au trebuit să o grebleze pe toată.

Preţurile abonamentelor de intrare variază între 187 lei şi 470 lei, iar cele pentru o singură zi costă în medie 200 de lei, cu diferenţe de la o zi la alta.

sursa foto: Afterhills

Scena principală este înconjurată de boxe de tip K1, lumini şi efecte pirotehnice făcute să îţi fure privirea şi atenţia.

„Sistemul K1 este înconjurat de o incintă de turnuri care au ca scop să te îngrădească de efecte speciale, să fii înconjurat de lumini tehnice, de sunet”, spune Biber.

Câteva ore mai târziu, pare că funcţionează. Din ce în ce mai multă lume în faţa scenei principale, din ce în ce mai multă lume la fiecare scenă, iar sunetul răzbate din Copou până în Galata (n.red: cartiere din Iaşi). Ieşenii nu au putut sta deoparte, iar festivalul a funcţionat ca o sărbătoare pentru mullţi dintre ei. „Le-am dat liber zilele astea”, spune un antreprenor ieşean care are sediul businessului la doi kilometri de situl festivalului. „A fost mare bucurie pentru ei că suntem chiar lângă eveniment”.

sursa foto: Afterhills

A doua zi, pe seară, chiar mai multă lume. Deja când românii de la Subcarpaţi au urcat pe scenă, mulţimea din faţa ei număra câteva mii de oameni.

„Oamenii ne-au surprins, ne-au ţinut puţin în suspans cu abonamentele, dar foarte mulţi au cumpărat bilete chiar aici la intrare. Aşa este comportamentul de consum al oamenilor din Iaşi”.

sursa foto: Afterhills

La festival au venit oameni din Iaşi, din restul Moldovei, din Bucureşti, din Cluj şi chiar din Franţa, Olanda, Marea Britanie şi Maroc. Faptul că oamenii au venit spre Iaşi în număr mare se poate vedea din răspunsuri precum „Ajungi mai repede în mod normal, dar acum cu festivalul ăsta e aglomerat” şi din aglomeraţia de la aeroport.

Pentru a nu fi probleme cu cazarea, mai mulţi dintre cei veniţi au stat cu cortul. 

Exact între locul unde s-a desfăşurat festivalul şi oraş se poate vedea un camping cu peste 300 de corturi, unde chiar şi ieşeni s-au cazat pentru o experienţă autentică, pentru a trăi în festival.

Cum a fost la Afterhills? „A meritat să vin”, spune Ionuţ din Suceava, care a venit aici pentru toată perioada evenimentului. Ce-ai schimba la Afterhills? „Nu e încă perfect, dar e un festival fain. E mai curat decât mă aşteptam şi n-am văzut scandaluri”, spune Maria din Iaşi.

sursa foto: Alin Pandaru

Concluzia poate fi dată tot de Deliric din trupa CTC: „Eu nu credeam că aici ar putea fi făcut un eveniment de genul ăsta pentru că oamenii nu au bani în zona asta. Au reuşit, şi oamenii au venit”.

„Au reuşit”, reprezintă un început pentru Iaşi. Comportamentul ieşenilor este încă diferit faţă de cel al bucureştenilor la festivaluri, însă Iaşi a câştigat un festival de amploare, un eveniment cu rol cultural şi implicit turistic.

Surprinzător, la 5:00 dimineaţa nu este mizerie şi nu sunt gunoaie. Nu atât de multe. Poate formele de gratificaţie precum „la un număr de doze goale primeşti bere” au fost o motivaţie bună. Nu am văzut certuri, bătăi, nu am văzut scandaluri. Se pare că printre mici, burgeri, cidru şi whisky, cozile la bere sunt singurele pe care le mai vezi de dimineaţă. Oamenii care le-au frecventat mai des sunt deja întinşi prin hamace şi pe iarbă şi dorm. Iar între burgeri şi shaorme, se vedea clar din farfuriile şi platourile încă neadunate de pe la mese că burgerii au câştigat. 

În orice caz, Iaşiul a fost civilizat. 

Chiar şi Theo Hutchcraft, solistul faimoasei trupe Hurts (n.red: cea mai scumpă din întreg line-up-ul), a spus în timpul concertului că ieşenii sunt „un public minunat”.

sursa foto: Alin Pandaru

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO