Eveniment

Cine este Sky Xu, miliardarul ascuns din spatele imperiului de modă Shein, care a ajuns evaluat la 100 de miliarde de dolari. El nu are nicio fotografie, nu a dat niciodată un interviu şi nu a postat nimic online de peste 8 ani. Angajaţii spun că angajaţii spun că nu-l recunosc la birou

Cine este Sky Xu, miliardarul ascuns din spatele...

Autor: Ştefan Stan

31.03.2024, 11:00 5507

Sky Xu, miliardarul chinez, fondator al grupului de modă rapidă Shein, va fi în centrul atenţiei atunci când grupul de comerţ electronic, evaluat la 100 de miliarde de dolari, îşi va lansa listarea planificată pentru anul viitor.

Există puţine informaţii disponibile online despre omul a cărui creştere explozivă a companiei a fost posibilă datorită erei social media. Site-ul web al Shein nu conţine nicio fotografie a lui Xu, care nu a acordat niciodată un interviu presei şi nici nu a postat online de opt ani. El este atât de ascuns încât angajaţii glumesc spunând că nu-l recunosc la birou, potrivit mai multor persoane care au lucrat cu el în ultimii ani.

În ultimii doi ani, miliardarul şi-a schimbat numele englezesc din Chris în Sky, lăsând angajaţii şi investitorii confuzi cu privire la cum ar trebui să-i spună. O persoană care a lucrat cu el l-a descris ca fiind o persoană cu ochelari şi "timidă", în timp ce o alta spune că este puţin "aspru pe la margini".

Cu toate acestea, pentru Xu, strategia de a păstra tăcerea a fost justificată de recenta examinare a magnaţilor chinezi din partea Beijingului şi a Washingtonului, a declarat cineva familiarizat cu gândirea sa. Mustrarea publică de către Beijing a lui Jack Ma, carismaticul fondator al Alibaba, a cărui viziune antreprenorială Xu a încercat cândva să o reproducă, a provocat un fior în cercurile de afaceri chineze.

Shein a fost fondată în 2008, dar a fost nevoie de un deceniu pentru ca vânzările companiei, care foloseşte un model disruptiv de expediere a bunurilor direct din fabricile din China către cumpărătorii din Occident, să decoleze.

Cumpărătorii din generaţia Z s-au îndreptat către grupul de modă online în căutarea de haine şi accesorii ieftine pentru a-şi actualiza constant garderoba într-o lume în care este tabu să fii fotografiat online în aceeaşi ţinută de două ori.

Această pandemie a accelerat creşterea Shein, cu venituri care au urcat de la 1,3 miliarde de dolari în 2018 la 22,7 miliarde de dolari în 2022, potrivit unei prezentări pentru investitori consultate de Financial Times. În prima jumătate a acestui an, a generat venituri de 14,7 miliarde de dolari, depăşind Zara, potrivit investitorilor informaţi despre acest subiect. Compania a refuzat să comenteze.

Ascensiunea sa rapidă a generat critici cu privire la practicile lanţului său de aprovizionare şi la impactul asupra mediului al hainelor sale ieftine şi de unică folosinţă. Cel mai îngrijorător pentru investitori este faptul că politicienii de la Washington au luat în considerare închiderea unei lacune fiscale care îi permite să vândă majoritatea produselor sale fără a plăti taxe de import.

Cu toate acestea, controalele mai amănunţite nu au oprit ambiţiile sale de a intra în bursă. Pe o piaţă a ofertelor publice iniţiale slabă, băncile de investiţii, care nu mai au oferte, au cerut cu insistenţă să obţină o parte din listarea Shein. Printre investitorii săi se numără fondul suveran de investiţii Mubadala din Abu Dhabi, grupul de capital de risc Sequoia China şi grupul de capital privat General Atlantic.


Compania a depus documente confidenţiale la autoritatea americană de reglementare a valorilor mobiliare. Evaluată la 100 de miliarde de dolari în timpul unei runde de strângere de fonduri în aprilie 2022, investitorii informaţi cu privire la planurile sale de listare au declarat că vizează o evaluare ceva mai modestă de 90 de miliarde de dolari - dar care, în cazul în care va avea succes, ar face totuşi din ea una dintre cele mai mari listări din SUA din ultimul deceniu. Este, de asemenea, semnificativ mai mare decât valoarea de 66 de miliarde de dolari la care au fost evaluate în urma unei strângeri de fonduri în luna mai.

Shein i-a angajat pe fostul bancher de investiţii de la Bear Stearns, Donald Tang, şi pe fostul director executiv al SoftBank Group International, Marcelo Claure, pentru a fi feţele externe ale companiei.

Xu nu vorbeşte limba engleză şi se ştiu puţine lucruri despre el în mod public. Având acum sediul în Singapore, biroul său din Marina Bay Financial Centre are vedere spre strâmtoarea Singapore, unde sute de nave de marfă aşteaptă să fie descărcate. Între orele de muncă, Xu se strecoară în partide de golf cu alţi antreprenori chinezi care s-au mutat în Singapore în ultimii ani, potrivit unei persoane apropiate.

Este departe de locul său de naştere, Zibo, un oraş manufacturier din provincia chineză Shandong, unde părinţii săi au fost muncitori în fabrici de stat. Xu, al cărui nume chinezesc este Xu Yangtian, provine dintr-un "mediu extrem de sărac", a adăugat persoana în cauză. Mama sa a fost muncitoare în industria confecţiilor, fapt care avea să-l ajute mai târziu, când a făcut echipă cu muncitorii din fabricile de confecţii pentru a stabili lanţurile de aprovizionare ale Shein.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO