Mediafax.biz Exclusiv

Cambolive, Dacia: Piaţa auto are şanse mari de revenire, dar este prea devreme pentru a spune cu cât va creşte exact

Dealerii auto pariază pe creştere în 2011, mizând pe programul Rabla şi taxa de mediu

Autor: Bogdan Alecu

28.01.2011, 15:40 21

"Unii dealeri au avut profit, alţii pierderi, alţiiau trăit din ce au câştigat în anii anteriori. Dar toţi au avutanul trecut dificultăţi mari şi au fost la limită. În 2009, unii aumai obţinut profituri, dar 2010 a fost cel de-al doilea an decriză, aşa că s-au cam terminat rezervele", spune, pentru BusinessMagazin, Brent Valmar, vicepreşedintele APIA şi director general alPorsche România, cel mai mare importator de pe piaţa locală - darşi cel mai profitabil, având în vedere câştigul net de 40 demilioane de euro atins în 2009.

Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor deAutomobile (APIA), pe care o reprezintă Valmar, are estimări deplus pentru 2011, cei mai mulţi dintre membrii acesteiaaşteptându-se să vândă cu 10% mai multe maşini în acest an. Cei maiprudenţi membri APIA vorbesc despre o creştere de 5-7% sau desprestagnare, iar cei mai exuberanţi se aventurează spre 20%, darnumitorul comun se leagă de faptul că toţi jucătorii din piaţa autolocală se aşteaptă să vândă mai multe maşini în acestan.

Oficialii Ţiriac Auto se aşteaptă la o creştere mediea vânzărilor de maşini de 5, cel mult 7% faţă de 2010, aceştiaconsiderând că vânzările vor fi afectate de lipsa încrederiiromânilor în relansarea economiei. Cea mai mică estimare în ceea cepriveşte piaţa din acest an o dau importatorii Fiat şi Peugeot,care văd o creştere abia în 2012, anul acesta fiind considerat unulde "tranzit" între cei trei ani de declin şi perioada derevenire.

"Din punctul nostru de vedere, o stagnare a pieţeiauto la nivelul anului 2010 este mai realistă. Cu toţii ne dorim orevenire a vânzărilor de maşini, dar aceasta nu poate avea locînaintea unei echilibrări macroeconomice şi politice. Investiţiilejoacă acum un rol crucial în revenirea economică, fie ele publice,private sau în sistem public-privat", a spus Marius Cocu,directorul de marketing al Trust Motors.

Dincolo de estimările fiecărui dealer în parte,statisticile APIA se referă în acest an la un avans de aproape 10%faţă de 2010, la 115.000 de unităţi, volum similar celui atins în2009. Vânzările de autovehicule au înregistrat o scădere de aproape19% în 2010, potrivit statisticilor APIA, la aproape 120.000 deunităţi, ritmul de scădere fiind de aproape trei ori mai mic decâtcel înregistrat în 2009. În total, la finele anului trecut, 17mărci au înregistrat un rezultat pozitiv al vânzărilor pentruîntreg anul, în timp ce, la nivelul lunii decembrie 2010, 21 debranduri auto punctau o creştere faţă de perioada similară a lui2009 (la finele lui 2009, nicio marcă auto prezentă pe piaţa localănu a înregistrat un rezultat pozitiv).

"Din punctul de vedere al vânzărilor de maşini, anul2010 s-a situat la nivelul aşteptărilor noastre. Întreaga strategiede vânzări a avut la bază premisa unei pieţe aflate în declin şi,pe acest fond, am reorientat interesul spre zona de service şiactivitatea de post-vânzare", a spus directorul de marketing alTrust Motors. Atât în 2008, cât şi în 2009, importatorul Peugeot aînregistrat profit, potrivit datelor de pe Ministerul de Finanţe,fiind printre puţinele companii care au obţinut un rezultat pozitivîn condiţiile în care vânzările au scăzut cu peste 50%.

"Piaţa auto în 2011 are şanse mari de revenire, darîncă este prea devreme pentru a spune cu cât va creşte exact.Creşterea din acest an va fi determinată de noul program REMAT, darşi de noua taxă de poluare", a declarat Fabrice Cambolive,directorul comercial al mărcilor Renault, Dacia şi Nissan, lamijlocul lunii ianuarie.

Ca şi în 2010, salvarea va veni din parteaMinisterului Mediului, care va lansa pe 15 februarie un nou program"Rabla", care va funcţiona, ca şi anul trecut, pe baza voucherelorce vor putea fi tranzacţionate liber pe piaţă, dar şi a noii taxede poluare majorate cu până la 50% în cazul maşinilorsecond-hand.

Pe fondul noii taxe de poluare intrate în vigoare dela 1 ianuarie, care a crescut în medie cu 50% pentru maşinile lamâna a doua, oficialii APIA se aşteaptă ca în acest an să aibă locprimul declin semnificativ al importurilor de maşini second-hand,de la aproape 214.000 anul trecut la 150.000 de unităţi. Astfel,volumul pieţei importurilor ar putea ajunge din nou, după aproapetrei ani, aproape la acelaşi nivel cu vânzările de maşini noi."Importurile de maşini second-hand vor ajunge la paritate cuvânzările de autoturisme noi pe piaţa locală. Pe de-o parte, taxeleau crescut cu aproape 50% şi, pe de altă parte, aceste maşinisecond-hand au costuri mari de exploatare, atât dacă sunt folositepiese originale, dar şi dacă sunt folosite unele contrafăcute",spune Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia şi membru înconsiliul de administraţie al APIA.

Dacă taxa de mediu ar putea impulsiona vânzările demaşini noi, programul de casare a devenit în timpul crizei un felde "gură de oxigen" pentru piaţa auto. Dintre cele 106.300 demaşini vândute anul trecut, cu 18% mai puţine faţă de 2009, maimult de jumătate - aproximativ 60.000 - reprezintă unităţi vânduteîn cadrul programului de casare, potrivit statisticilorAPIA.

"Dacă nu ar fi fost programul <Rabla> anultrecut, toţi ne prezentam acum repetenţi", declara Constantin Stroela finele conferinţei ce anunţa rezultatele pentru 2010. ProducţiaDacia a ajuns în 2010 la 341.300 de unităţi, depăşind pentru primadată nivelul de 300.000 de maşini şi înregistrând un avans de 15%faţă de 2009. Pe fondul cererii ridicate pentru SUV-ul Duster, careîn prezent este modelul cu cele mai mari vânzări la nivel europeanal Dacia, ţinta de producţie a uzinei de 330.000 de unităţi a fostdepăşită anul trecut cu peste 10.000 de maşini. "Dacia a avut în2010 o realizare formidabilă în ceea ce priveşte producţia. Nutrebuie ignorat nici faptul că doar 10% din producţia Dacia s-arealizat în România. Majoritatea companiilor auto întâi pariază pepiaţa locală, apoi pe exporturi. În cazul Dacia, a fost invers. Înceea ce priveşte capacitatea de producţie, nu sunt planuri caaceasta să fie majorată dincolo de 350.000 de maşini pe an", asubliniat Stroe.

În ceea ce priveşte piaţa importurilor, Volkswagen arevenit pe prima poziţie în clasamentul local, cu 10.038 deautovehicule, în scădere cu 8% faţă de anul anterior, fiind şisingura marcă de import care a depăşit în 2010 nivelul de 10.000 deunităţi vândute. Spre comparaţie, în 2007, ultimul an de creştereal pieţei auto locale, Renault era prima marcă de import carereuşea să vândă peste 30.000 de autovehicule, pe o piaţă careaccelerase spre 370.000 de unităţi.

Volkswagen, Renault, Skoda şi Opel sunt mărcile careau urcat în Top 10 cel mai bine vândute, în timp ce Hyundai şi Fiatau pierdut teren. Singurul brand care a ieşit din top a fost Kia,care a fost înlocuit de Chevrolet, marcă ce a intrat direct pelocul şapte.

Estimările de creştere nu se bazează doar perevenirea apetitului de consum, pe Rabla sau pe taxa auto, ci, încazul celor mai mulţi dintre dealeri, pe strategii noi de vânzaresau pe branduri noi aduse în România.

Herbert Stein, preşedintele AutoItalia, companie careimportă mărcile grupului Fiat, dar şi Infiniti, SsangYong şimotocicletele Honda, îşi va extinde în acest an portofoliul şi cumărcile grupului Chrysler - Jeep, Dodge şi Chrysler. Expansiuneaare un rol mai mult la nivel de imagine, în condiţiile în care anultrecut vânzările cumulate ale celor trei mărci nu au depăşitnivelul de 300 de unităţi, acestea scăzând cu peste 50% faţă de2009, potrivit statisticilor APIA

"Am semnat un precontract cu Fiat cu privire lamărcile grupului Chrysler. Procesul de preluare va începe cel maiprobabil în trimestrul al doilea al acestui an. În ceea ce priveştepiaţa, noi nu ne aşteptăm la vânzări mai mari în acest an. Poate în2012 sau 2013, dar nu acum", explică Stein.

Strategia de dezvoltare a Trust Motors pe de altăparte se va baza pe consolidarea operaţională şi financiară aconcesiunilor deja existente, potrivit oficialilor companiei."Pentru moment, nu avem în vedere expansiunea reţelei, în lipsaapariţiei unor situaţii excepţionale", spune Cocu. Ţiriac Holdingsare în plan să dezvolte reţeaua ŢiriacAuto şi în acest an, după ceanul trecut a investit aproape 14 milioane de euro în inaugurarea atrei centre noi în Cluj, Piteşti şi Bucureşti.

"În 2011 intenţionăm să deschidem noi showroom-urişi, foarte posibil, vom începe distribuţia unei noi mărci auto.Pentru moment însă, nu putem oferi mai multe detalii", a spusCristina Munteanu, directorul de comunicare al ŢiriacHoldings.

Scăderea bruscă a vânzărilor de maşini în 2009 şi2010 a determinat mai mulţi dealeri să-şi vândă businessul. Anultrecut IPSO, fostul importator Renault din anii '90, a ieşitcomplet din piaţa vânzărilor de maşini, iar cele două centre alesale din Otopeni şi Ploieşti au fost preluate de New Kopel,respectiv Serus.

"Am luat în considerare şi acest aspect, dar, pentrumoment, nu am luat nicio decizie pro sau contra achiziţionării unuinou dealer auto", spun reprezentanţii Ţiriac Holdings.

Pe de altă parte, Michael Schmidt, cel carecontrolează grupul Automobile Bavaria, principalul dealer BMW de pepiaţa locală, a preluat anul trecut alţi trei dealeri BMW dinGermania, ajungând la un total de patru centre ale mărcii germaneîn regiunea din jurul Münchenului. De altfel, singurul businesscare a înregistrat anul trecut o creştere a fost cel controlat deMichael Schmidt, cel care în 1994 a adus BMW în România. Grupul defirme Automobile Bavaria a înregistrat o creştere atât a vânzărilorde maşini, de aproape 23%, cât şi pe segmentul de camioane,ajungând la un business cumulat în România de aproape 150 demilioane de euro, potrivit calculelor ZF.

La acestea se adaugă şi veniturile provenite de lacele patru centre BMW achiziţionate în Germania şi care anul acestaar putea genera venituri de peste 70 de milioane de euro, potrivitdeclaraţiilor şefului Automobile Bavaria. "Este greu să comparidealerii din Germania cu cei din România. Spre exemplu, aici avem12 centre care au vândut peste 1.300 de maşini, în timp ce anultrecut am vândut în Germania 600, iar în 2011 vrem să depăşim unnivel de 1.200 de autoturisme noi şi 1.000 second-hand", a spusMichael Schmidt. MHS Truck & Bus, importatorul camioanelor MAN,a comercializat anul trecut aproape 520 de camioane noi şi 350second-hand. "Am vândut camioane în special către constructori, înprimele săptămâni ale lui ianuarie deja am semnat comenzi pentru150 de camioane, iar până la finele lunii vom avea în total 200 decomenzi", a spus Michael Schmidt.

Vânzările de camioane de peste 18 tone, utilizate înconstrucţii şi transport internaţional, vor reveni în acest an lanivelul atins în 2006, înainte de "boom-ul" din 2007, potrivitdeclaraţiilor lui Stefano Albarosa, CEO al Cefin, cel mai maredealer Iveco de pe piaţa locală. "Noi considerăm că perioada crizeia trecut. De aproape 12 luni nu am mai văzut nicio schimbare în mairău a pieţei, din martie-aprilie 2010 piaţa fiind stabilă. Acumorice jucător din piaţa transporturilor care şi-a adaptatbusinessul la noile condiţii nu trebuie să-şi mai facă probleme", aspus Stefano Albarosa. Astfel anul acesta vânzările de camioanegrele ar putea atinge un nivel de aproape 4.400 de unităţi, încreştere cu peste 100% faţă de 2010. Anul trecut acest segment afost singurul de pe întreaga piaţă care a înregistrat un avans,creşterea fiind de aproape 50%, până la aproape 1.900 de unităţi,aceasta venind după un 2009 în care vânzările au scăzut cu până la90% pe fondul crizei economice.

Cota de piaţă a Cefin a crescut anul trecut de la 8la 12% din piaţa vehiculelor comerciale, în condiţiile unei pieţecare a scăzut cu aproape 25% în 2010 faţă de 2009. Compania acomercializat anul trecut aproape 900 de vehicule noi şi 700second-hand, în valoare totală de aproape 70 mil. euro, potrivitcalculelor BM.

Ion Ţiriac, Gheorghe Dolofan şi Michael Schmidt,ultimii români care deţin companii cu afaceri de mai multe zeci sausute de milioane de euro în businessul auto din România, au atinsanul trecut o cifră de afaceri cumulată de aproape 332 mil. euro,în scădere cu aproape o treime faţă de anul anterior, potrivit uneianalize a BM.

Cumulat, cei trei au vândut anul trecut aproape16.800 de autovehicule, în medie una din cinci maşinicomercializate pe piaţa locală fiind de la unul dintre cei treioameni de afaceri.

Volumul vânzărilor a scăzut aproape la jumătate faţăde 2009, atât pe fondul micşorării cu 20% a pieţei, cât şi încontextul în care din luna august vânzările Ford au fost preluatede Ford România. Vânzările românilor din auto nu sunt aşteptate săcrească mai mult decât restul pieţei, însă optimismul sună totuşibine.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24