Opinii

Gândirea critică poate fi antrenată

Gândirea critică poate fi antrenată

Autor: Cristian Gheorghe

06.12.2015, 13:56 1143

Anul acesta am implementat un proiect de îmbunătăţire a sistemului de evaluare a performanţei  într-o mare si respectată companie românească de retail, în care am inclus dezvoltarea gândirii critice ca factor esenţial pentru succesul managerilor. Experienţa de consultant şi trainer mi-a demonstrat că procesul de luare a deciziilor nu este observat şi cultivat atât cât ar fi necesar, pentru că e greu să recunoaştem că gândirea este un proces care poate fi  îmbunătăţit.

În timpul Galei ZF de marţi 24 noiembrie, adjunctul şefului misiunii diplomatice a SUA, Dean Thomson, a inclus in discursul său, ţinut în faţa a sute de oameni de afaceri din România, îndemnul de a introduce gândirea critică (critical thinking) în sistemul educaţional românesc, aceasta fiind  o condiţie necesară pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial şi o premisă a succesului societăţii.

Peter Frank, un american care traieşte in Romania de câţiva ani, a simţit nevoia să publice o carte pe acest subiect, aparută chiar in 2015 la editura Humanitas, despre ”gândirea critică pentru oameni de afaceri şi nu numai”. I-a dat titlul ”M-am săturat sa fiu prost” şi încearcă, cu talent, să conducă cititorul prin procesul gândirii critice. Pentru aceasta, trece prin vechii filosofi greci si prin noii autori de la Harvard, prin înţelepciunea leaderilor recunoscuţi pentru rezultatele lor şi prin filtrul reconfortant al observaţiilor personale.

E adevarat ca am putea sa ne folosim mai bine capacitatea de a gândi? E adevarat că nu învăţăm la şcoală cum să o facem? E adevarat că cei care ştiu cum să o facă au şanse mai mari de succes, sunt mai protejaţi de manipulări şi de alte deviaţii şi sunt mai liberi?

Absolvenţii unei şcoli de afaceri au, practic, aceleaşi condiţii de studiu, aceleaşi materiale şi aceiaşi profesori. Rezultatele pe care le obţin după absolvire în companiile lor sunt foarte diferite, privite prin filtrul succesului. Această diferenţă este dată de modul în care reuşesc să analizeze mulţimea de informaţii disponibile, să extragă ceea ce este relevant pentru afacerea lor şi pentru momentul respectiv, să conştientizeze potenţialul resurselor pe care le au la dispoziţie şi să aplice o judecată care să genereze soluţia cea mai bună pentru a obţine rezultatul maxim.  Să aibă gandire critică, adică.  

Capacitatea de a gândi critic te ajută să înţelegi industria în care eşti şi natura afacerii pe care o conduci. Gandirea structurată, experienţa, reflecţia şi intuiţia, plus recunoaşterea şi tratarea prejudecăţilor pe care le ai sunt ingredientele ei secrete. Permanenta analiză şi învăţare, chestionarea continuă a premiselor şi evitarea capcanelor, plus un raţionament impecabil sunt la îndemana celor care nu iau pauză de la cunoaşterea lumii şi contribuie la succesul celor de lânga ei.

Autor: Cristian Gheorghe, Managing Partner Nexus Consulting International

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO