Politică

Capitalismul de la coltul strazii

Capitalismul de la coltul strazii
17.12.2009, 23:03 25

De la "Alimentara" la cash & carry

In urma cu 20 de ani, romanii priveau rafturile goale ale"Alimentara" si se imbracau, indeobste, de la "Magazinul universal"si de la "Lumea copiilor".

Acum, peste 500 de retele internationale de magazine -supermarketuri si hipermarketuri - au intrat pe piata romaneascaincepand cu 1996, prin investitii ce pot fi estimate la aproximativdoua miliarde de euro. Retailul, care a scos la lumina o parte dinpiata neagra, a inceput odata cu intrarea grupului german Metro inRomania in anul 1996. Acesta a adus pe piata o retea de magazinecash & carry care se adreseaza clientilor profesionisti (firme,in special din HoReCa, sau revanzatori), insa romanii au vazutmagazinele ca fiind primele hipermarketuri deschise la nivel localdatorita ofertei mari de produse listate - peste 30.000 de articolela raft. Primul hipermarket din Romania a fost deschis in 2001,fiind adus de retailerul francez Carrefour. Retelele internationalede comert alimentar au intrat in Romania cu o strategie precauta deinvestitii si au atacat intai piata din Capitala. Incurajate deexplozia consumului, ele au accelerat ritmul expansiunii incepandcu 2005-2006, astfel incat in ultimii 4 ani pe harta retailuluimodern au aparut circa 350 de locatii noi, fata de 130, cate eraula finele lui 2005. In prezent 40% din vanzarile de bunuri de largconsum din Romania se realizeaza in supermarketuri, hipermarketurisau magazine cash & carry. Dezvoltarea retelelor de magazine aadus o competitie puternica in comertul alimentar si o lupta acerbape pret intre marii comercianti. De partea cealalta, alimentarele,"supermarketurile" perioadei comuniste, dispar treptat din peisajulmarilor orase sau se transforma in magazine specializate sau inmini-market-uri de cartier pentru a supravietui.Mihaela Popescu

Piataauto, de la Aro si Dacia la 80 de marci de automobile

Parcul auto local numara in prezent mai mult de 5 mil.autovehicule, din care aproximativ 4 mil. sunt autoturisme. Unprogres considerabil avand in vedere ca la finalul anului 1990parcul auto al Romaniei numara 2,2 mil. autovehicule, iar peste 90%dintre ele erau automobile marca Dacia (pentru care trebuia sa staila rand chiar si ani de zile). Oferta locala numara acum, pe langamarca nationala Dacia (Aro a disparut), majoritatea brandurilorinternationale, dar si marci de lux, precum Bentley, Ferrari sauMaybach. Numarul de automobile supersport vandute in prezent anualpe piata locala, pe langa cele importate de persoane fizice, trecede 100 de unitati.

In ultimii 20 de ani oferta auto locala a crescut progresiv, pepiata auto locala fiind in prezent disponibile 80 de marci auto,conform statisticilor Directiei Regim Permise si Inmatriculari aVehiculelor. Numarul autovehiculelor comercializate anual a crescutpana la un maxim de 366.000 de unitati in 2007 (315.000 erauautomobile) pentru a intra in declin, ajungand la un total estimatin 2009 de 140.000 de autovehicule. AlexandruAnghel

Statul, ca mare "proprietar imobiliar", adisparut

8,03 milioane era, in 1996, fondul national de locuinte, fata de7,8 milioane in 1991. De ramarcat este faptul ca in 1991 dejafostele apartamente ale statului se vindeau catre fostii chiriasila stat care a pierdut, in mod accelerat, pozitia de "mareproprietar". Imediat dupa '89, constructiile de locuinte au maimers pentru o scurta perioada din inertie, prin continuarea unorproiecte incepute in vechiul regim. Ulterior, piata a scazut de la100.000 la circa 25.000 de locuinte construite anual, pentru a-sireveni doar in intervalul 2004-2009, cand au fost construite intotal 250.000 de noi locuinte. Anul 2008 a reprezentat un nourecord post-revolutie, cu 64.000 de case livrate. Ce s-a maischimbat este faptul ca acum 90% din locuinte sunt construite dinfonduri private, iar din 1991 pana in 2006 numarul locuinteloraflate in proprietatea statului a scazut de la 1,6 milioane la193.000 de unitati. Cristi Moga

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO