Profesii

A pornit un business de la o zero la 21 de ani, iar acum vrea să revoluţioneze învăţământul din România. ”Am pornit de la o idee, nu am avut exemple pe care să le urmăm”

Autor: Bogdan Angheluţă

25.03.2017, 15:43 3470

Cifra de afaceri a depăşit anul acesta 200.000 de euro, dar antreprenorul are încredere că businessul va creşte în mod constant. „Nu am pornit de la ideea de a face bani - gândiţi-vă că noi am investit, în aceşti opt ani, jumătate de milion de euro în dezvoltare. Şi la un moment dat chiar nu vedeam nicio luminiţă, dar am crezut tot timpul foarte mult în idee. Pe lângă asta, a ajutat că nu am fost doar noi nebuni în toţi anii ăştia“, povesteşte zâmbind Holicov. Au fost şi şcolile care au intrat în program, şi oamenii cu care vorbeam şi înţelegeau viziunea”, povesteşte el. „Este un proiect ce ţine de educaţie şi de domeniul public, pentru că noi nu am vrut să facem platforma doar pentru a o implementa în şcolile private. Noi ne-am propus să schimbăm tot, să revoluţionăm educaţia, să schimbăm modul de a gestiona informaţii şi de a comunica în acest mediu. Şi vorbim de un sistem în care nu s-a schimbat nimic, mentalităţile sunt învechite, profesorii sunt plătiţi cum sunt plătiţi; sigur, nu i-a obligat nimeni să intre în sistem. Poţi să mergi în mediul privat şi să vezi ce înseamnă să munceşti acolo. Ştiu ce spun, mama mea e învăţătoare de 35 de ani”, subliniază el. „A trebuit să schimbăm mentalităţi, să organizăm training-uri pentru profesori, să le arătăm beneficiile - pentru că ei sunt, până la urmă, colaboratorii noştri. Noi le dăm platforma fără niciun cost, pentru că şcoala nu plăteşte nimic, doar părinţii achită un abonament.“

Legislaţia nu ajută, spune tânărul antreprenor, pentru că un director nu are pârghiile necesare pentru a ajuta unitatea de învăţământ să evolueze. „Dacă eu vin şi prezint platforma, le explic că aceasta le poate aduce rezultate foarte bune în doi-trei ani, ei o să spună: «Da, îmi place, dar trebuie să conving 80 de profesori să o folosească». Nu am cum să-i conving, pentru că ei sunt angajaţii Ministerului Educaţiei, iar eu nu am nicio putere asupra lor. Dacă ordinele nu vin de la minister, atunci profesorii pot alege dacă vor să utilizeze platforma sau nu. Ceea ce am reuşit noi este, cred, fenomenal: sunt profesori care folosesc Adservio fără să-i oblige nimeni. Şi sunt destul de mulţi“, spune Holicov. „Bineînţeles, în acelaşi timp sunt şi profesori pe care pur şi simplu nu îi interesează progresul; e ca în mediul de business, sunt unii oameni care nu fac nimic dacă nu văd rezultatele a doua sau a treia zi.”

Un moment important a venit în luna octombrie 2016, atunci când Alexandru Holicov a încheiat un parteneriat cu Telekom. „Am încercat să îmi dau seama de ce aveam nevoie pentru a ne extinde: bani pentru echipamente, pentru internet, oameni de vânzări în toată ţara care să poată ajunge la şcoli şi altele. Şi m-am gândit: care ar putea fi partenerul perfect cu care să reuşesc? Un operator de telefonie mobilă ar avea şi echipamente, şi internet şi foarte mulţi oameni de vânzări. Am analizat companiile în cauză şi am ajuns la concluzia că Telekom ar fi cea mai bună decizie. Aşa că am stat de vorbă cu ei, le-am explicat viziunea mea şi au fost de acord.”

Astfel, Telekom România, cel mai mare grup de telecomunicaţii de pe plan local, împreună cu Adservio pun la dispoziţie unităţilor de învăţământ un pachet digital care include tabletă, conectivitate la internet şi acces la o platformă de management educaţional. Preţul unui pachet de bază, care include o tabletă Lenovo MIIX 310 cu sistem de operare Windows 10 preinstalat pentru profesori, conectivitate mobilă 4G (prin SIM) şi acces la platforma Adservio, porneşte de la 1,99 euro pe lună fără TVA. Acest cost este achitat de părinţii elevilor. Preţul final al soluţiei pentru fiecare unitate de învăţământ se calculează în funcţie de volumul de tablete şi numărul de elevi din fiecare unitate. Părinţii plătesc suma lunară doar nouă luni pe an, fiind excluse lunile vacanţei de vară. Până acum, şase şcoli din ţară au achiziţionat pachetele digitale, printre acestea numărându-se Colegiul Naţional „A. T. Laurian” din Botoşani, Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” din Iaşi şi Colegiul Naţional „Spiru Haret” din Bucureşti.

Care sunt planurile de viitor? Ei bine, Alexandru Holicov spune că şi-ar dori să ajungă, până la finalul lui 2018, la un milion de utilizatori în România, adică în jur de o treime din numărul total al părinţilor cu copiii în instituţii de învăţământ. „Acum un an lucram cu 18 unităţi de învăţământ, acum numărul lor a ajuns la 40”, spune antreprenorul. „În februarie-martie o să ajungem la 150; deja lumea începe să vadă beneficiile. Am început în România mult prea devreme; în 2008 nu prea era clar ce face platforma noastră.” Opt ani mai târziu, lucrurile par într-adevăr să se fi schimbat: platforma Adservio a ajuns în licee importante din Bucureşti, precum Spiru Haret, Jean Monnet sau Colegiul German Goethe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO