Special

Digitalizarea este una dintre tendinţele majore care transformă modul de a face business, aduce oportunităţi de afaceri şi vine cu multiple posibilităţi de finanţare

Conferinţa Secretele antreprenorului de succes: „Digitalizarea, colacul de salvare pentru IMM-uri“ – Sibiu.

Autor: Ramona Cornea

15.04.2024, 00:07 745

„Vorbim foarte mult de digitalizare şi sustenabilitate în ultima vreme. Ambele tendinţe prezintă deopotrivă şi oportunităţi, şi provocări.“  „Toată lumea vrea digitalizare, toată lumea vorbeşte despre inteligenţa artificială. Acesta este viitorul.“  „Câteva unelte esenţiale pentru a face paşi în digitalizare ar fi platformele pentru a automatiza fluxurile de lucru şi procesele operaţionale.“

Digitalizarea este una dintre tendinţele majore care transformă modul de a face business, aduce oportunităţi de afaceri şi vine cu multiple posibilităţi de finanţare pentru antreprenorii de piaţa locală, a fost una dintre concluziile conferinţei Secretele antreprenorului de succes: „Digitalizarea, colacul de salvare pentru IMM-uri“ de la Sibiu.

IMM Club a organizat la Sibiu al doilea eveniment din acest an în seria „Secretele antreprenorului de succes“. Evenimentul a avut ca temă principală „Digitalizarea, colacul de salvare pentru IMM-uri“. Partenerii media au fost Ziarul Financiar şi Contzilla.ro, iar Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) a fost organizaţie suport. Sponsorii evenimentului de la Sibiu au fost: Biriş Goran, Omnicredit, TargetWeb, Blacksys, Kangoopack, TNT Computers, CMC Grup Risk Advisor, BRIDGE-to-INFORMATION, Benvenuti.

„Vorbim foarte mult de digitalizare şi sustenabilitate în ultima vreme. Şi sunt două tendinţe majore care ne transformă foarte mult modul de a face business sau chiar şi viaţa de zi cu zi. Ambele tendinţe prezintă deopotrivă şi oportunităţi şi provocări, dar zic eu că, dacă reuşim să le integrăm şi să le îmbinăm eficient, putem să avem progrese semnificative atât economic, cât şi social“, a spus Georgiana Liciu, director regional IMM, Raiffeisen Bank România, în cadrul conferinţei.

Adrian Minea, antreprenor în domeniul transporturilor şi tehnologiei, CEO al Bipmobile, a subliniat şi el că digitalizarea este unul dintre punctele principale pe care se va axa businessul în viitor.

„Toată lumea vrea digitalizare, toată lumea vorbeşte despre inteligenţa artificială. Normal că sună bine şi nu numai că sună bine, dar 100% acesta este viitorul“, a spus el.

Bogdan Gherghe, digitalisation delivery în cadrul Blacksys, este de părere că platformele de automatizare a fluxurilor de lucru şi a proceselor operaţionale sunt esenţiale în procesul de digitalizare.

„Câteva unelte esenţiale pentru a face paşi în digitalizare ar fi platformele pentru a automatiza fluxurile de lucru şi procesele operaţionale, sisteme de document management, zonele de CRM pentru a ne eficientiza partea de vânzări, de asemenea, gestionarea actelor de angajaţi şi a dosarelor, a certificării lor, a evoluţiei businessului“, a detaliat el.

În cadrul evenimentului, cei peste 100 de participanţi prezenţi la Sibiu, au aflat povestea antreprenorului şi investitorului Radu Hasan, cofondator şi CEO al Smartbill.

„Acum 12 ani cred că am început noi să căutăm investitori şi erau foarte puţine fonduri de investiţii. Peisajul era total altul în România. (...) Noi am luat iniţial o sumă destul de mare, 1 mil. euro a fost investiţia. Aveam nevoie de programatori buni ca să ne mişcăm mai repede cu planul şi nu am fi putut altfel. Credite nici nu se punea problema. Eram pe pierdere pentru că toţi banii pe care îi aveam îi reinvesteam“, a spus Radu Hasan despre începuturile companiei sale.

Au urmat prezentări pe diverse subiecte relevante pentru IMM-uri precum: finanţarea afacerii, programe BERD pentru IMM-uri, e-Factura, optimizări fiscale, aplicaţii de business şi tehnologie, managementul riscului, SEO, recrutarea în era digitală, leasing de personal, managementul performanţei sau sustenabilitate, susţinute de vorbitori din diverse domenii: Gabriel Biriş, Alina Marchiş, Bianca Chişulescu, Georgiana Liciu, Adrian Minea, Iulian Ghişoiu, Delia Mircea, Marius Maier, Aura Serea, Bogdan Gherghe, Simona Constantin, Vlad Pop şi Adrian Panaitescu.

În primul panel au fost dezbătute provocările digitalizării pentru IMM-urile din diverse domenii, iar invitaţii din panel: Andreea Mija, Mariel Petric, Tudor Gorcia, Ciprian Curea, Dan Paştiu, Octavian Blăjan şi Ionuţ Fodoca, au punctat printre altele că educarea propriilor angajaţi şi convigerea acestora să adopte tehnologia ar fi printre cele mai mari provocări cu privire la digitalizarea afacerilor lor.

În al doilea panel, numit „soluţii pentru provocările aduse de digitalizare“, Melinda Morariu, Bogdan Gherghe, Alexandru Aniţei, Mihaela Tudor, Simona Constantin şi Tudor Gorcia, au venit cu sugestii pentru provocările legate de digitalizare şi de finanţare puse pe masă de vorbitorii din primul panel, cât şi cu recomandări pentru afacerile care doresc să adopte diverse instrumente digitale.

Fundaţia Polisano a fost proiectul social susţinut de IMM Club la Sibiu, iar Cătălina Costache şi Irina Vincze, reprezentantele fundaţiei au spus că, din 2015, Fundaţia Polisano a sprijinit peste 500 de copii cu malformaţii cardiace congenitale să beneficieze de intervenţii chirurgicale care le-au salvat viaţa.

Următoarele evenimente organizate de IMM Club vor avea loc la Iaşi (16 mai), Timişoara (12 iunie), Bucureşti (9 octombrie) şi Oradea (13 noiembrie).

 

Radu Hasan, cofondator şi CEO, Smartbill

Acum 12 ani cred că am început noi să căutăm investitori şi erau foarte puţine fonduri de investiţii. Peisajul era total altul în România.

Noi am luat iniţial o sumă destul de mare, 1 mil. euro a fost investiţia. Aveam nevoie de programatori buni ca să ne mişcăm mai repede cu planul şi nu am fi putut altfel. Credite nici nu se punea problema. Eram pe pierdere pentru că toţi banii pe care îi aveam îi reinvesteam.

 

Alina Marchiş, asociat finanţare şi dezvoltare IMM, BERD

Consultanţă pentru noi înseamnă inclusiv dezvoltare software. Fie că este strategie de marketing, că este dezvoltare software, că este dezvoltare web, toate reprezintă consultanţă pentru noi.

Nu prea dăm granturi peste 20.000 euro, asta însemnând 70% din costul net. Deci nu susţinem proiecte foarte complexe.

 

Bianca Chişulescu, expert în instrumente financiare pentru IMM-uri

Anul trecut am testat un alt modul dedicate companiilor mature. Am construit o strategie de scalare pe care am putut sa o implementăm şi să o sprijinim cu un credit de până la jumătate de milion de euro, care nu era neaparat o reflxie a puterii financiare a companiei din momentul respectiv, ci o reflexie a puterii de împrumut pentru viitor.

 

Vlad Pop, consultant în recrutare pentru IMM-uri

În România, de exemplu, foarte puţine companii înţeleg că există partea asta de recrutare şi care este avantajul unei echipe de recrutare specializată. Cantitatea de informaţii oferită este mult mai mare, mult mai eficientă şi când vine vorba de ce înseamnă un candidat bun, ce înseamnă un salariu bun, ce înseamnă posibilităţile de a angaja un om pe o anumită piaţă, poate să-ţi facă un research.

 

Adrian Panaitescu, antreprenor şi specialist în leasing de personal

Cred că undeva la 90%-95% leeasingul de personal este folosit doar de corporaţii pentru că aici vine şi dintr-o limitare a noastră ca ofertanţi în ceea ce priveşte modul de organizare al businessului, chiar şi partea de digitalizare. Avem cereri de la IMM-uri, de la businessuri mai mici.

 

Irina Vincze, antreprenor şi expert în comunicare, Fundaţia Polisano

Fundaţia Polisano luptă pentru fiecare viaţă pe care o poate salva prin partenerii pe care îi are, prin oamenii pe care îi aduce lângă. Există medici care vin din toată Europa şi vin voluntari şi susţin Polisano.

 

Bogdan Gherghe, digitalisation delivery, Blacksys 

Câteva unelte esenţiale pentru a face paşi în digitalizare ar fi platformele pentru a automatiza fluxurile de lucru şi procesele operaţionale, sisteme de document management astfel încât să nu ne ţinem informaţiile pe calculatoarele proprii şi din motive de partajare şi din motive de risc management, zonele de CRM pentru a ne eficientiza partea de vânzări, de asemenea, gestionarea actelor de angajaţi şi a dosarelor, a certificării lor, a evoluţiei businessului.

 

Aura Serea, performance management expert

Legătura dintre well-being şi antreprenoriat este un subiect ce ar trebui abordat deschis, pentru că în zona de corporaţii, în zona de companii mari, se vorbeşte din ce în ce mai mult despre well-being, în general la nivelul angajaţilor.

Cred că este necesar să vorbim şi despre well-being şi în rândul antreprenorilor, despre ce înseamnă starea de bine a mea, personal, apoi a oamenilor cu care lucrez, a echipelor în care eu investesc.

 

Delia Mircea, senior editor, Contzilla

Optimizarea aceasta fiscală consider eu că ar trebui să facă parte din ADN-ul strategiei fiscale a oricărei companii şi aceasta presupune o bună cunoaştere a business-ului. Aş face o listă cu principalele facilităţi. Am pus pe primul loc facilităţile fiscale pentru societăţi cu capital propriu pozitiv şi în creştere. Un beneficiu pe care eu îl consider foarte, foarte bun sunt cursurile de pregătire profesională.

 

Gabriel Biriş, avocat specializat în taxe şi fondator al The Tax Institute

Comisia Europeană a rămas mult în urma pieţei şi acum e o mare dificultate să armonizezi administrarea fiscală, pentru că statele membre multe şi-au făcut propriile soluţii şi acum să vii cu o soluţie pe care ei care n-au implementat-o înseamnă miliarde.

Digital Reporting Standard va fi practic o declaraţie a TVA-ului ce va fi standardizată la nivel european.

 

Cătălinaa Costache, director executiv, comunicare, Fundaţia Polisano

Nu avem resurse umane medicale, calificate suficiente. Foarte mulţi medici, asistente au plecat din ţară, iar medicii din străinătate sunt foarte bucuroşi să vină în România tocmai pentru a ajuta sistemul să se dezvolte.

 

Iulian Ghişoiu, antreprenor şi expert în SEO

Unui client de-al nostrum dintr-un oraş mic, de 25.000 locuitori, i-am crescut de la un an la altul cu 45% numărul de telefoane primite din Google Maps.

Google este o piaţă. Dacă vreţi o piaţă în care se găseşte cererea cu oferta, voi sunteţi oferta, cei care caută sunt cererea şi este important să fiţi acolo.

 

Georgiana Liciu, director regional IMM, Raiffeisen Bank România

Vorbim foarte mult de digitalizare şi sustenabilitate în ultima vreme. Şi sunt două tendinţe majore care ne transformă foarte mult modul de a face business sau chiar şi viaţa de zi cu zi. Ambele tendinţe prezintă deopotrivă şi oportunităţi şi provocări, dar zic eu că dacă reuşim să le integrăm şi să le îmbinăm eficient, putem să avem progrese semnificative atât economic, cât şi social.

 

Adrian Minea, antreprenor în domeniul transporturilor şi tehnologiei, Bipmobile 

Care sunt trendurile în industrie? Toată lumea vrea digitalizare, toată lumea vorbeşte despre inteligenţa artificială. Normal că sună bine şi nu numai că sună bine, dar 100% acesta este viitorul. Iar noi propunem în viitorul foarte apropiat o soluţie digitalizată, full digitalizată şi full automatizată pentru managementul transporturilor. Avem deja platforma în teste la câţiva clienţi globali, dar vom fi disponibil pentru toată lumea, cred, până la sfârşitul verii, poate chiar mai repede.

 

Marius Maier, expert în managementul riscurilor, CMC Grup Risk Advisor

Partea de cyber este riscul principal în business. Dacă vorbim de riscuri, am zis că să vin cu puţină expertiză internaţională şi cu ceea ce văd asigurătorii noştri pe ISO 31000 Risk Management Standard zice că este efectul incertitudinii asupra obiectivelor, asigurătorii spun că este un eveniment viitor, posibil, dar incert, care afectează obiect asigurat şi care creează pagube.

Trist este că antreprenorii români nu împărtăşesc şi nu învaţă unii din greşelile celorlalţi.

 

Simona Constantin, business development manager, Hyperfy

În securitate de cele mai multe ori acţionăm reactiv, adică post-incident - s-a întâmplat ceva, avem o daună, vedem atunci ce metode putem adopta. Soluţia cu care venim noi presupune mai multă prevenţie şi o soluţie mai eficientă bazată pe inteligenţa artificială, acolo unde cumva e imposibil să faci asta cu resurse umane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels