Special

ZF Bankers Summit 2023, ziua 3. Asigurările de business au în continuare o plajă largă de potenţial, asigurările de viaţă încă sunt percepute ca un cost, nu un beneficiu, în timp ce asigurările de sănătate merg înainte pe creştere, dar probabil vor ajunge la o tendinţă de aplatizare în următorii ani

ZF Bankers Summit 2023, ziua 3. Asigurările de business...
29.06.2023, 09:00 131

Gradul de penetrare a asigurărilor rămâne la un nivel scăzut, deficitul de protecţie se adânceşte şi nici măcar expunerea mai mare la riscuri naturale, care în ultima perioadă a tot crescut, nu a adus la un grad mai mare de cuprindere pe zona asigurărilor de locuinţă, au dezbătut asigurătorii, brokerii şi actori ai pieţei asigurărilor în cea de-a treia zi a conferinţei ZF Bankers Summit 2023, care a fost dedicată exclusiv asigurărilor.

 

ASIGURĂRI DE BUSINESS

 

Iulia Teodorescu, head of Sales, Inetum România

Ceea ce vedem în piaţa de asigurări din România, noi ca  poziţionare suntem integratori de soluţii de servicii şi IT, sunt nevoi pe care companiile ni le spun şi anume apropierea cât mai mare de client, o gestionare mult mai bună a riscului clienţilor şi cumva zona de diversificare de soluţii servicii specifice zonei de asigurări.

La nivel de grup suntem o companie multinaţională prezentă în 27 de ţări, 27.000 de angajaţi, 500 de specialişti IT&C în România, consultanţi de business pentru sectorul financiar, acesta este core businessul companiei. Suntem mai degrabă o companie cu expertiză de digitalizare în zona financiar-bancară. În România lucrăm cu NN Asigurări, BRD Asigurări, iar la nivel de grup cu Allianz, AXA, Groupama şi Generali şi gândim specific nevoile ficărui client pe care îl adresăm.

Suntem trei părţi implicate în acest canal. Clientul primeşte mult mai adaptat preţul la care trebuie să aibă acces. Primeşte pe canalul cel mai aproape de el. Dacă ne uităm la categoria de vârstă 18-30 de ani este clar că sunt pe digital şi online. Clientul beneficiar final primeşte preţul pe care îl merită, dar şi pe canalul pe care el se află cel mai frecvent. Bineînţeles, compania de asigurări reuşeşte să îşi controleze mult mai bine riscurile şi costurile pentru că îşi defineşte preţurile mult mai aproape de specificul de risc al fiecărei categorii de clienţi în parte.

Ne ducem prin analiştii de business să facem o analiză foarte atentă a arhitecturilor de soluţii existente din fiecare companie de asigurări cu care lucrăm şi să le propunem mai degrabă o trecere către cloud, ceea ce zona aceasta reuşeşte să aducă e o scalabilitate pe tot ce are nevoie. Cloudul nu are risc, este cea mai sigură zonă şi angajaţii care folosessc cloudul pot lucra remote de oriunde, au acces la aceleaşi documente.

Nu cred că reuşim să ajungem la diferenţe de preţ foarte mari prin aceste analize. Până la urmă zona de analize de date generează o targetare mult mai corectă a categoriei de clienţi conform cu big data pe care îl ai în spate. Poate pare din exterior un pic exagerat, dar are legătură doar cu analiza de date.

 

Viorel Vasile, CEO, Safety Broker

În momentul acesta, prioritatea noastră ar trebui să fie să aducem cât mai mulţi jucători din afară ca să crească competiţia în piaţa de asigurări. Asta este cheia în orice piaţă. Dacă obiectivul nostru este doar să protejăm piaţa fără să permitem intrarea de jucători noi, suntem în situaţia în care suntem.

Noi suntem la 18 milioane de locuitori şi avem 7 jucători în piaţa de asigurări, Polonia la 38-39 de milioane de locuitori are 18 jucători.

Am observat că autoritatea de supraveghere are o tendinţă de protecţie excesivă. Ne-am fript cu City Insurance, Euroins, Astra Asigurări şi acum încercăm să protejăm piaţa. Până la urmă, rolul autorităţii este de a supraveghea piaţa, nu de a o bloca.

Din estimările mele, undeva la 15-20% din companiile din industria de brokeraj vor dispărea. Tu nu poţi să îţi desfăşori activitatea pe un nivel de comision de distribuţie de 7%. E imposibil. Hai să ne uităm la ţările din jurul nostru, e undeva la 15-18%.

Prima netă este un concept care nu există nicăieri într-o ţară civilizată, nu există la Londra sau la New York, doar în ţările nordice. Practic, noi venim şi scoatem costul de distribuţie în afara preţului. În contextul acesta, orice jucător care vine din afară îşi pune un semn de întrebare, de ce să intre într-o piaţă care este diferită de a lui? Nu e o piaţă stabilă. Când facem schimbări legislative de genul acesta, nu ne dorim o stabilitate. Sau nu ştim ce ne dorim.

Care era scopul introducerii acestei prime nete? Să scădem preţurile, ceea ce nu s-a întâmplat, preţurile au continuat să crească, sau să creştem vânzarea pe online. Cred că avem noi peste 50% din vânzarea online din momentul acesta în România şi nu văd nicio creştere în piaţa de online.

Datorită PNRR-ului avem un necesar uriaş de asigurări pentru garanţii. Orice contract pe PNRR presupune o poliţă de garanţie în sate, o asigurare de garanţie. Noi nu suntem capabili la nivel de piaţă să venim cu oferte. (...) Hai să încercăm să atragem jucători de afară.

 

Costi Stratnic, vicepreşedinte Directorat, CSO, Omniasig

Cu siguranţă ne îndreptăm spre o normalizare a pieţei de RCA, dar avem în continuare două teme interesante de dezbatere, şi-anume cât de solidă este infrastructura rutieră şi cultura românilor în a conduce vehicule

O vedem cu toţii pe străzi şi pe drumurile naţionale – şi, nu în ultimul rând, cum ne susţine legislaţia în privinţa modului de despăgubire, în speţă modul în care unităţile service facturează către companiile de asigurări.

Noi suntem un jucător mai reţinut pe piaţa RCA, am avut o cotă de piaţă de 7-8-9% în ultimii 10 ani şi prin urmare experienţa noastră cu privire la acel long tail pe RCA este ai mare. Şi prin urmare ne-a făcut să fim mai reţinuţi.

Pe zona de IMM-uri avem o problemă reală de penetrare cu asigurări, nu se resimte această nevoie de asigurare, mai ales că aceste companii mici nu au avut nici experienţa trecută a lucrului cu o bancă, atunci când colateralul trebuia să fie asigurat şi nevoia de a intra în contact cu un broker sau cu un asigurator era imediată.

 

Gheorghe Grad, country manager, Renomia

În timp ce pentru restul liniilor de asigurare, property, răspunderi trebuie să avem o cu totul alt tip de abordare, dincolo de preţ, condiţiile de asigurare, acoperirile, clauzele sunt cele care fac şi definesc raţiunea de cumpărare a poliţei de asigurare.

Ne ducem spre online destul de mult, 10% din retail este realizat în mediul online, în timp ce piaţa de distribuţie este undeva la 60-70% retail, versus 30-40% corporate ca piaţă globală.

Euroins reprezenta 2% din portofoliu fără a considera RCA-ul care se cumpără pe bază de preţ şi nu poţi să faci mare lucru în sensul acesta.

La 6 luni avem aproape 20% creştere, suntem în linia a aceea ce ne-am planificat anul acesta. Ne-am planificat o creştere de 20%, am reuşit 19,6%, suntem acolo în acest moment, deşi piaţa nu înregistrează nişte evoluţii neaparat crescătoare în primul trimestru.

 

Aurel Badea,  deputy CEO, Allianz-Ţiriac

Avem o creştere de circa 10% la 6 luni care vine din toată linia de asigurare corporate şi oarecum este generată de dezvoltarea economică. Dacă ne uităm din perspectivă, inflaţia este de 10%.

Sunt mai multe opinii cu privire la evoluţia macroeconomică a economiei. România primeşte în continuare un flux de investiţii puternic care va susţine dezvoltarea economică. Dacă ne uităm efectiv în relaţia cu partenerii noştri se vede o presiune mai mare pe fluxurile financiare şi o atenţie mai mare la modul în care îşi gestionează discuţiile pe programele de asigurare, dar nu o abordare de tip criză.

Cererea de asigurare prin brokeri devine mai complexă, mai sofisticată. Pe zona de răspundere civilă cererea începe să crească, gradul de penetrare este scăzut în acest moment şi vedem răspunderea producătorului sau răspunderi sofisticate care derivă din diverse contracte.



 ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE ŞI VIAŢĂ

 

Radu Brăgărea, vicepreşedinte al Directoratului UNIQA Asigurări de Viaţă

Cele mai dinamice produse în ultima vreme sunt asigurările cu acumulare de capital garantată şi de asemenea şi cele care sunt complementare produselor de creditare, unde urmărim ciclurile economice pe care banca le are în vânzarea produselor bancare.

Majoritatea businessului din România pe partea de asigurări de viaţă este intermediată printr-un parteneriat strategic cu cei de la Raiffeisen Bank, dar accesăm şi alte canale de distibuţie, inclusiv canalul propriu de vânzare al UNIQA, brokeri şi aşa mai departe.

Strategia noastră de a ieşi în întâmpinarea clientului este să fim omnichannel, clientul să ne poată accesa aşa cum este comod şi convenabil într-un anumit punct. Un client poate dori să ia legătura cu noi faţă în faţă, altă dată să ia legătura cu noi printr-un canal digital, iar din punctul de vedere al marketingului ce putem face este să îi sprijinim pe cei care sunt faţă în faţă cu clienţii să fie mult mai mulţi şi mai bine pregătiţi.

Chiar dacă asigurările de viaţă nu sunt poate în locul pe care l-am dori să îl aibă în România, suntem pe drumul cel bun şi din punct de vedere al lucrurilor care trebuie făcute avem pe deoparte conştientizarea potenţialilor clienţi şi aplecarea fiecăruia dintre noi pentru a face planuri pe termen lung. Odată cu această planificare apare şi nevoia de economisire pe termen lung, nevoia de produse de asigurări, acumulare de capital, fonduri de pensii, protecţie pe termen lung. Şi la lucrul acesta muncim cu toţii de atâţia ani.

Statul poate juca un rol de catalizator şi de accelerator şi, de asmenea, prin oferirea de facilităţi fiscale care în anumite ări şi în anumite segmente de asigurare să facă mai eficient acest mecanism de acumulare prin scutirea de anumite taxe.

Cea mai mare provocare este să avem forţa de distribuţie lângă client.

Mecanismul unei asigurări de viaţă cu acumulare de capital garantată este că asiguratorul îşi asumă, prin intermediul unei dobânzi anuale pe care o garantează, că la finalul perioadei alese, dacă ai plătit toate sumele de asigurare, beneficiezi de o sumă minima garantată.

 

Mădălina Şerban, director general adjunct, BRD Asigurări de Viaţă

Simplificarea cred că este un cuvânt uşor de folosit, dar cred că este destul de greu de atins. Ne lovim toţi de costuri pe care le plătim, vrem să ne eficientizăm costurile, platformele, vorbim de digitalizare, dar lucrurile acestea costă.

Noi suntem un asigurător de bancassurance şi aici avem parte de sprijinul BRD-ului privind asigurările de credite. Avem un plan de dezvoltare a parteneriatelor cu brokeri.

l Din categoria noastră de produse fac parte asigurările de protecţie, cele pe termen lung, de ipotecare, de consum. Avem asigurări de investiţii, de unit-linked, o componentă de dezvoltare foarte bună pe piaţa din România. Suntem prezenţi şi pe partea de corporate un pic mai puţin, dar avem un plan de dezvoltare şi pe acest segment.

 

Kuldeep Kaushik, CEO NN România

Cred că asigurarea prin design s-a schimbat mult în ultimii 7-10 ani, dar ca industrie construiam produsele pe care credeam noi că le vrea clientul în loc să ne concentrăm pe nevoile clientului. Acum este clar că industria de asigurări, per total, la nivel global, a plasat clientul în centrul atenţiei şi a început să propună soluţiile de care are nevoie.

NN Direct este aplicaţia care există deja şi care s-a dezvoltat din perspectiva capabilităţilor. Focusul nostru acum va fi de a construi mai mult e-commerce pe platformă pentru a ajuta clienţii atât să înţeleagă produsele mai bine, dar şi pentru a putea achiziţiona şi a le gestiona mai uşor.

Pe zona de sănătate vedem o creştere solidă şi puternică şi vedem în continuare această oportunitate pentru următoarele 24-36 de luni. Avem parteneriatul cu ING Bank şi continuă să fie un pilon de creştere pentru noi.

 

Florentina Tomoiu, expert consultant corporate healthcare, Signal Iduna Asigurare Reasigurare

Acum avem undeva la 10% dintre angajaţi în piaţa asigurărilor private de sănătate, cam 500.000 de poliţe, la care se adaugă încă 2-300.000 de dependenţi, adică familiile acestora.

Începe să se vadă că noi zilnic asta facem, discutăm cu angajatorii. Procesul de vânzare sau de implementare a asigurărilor de sănătate este total diferit faţă de celelalte asigurări, pentru că trebuie să-l escortezi în permanenţă atât pe contractant, pe angajator, cât şi pe beneficiarul final, în tot procesul de accesare, asimilare a informaţiei, în ce constă acoperirea, cum accesezi, unde, pe cine întrebi. Comunicarea este permanentă.

Trebuie să ne îndreptăm atenţia către zona de IMM-uri şi împreună cu ei să extindem aria în care îi acoperim şi îi protejăm pe angajaţii din România şi pe familiile lor.

 

Adrian Löw-Vesa,  head of health solutions CEE region, AON

Aş vrea să vă dau nişte date din ultimul studiu derulat de noi pe zona de beneficii în zona corporate în România, pentru că aici activăm. Apropo de penetrare, cam 50-51% din companii au asigurare de viaţă, deci chiar şi pe zona corporate credem că mai este loc pentru asigurări de viaţă. În schimb, pe partea de beneficii medicale, peste 90% din respondenţi au un beneficiu medical.

Noi vedem piaţa asigurărilor de sănătate în creştere momentan, nu ştiu cât de mult sau câţi ani mai creşte în ritmul acesta, însă va creşte, probabil cu o tendinţă de aplatizare în următorii 3-4 ani.

Nu cred că este vreo companie astăzi care se gândeşte să retragă beneficiul medical pentru angajaţi, în speţă asigurarea medicală. Poate sunt mai mulţi care se uită să introducă asigurarea de viaţă, dar din raţiuni de retenţie şi atragere de talente nu va spune cineva că retrage.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO