Special

ZF High-Tech Innovation Summit 2023. Care sunt polii inovaţiei din România? Coloana vertebrală a inovaţiei şi a societăţii digitale este conectivitatea, iar 5G este răspunsul potrivit pentru a o duce mai departe. Pentru ca România să se dezvolte mai rapid, e nevoie de un parteneriat public-privat

ZF High-Tech Innovation Summit 2023. Care sunt polii...

Autor: Alexandra Cepăreanu, Ramona Cornea

02.10.2023, 10:30 176

Nicolae Vîlceanu, Vodafone: Companiile private sunt un factor important în inovare, precum şi educaţia şi mediul academic. Comunicaţiile sunt coloana vertebrală a societăţii digitale moderne şi partenerii tradiţionali giganţi în industrie pot să aducă schimbarea. Iar colaborarea dintre toate aceste elemente poate schimba radical modul în care abordăm lucrurile ♦ Mihai Filip, Oves Enterprise: Este un mix între multinaţionale, start-up-uri şi universităţi: start-up-urile fac foarte multă inovaţie, universităţile merg şi ele tot mai mult spre inovaţie, dar şi companiile mari dau un boost acestui sector de inovaţie ♦ Dragoş Rebegea, Ericsson: Este clar că avem nevoie cu toţii de conectivitate şi de reţele. Există un consum imens de trafic ♦ Florin Ilie, ING România: Să fii inovator înseamnă să faci lucrurile pe care le făceai şi ieri, dar puţin altfel, înseamnă excelenţă în operaţiuni. Nu contează ce idee ai, contează execuţia ei.

Serviciile de conectivitate sunt coloana vertebrală a inovaţiei şi a societăţii digitale, însă tehnologia 5G, care permite conectarea unui număr uriaş de telefoane şi echipamente, inclusiv industriale, este încă la început în România, iar o dezvoltare mai rapidă nu poate avea loc fără un parteneriat între mediul public şi privat, au spus reprezentanţi ai mediului de business în cadrul celei de-a cincea ediţii a conferinţei ZF High-Tech Innovation Summit 2023. Care sunt polii inovaţiei din România?. Evenimentul a fost realizat de ZF în parteneriat cu Vodafone, ING România, Meta Wealth, Vantage Towers, Oves Enterprise şi ComputerLand România.  

„Coloana vertebrală a inovaţiei şi a societăţii digitale este conectivitatea. Şi 5G este răspunsul potrivit pentru a aduce conectivitatea mai departe. Unde suntem noi, ca ţară? Suntem la începuturi comparativ cu Europa. De ce? Dintr-un milion de motive, dintre care acum o parte dintre ele şi-au găsit răspunsul şi rezolvarea – iar pentru o parte dintre ele în continuare ne preocupă identificarea unui răspuns. Unde o să fim? Cred că tradiţional România s-a dezvoltat foarte rapid în raport cu societăţile din partea de vest a Europei şi acum avem mai multe ingrediente care să ne poziţioneze mai bine. De ce am avea nevoie să ducem povestea asta mai departe? Am avea nevoie de un parteneriat public-privat care să ne ofere un cadru potrivit pentru a ne dezvolta. Am avea nevoie de un partener public care să ne ajute să investim fondurile acolo unde ele fac o diferenţă pentru utilizatorul final şi nu neapărat în lucruri care n-au un efect imediat“, a spus în cadrul conferinţei Nicolae Vîlceanu, network director în cadrul Vodafone România. El a insistat şi asupra necesităţii de a colabora între jucătorii din in­dustrie. „Companiile private sunt un factor important în ino­vare, educaţia este un factor important, mediul aca­demic joacă un rol important şi am văzut asta de curând când ne-am alăturat Universităţii Politehnica într-un parte­neriat pentru crearea unui hub de inovaţie. Comuni­caţiile sunt coloana vertebrală a societăţii digitale mo­der­ne şi partenerii tradiţionali giganţi în industrie, cum este Microsoft, pot să aducă schimbarea, iar colaborarea dintre toate aceste elemente poate schimba radical modul în care abordăm lucrurile. Punându-ne eforturile şi energia împreună, putem să atingem un nivel diferit în a crea un ecosistem favorabil inovaţiei“, a spus Nicolae Vîlceanu.

Ideea de colaborare între toţi actorii activi în economie este susţinută şi de Mihai Filip, CEO, Oves Enterprise - companie din Cluj-Napoca specializată în dezvoltarea software.

„Cred că este un mix între multinaţionale, start-up-uri şi universităţi: trebuie să ne uităm şi la start-up-uri pentru că ele fac foarte multă inovaţie şi creşte foarte mult acest sector; universităţile merg şi ele tot mai mult spre inovaţie, cu produse inovative, pe partea decercetare chiar, dar şi companiile mari dau un boost acestui sector de inovaţie, deci cred că este un mix între toate acestea“, a punctat Mihai Filip.

„În ziua de azi, tot ce este legat de inovaţie, tehnologie, este legat de conectivitate. Dincolo de conectivitate este infrastructura. Din punctul nostru de vedere, acesta este pilonul care devine un facilitator în acest lanţ trofic sau ecosistem al tehnologiei şi inovaţiei. Iar în zona de inovaţie, acest facilitator (infrastructura n.red.) este mai mult decât atât, este un pilon fundamental pe care se bazează operatorii şi, implicit, ulterior conectivitatea şi tehnologia care prinde viaţă. Este nevoie de upgrade-uri relevante şi de inovaţie în cee ace priveşte infrastructura pentru a putea continua drumul spre inovaţie“, a spus Ionel Crăciun, Business Development Manager CEE, Vantage Towers.

El a adăugat că în prezent România stă foarte bine din punctul de vedere al infrastructurii de comunicaţii, însă are nevoie de investiţii continue.

„Infrastructura are nevoie de upgrade-uri şi acestea vor apărea odată cu implementarea tehnologiei 5G, lucru care este deja plan concret, nu o promisiune sau o dorinţă. Presiunea vine din dorinţa de a fi eficient. Statisticile vorbesc de la sine, traficul de date, în special influenţat de partea de video, a ajuns la cote ridicate, iar acest fapt pune presiune pe operatorii mobili să-şi upgradeze reţelele, să-şi crească prezenţa din punctul de vedere al operaţiunilor“, a explicat Ionel Crăciun.

Pe de altă parte, Cosmin Mălureanu, CEO al start-up-ului ed-tech Ascendia a scos în faţă şi faptul că educaţia este importantă pentru a inova şi pentru ca societatea să evolueze. Iar aici noile tehnologii, în special AI-ul poate veni în ajutor.

„Educaţia este cheia pentru evoluţia societăţii, aşa este de mii de ani. Mereu a fost ideea de mentorship, de cineva care te ajuta iar acum acel cineva va fi o entitate non-umană care va putea să vină să ne ajute. Vom fi într-o nouă eră a cunoaşterii şi a dezvoltării. Ajungând să avem AI-ul (inteligenţa artificială) pe post de companion se va deschide orice domeniu, iar învăţarea oricărui domeniu va fi mult mai aproape pentru că vom avea acces la informaţii. Ai-ul în prezent îţi permite să îi ceri sau să îi configurezi modul în care vrei să îţi explice. Pasul următor pe care îl vom vedea probabil în următorii 5-10 ani este un nivel al tehnologiilor mult mai ridicat, nu ca adopţie ci ca şi creaţie“, a explicat Cosmin Mălureanu.

 

Nicolae Vîlceanu, network director, Vodafone România

Companiile private sunt un factor important în inovare, educaţia este un factor important, mediul academic joacă un rol important şi am văzut asta când ne-am alăturat Universităţii Politehnica într-un parteneriat pentru a deschide un hub de inovaţie. Comunicaţiile sunt coloana vertebrală a societăţii digitale moderne şi partenerii tradiţionali giganţi în industrie, cum este Microsoft, pot să aducă schimbarea. Colaborarea dintre toate aceste elemente poate schimba radical modul în care abordăm lucrurile. Punându-ne eforturile şi energia împreună, putem să atingem un nivel diferit în a crea un ecosistem favorabil inovaţiei.

► Competiţia duce la progres, iar parteneriatul cu companii care au un nume şi o tradiţie foarte importantă şi cu alţi furnizori de echipamente de telefonie mobilă cred că va aduce lucruri benefice. Colaborarea poate să facă diferenţa, nu este despre noi şi ceilalţi, este despre noi toţi împreună.

► În ceea ce priveşte inteligenţa artificială, într-un mediu atât de dinamic, AI-ul este un instrument fără de care nu mai putem evolua.

 

Florin Ilie, deputy CEO, head of wholesale banking at ING România

► Nu contează ce intenţii sau idei ai sau cât de bune sunt, ci contează execuţia. Orice idee ne vine, i-a mai venit cuiva înainte. Iar asta înseamnă că nimeni nu e mai deştept decât altul, ceea ce ce un lucru bun şi nu trebuie să ne descurajăm. Nu asta este problema în inovaţie - că nu are nimeni idei noi -, ci execuţia, capacitatea de a duce la bun sfârşit ceea ce ai început şi capacitatea de a face bine şi a putea să întreţii ceea ce ai dezvoltat/făcut. Să fii inovator înseamnă să faci lucrul pe care îl făceai şi ieri dar puţin altfel, înseamnă excelenţă în operaţiuni, înseamnă a face lucrurile bine constant.

► Colegii noştri au zeci de proiecte în mod constant pe agendă, în curs de execuţie, ca să perfecţioneze şi să îmbunătăţească platforma Home’Bank. Într-o aplicaţie primează siguranţa, fiabilitatea aplicaţiei şi siguranţa tranzacţiei. Este un efort pe care nu îl vedem, nouă ni se pare că e nimic inovator, să spunem aşa, nu se vede că „alergi“ dar tu alergi teribil de tare ca să fie totul bine. Pentru că orice nouă funcţionalitate într-o aplicaţie trebuie testată mult şi introdusă astfel încât să clădească şi să îmbunătăţească.

 

Mihai Filip, CEO, Oves Enterprise

► Cred că este un mix între cele trei enumerate (multinaţionale, start-up-uri şi universităţi): trebuie să ne uităm şi la start-up-uri, ele fac foarte multă inovaţie şi creşte foarte mult acest sector, universităţile merg şi ele tot mai mult spre inovaţie - produse inovative, cercetare, dar şi companiile mari dau un boost acestui sector de inovaţie, deci cred că este un mix.

► Un expert în AI este un fel de manager programator,  care trebuie să aibă o viziune de ansamblu asupra întregii companii şi asupra a tot ce înseamnă implementare, trebuie să fie foarte bine stabilită strategia de implementare de AI într-o companie. Astfel, cred că expertul este un mix între un inginer şi un manager care să ştie să facă nişte paşi concreţi.

► Avem mari probleme şi pe partea de date, companiile nu au date etichetate în România (care să permită prelucrarea lor automatizată). Facem adopţie de AI pe ce? Fără date nu ai ce adopţie să faci. Avem nevoie de date publice, care ar putea fi puse la dispoziţie de autorităţi şi ar fi mult mai uşor să facem adopţia de AI în viitor.

 

Michael Topolinski IV, managing director of sales, Meta Wealth

► Am lansat Meta Wealth pe piaţa din România în luna februarie 2023. Am ales această piaţă pentru că este un loc fantastic pentru a începe un start-up de tehnologie. În primul rând, plaja de talente este extraordinară şi cred că există mult potenţial de creştere aici. Ecosistemul de finanţare – fonduri VC, investitori de tip angel – nu este cel mai dezvoltat, deci există cu siguranţă o limitare din acest punct de vedere, dar dacă vrei să dezvolţi o aplicaţie globală cred că România este locul perfect.

► Este dificil să găseşti o piaţă care să ofere randamentele pe care piaţa românească le oferă. Spre exemplu, randamentul mediu net din închiriere pentru proiectele finalizate în Toronto este în jur de 2%, iar în România, în Bucureşti, este de 6% sau chiar mai mult. Iar oportunitatea de creştere pe piaţa imobiliară din România este, de asemenea, extrem de mare. Baza de talente în IT, cât şi zona de finanţare pentru dezvoltarea şi începerea unei start-up în această comunitate sunt foarte atractive. Deci, din această perspectivă, avea sens să atacăm piaţa în România.

 

Ionel Crăciun, business development manager CEE, Vantage Towers

► România stă bine şi foarte bine din punctul de vedere al infrastructurii de comunicaţii. În acelaşi timp, are nevoie de upgrade-uri şi ele vor apărea odată cu implementarea tehnologiei 5G, lucru care este deja plan concret, nu o promisiune sau dorinţă.

► Presiunea vine din dorinţa de a fi eficient. Statisticile vorbesc de la sine, traficul de date, în special influenţat de partea de video, a ajuns la cote ridicate, iar acest fapt pune presiune pe operatorii mobili să-şi upgradeze reţelele, să-şi crească prezenţa din punctul de vedere al operaţiunilor.

► Din punctul de vedere al competitivităţii, piaţa din România nu este codaşă, ci dimpotrivă, comunicaţiile din România sunt la cele mai înalte standarde din Europa şi chiar din lume. Comunicaţiile din România au unele dintre cele mai bune preţuri din lume, sunt accesibile, de încredere, de calitate. Piaţa vine cu tot felul de produse inovatoare, ţine pasul cu tehnologia din zona de dispozitive.

 

Dragoş Rebegea, country manager România; head of sales România & Moldova, Ericsson

► Dacă discutăm despre inovaţie, cred că nu pot lipsi partea de comunicare, conectivitatea şi tehnologia 5G. Această tehnologie a fost proiectată să fie o platformă pentru inovare şi cred că ultimii patru ani şi anii care vor urma vor dovedi acest lucru.

► Realitatea arată că avem nevoie cu toţii de conectivitate, de reţele, de 5G. Există un consum imens de trafic, iar tehnologia 5G nu se adresează doar zonei rezidenţiale şi de consumer, ci în special zonei de business, deci oportunităţile şi provocările sunt total diferite. Vom discuta din ce în ce mai mult despre 5G pentru că asta este evoluţia normală a reţelei.

 

Bogdan Putinică, country manager, Microsoft România & Republica Moldova

► Potenţialul României este foarte mare. Vorbim de peste 200.000 de programatori, ingineri şi talente în industria de IT din România, aceşti oameni deştepţi aduc în România dincolo de inovaţie aproape 8% (dacă lucrurile merg bine anul acesta) din PIB-ul ţării. Industria de IT este unul dintre vectorii de creştere ai României. Vorbim de cercetare, dezvoltare, inovaţie. Iar acesti 7-8% din PIB sunt generaţi de o industrie care creşte de câteva ori mai repede decât economia ţării.

► Interesul pentru AI este enorm la nivel mondial. Aproape 100% dintre companii consideră AI-ul important pentru drumul lor economic, 80% dintre companii utilizează într-un fel sau altul AI-ul în procesele lor deja.

 

Eugen Schwab, vicepreşedinte CEE, Pierre Audoin Consultants (PAC)

► Există tendinţa de a spune că ce se realizează în România pentru pieţe externe este cu valoare adăugată scăzută. Personal am provocat câteva discuţii în proiectele noastre dând câteva exemple concrete despre proiecte realizate pentru clienţi externi – din SUA, Asia, Japonia -  realizate ca servicii informatice, nu vânzare de produs. Serviciile informatice care se realizează din România pentru pieţe externe sunt şi au reprezentat şansa României de a avea acces la tehnolgie, la proiecte şi soluţii pe care piaţa locală nu le-ar fi oferit niciodată. Consider că a fost o şansă nu doar de a ţine în România specialişti care îşi doreau să lucreze la astfel de proiecte, dar a fost şi şansa de a dezvolta tehnologii şi soluţii din România pentru clienţi externi care ulterior să poată fi folosite şi pe piaţa locală.

 

Alexandra Roată, cofondator, Softlead

►  Inteligenţa artificială poate să devină un diferenţiator, cu menţiunea că trebuie să fie folosită corect. Sunt companii care pot recurge la investiţii în soluţii software care folosesc soluţii de artificial intelligence pentru a se diferenţia de competitorii lor.

► Companiile IT ar trebui să împingă viziunea. Pentru că în România majoritatea companiilor sunt IMM-uri, impulsul şi partea de educare a tehnologiilor cred că ar trebui să vină din partea companiilor de software, care să explice, să investească în educaţie, să vorbească mai mult despre studii de caz, implementări. Sunt multe start-up-uri care aduc partea de inovaţie, care investesc în tehnologie, care ajută la integrări, care pot ajuta alte companii să poată să-şi îndeplinească obiectivele.

 

Cosmin Mălureanu, CEO, Ascendia

► Ştim că suntem pe ultimul loc în statistici cam la orice – vezi raportul DESI -, dar asta reprezintă şi o mare oportunitate pentru România, pentru industria de IT&C, pentru cei care pot să ofere servicii şi produse inovatoare dar şi pentru consumatori. Spre exemplu, putem să ne uităm la ce se întâmplă în China sau în alte ţări dezvoltate, putem să vedem ce au făcut şi care au fost problemele şi putem să facem un salt.

► Educaţia este cheia pentru evoluţia societăţii şi este nevoie de educaţie digitală. Pentru că tehnologia nu va fi disponibilă doar specialiştilor din industrie, ea va putea fi folosită de oricine.

► Am observat în ultimii ani o deschidere tot mai mare pentru tot ce înseamnă folosirea mijloacelor digitale pentru îmbunătăţirea procesului de educare.

 

Cristi Munteanu, managing partner, Early Game Ventures

► În ultimii doi ani s-au prăbuşit investiţiile, au scăzut cu aproape 70% la nivel global şi în România numărul şi volumul investiţiilor s-a redus dramatic. Cel mai mare impact s-a văzut la investiţiile mari pentru start-up-urile aflate în etapa de creştere – serie C, B, companii care au ridicat nişte zeci sau sute de  milioane înainte. A exista un impact şi la nivelul start-up-urilor early stage, vorbim de zona de pre-seed, seed, serie A. Dar inovarea nu se întâmplă când ne e bine la toţi, în perioade de criză cine are ceva de spus sau de făcut spune sau face.

► În România, anul acesta au fost două runde mari de investiţii în 2023, Druid - am fost primul fond care a investit în ei acum trei ani - şi Flowx.ai. Sunt optimist pentru anul 2024.

 

Alin Dobra,  cofondator & CEO, Bunnyshell

► Ce s-a întâmplat în piaţă în ultimii 10 ani cu această tendinţă de digitalizare şi automatizare, companiile au ajuns să aibă sute sau chiar mii de aplicaţii, de la ERP, CRM, HR, payroll, pe care acum trebuie să le menţină şi să le dezvolte, să le actualizeze. Nu există o platformă de management al tuturor acestor aplicaţii şi atunci Bunnyshell vine şi automatizează această creare şi menţinere de environment. 

► Am făcut acum doi ani switch-ul către zona de enterprise. Începem să avem clienţi mari, clienţi şi SUA; din Europa, din Indonezia, clienţi care au 500 – 600 – 1.000 de developeri, companii destul de mari.

 

Mihail Gîrneţ, CEO, Bobnet

► Potrivit datelor ONRC şi INS, în ultimii cinci ani numărul de afaceri individuale în România a scăzut cu 10%, în timp ce numărul de lanţurile au crescut cu 20%. Deci cunoaştem probabil cea mai mare mişcare din zona de afaceri individuale în cea de lanţuri. Evident există multe avantaje în organizarea unor lanţuri de business, dar cea mai mare provocare este că poţi să pierzi controlul operaţiunilor. Noi am dezvoltat soluţii de chain management, toate automatizate şi digitalizate.

► Vrem să facem parteneriate cu cei mai importanţi jucători din retail, să venim noi cu tehnologia şi ei cu informaţia pentru a putea crea unităţi mixte/hibride de retail care să răspundă nevoilor actuale şi clienţilor de astăzi şi de mâine.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO