ZF 24

Bisson, IHS Technology: Trecerea la cablul TV digital - potenţial de creştere pentru operatori în Europa de Est

Guy Bisson,  analist la compania de analiză IHS Technology: Anul 2013 este anul în care ponderea abonaţilor la serviciile de televiziune digitală a trecut pentru prima oară de 50%, deci în acest an majoritatea clienţilor din UE vor folosi aceste servicii. Dar dacă ne uităm doar la ceea ce se întâmplă în Europa Centrală şi de Est, vedem că această regiune mai are încă un drum lung de străbătut din acest punct de vedere. Foto Adrian Seceleanu

Guy Bisson, analist la compania de analiză IHS Technology: Anul 2013 este anul în care ponderea abonaţilor la serviciile de televiziune digitală a trecut pentru prima oară de 50%, deci în acest an majoritatea clienţilor din UE vor folosi aceste servicii. Dar dacă ne uităm doar la ceea ce se întâmplă în Europa Centrală şi de Est, vedem că această regiune mai are încă un drum lung de străbătut din acest punct de vedere. Foto Adrian Seceleanu

Autor: Adrian Seceleanu

14.03.2014, 00:05 198

Operatorii de cablu din Europa Centrală şi de Est au încă în faţă un potenţial semnificativ de creştere, care va fi declanşat odată cu migrarea clienţilor de la serviciile de televiziune analogică la cele de televiziune digitală – în condiţiile în care această migrare le permite operatorilor să le vândă clienţilor mai multe servicii, majorându-şi astfel veniturile pe abonat, a declarat Guy Bisson, analist la compania de analiză IHS Technology, în cadrul evenimentului Cable Congress, care are loc la Amesterdam.

„Anul 2013 este anul în care ponderea abonaţilor la serviciile de televiziune digitală a trecut pentru prima oară de 50%, deci în acest an majoritatea clienţilor din UE vor folosi aceste servicii. Dar dacă ne uităm doar la ceea ce se întâmplă în Europa Centrală şi de Est, vedem că această regiune mai are încă un drum lung de străbătut din acest punct de vedere, în condiţiile în care rata de penetrare a serviciilor TV digitale abia a depăşit anul trecut 25%. Există deci un spaţiu foarte mare de creştere în această regiune, de tranziţie de la analogic la digital, care creează oportuni­tăţi de creştere a veniturilor, însă rămâne de văzut când se va în­tâmpla efectiv acest lucru“, a spus Bisson.

Migrarea clienţilor de la cablul analogic la digital le permite operatorilor să vândă pachete suplimentare de programe, să adauge şi servicii de internet şi telefonie sau să vândă şi modemuri Wi-Fi, de exemplu – impactul asupra veniturilor fiind astfel semnificativ. „Dacă ne uităm la evoluţia veniturilor pentru servici­ile de televiziune digitală şi analogică, vedem că primele cresc, iar cele pentru tehnologia veche sunt în scădere. Deşi numai puţin peste 50% din clienţii serviciilor de TV din UE au migrat la serviciile digitale, circa 70% din veniturile din TV sunt generate astfel, situaţie care oferă o indicaţie asupra impactului semnificativ la care ne putem aştepta dacă operatorii reuşesc să îşi convertească baza de clienţi de la serviciile analogice la cele digitale. Migrarea de la analogic la digital este o parte crucială a ceea ce va urma în industria de cablu“, a declarat Bisson.

Potrivit datelor Autorităţii de Regle­men­tare în Comunicaţii din România, la ju­mă­tatea anului 2013 doar 18,3% din clienţii serviciilor de cablu foloseau servicii în format digital, fiind astfel sub media regiunii. 

Pe de altă parte, UPC, al doilea jucător de pe piaţa locală de cablu TV şi singurul care oferă date detaliate despre structura bazei de abonaţi, are deja peste 50% din clienţii de cablu pe platforma digitală.

La finele anului 2013, UPC România avea aproape 500.000 de clienţi pentru serviciul de cablu digital şi aproape 400.000 pentru cel analogic. RCS&RDS, cel mai mare ju­cător de pe pia­ţa de cablu, cu circa 2,4 milioane de clienţi, nu comunică ponderea abo­­naţilor cu servicii analogice.

Televiziunea digitală este importantă şi pentru operatorii foşti monopolişti, în condiţiile în care statisticile arată că acest serviciu este cel care a generat creşteri ale veniturilor în timp ce servicii precum cele de telefonie sau net sunt sub presiune din punct de vedere al tarifelor.

„Televiziunea digitală este foarte importantă şi dintr-un alt motiv: seviciile de comunicaţii – de internet, de telefonie, se ieftinesc de la an la an, în timp ce venitul mediu pe client din servicii TV creşte de la an la an (circa 6-7% în 2013). Iar în condiţiile în care clienţii pentru serviciile TV plătesc mai mult an de an şi operatorii de telecom sunt din ce în ce mai interesaţi de ele. Iar dacă ne uităm la date vedem cum în perioada 2006-2009 conexiunile la internet prin linii DSL aduceau operatorilor de telecom, foşti monopolişti, şi clienţi pentru serviciile de TV prin internet (IPTV). Din 2010 încoace însă serviciile de IPTV aduc cu ele clienţi pentru serviciile de date, au devenit motorul de creştere. De aceea operatorii de telecom din Europa investesc tot mai mult în conţinut: vor să atragă clienţi pentru serviciile de televiziune şi astfel să-şi majoreze şi numărul de clienţi pe internet“, a explicat Bisson.

În ultimii zece ani, a mai punctat el, structura veniturilor pentru companiile de cablu din Europa Centrală şi de Est s-a schimbat dramatic, fiind apropiată de cea din Occident.

„Este foarte uşor să uităm cum arăta piaţa acum zece ani, şi cât de mari erau diferenţele în structura veniturilor între operatorii din Europa Occidentală şi cea Centrală şi de Est (CEE). Situaţia din CEE era cea mai dramatică, unde aproape toate veniturile cabliştilor erau generate de serviciile de televiziune. Dacă ne uităm la situaţia de astăzi vedem că situaţia s-a schimbat semnificativ, şi că în ambele regiuni aproximativ 50% din venituri sunt generate de serviciile de date, ceea ce arată ca Europa Centrală şi de Est a reuşit, într-un fel, să prindă din urmă Vestul. Da - venitul mediu este mult mai mic, sunt încă diferenţe, dar modelul de evoluţie este în mare parte similar“.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 14.03.2014

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO